Cei care visează să taie apele la bordul unei ambarcaţiuni proprii, nu foarte elitistă, dar cochetă şi rapidă, trebuie să-şi calculeze un buget cuprins între opt mii şi peste o sută de mii de euro. Şi ar mai trebui să se gåndească bine unde vor păstra vasul pe timpul iernii şi cåt îi va costa. Pånă acum, romånii care optau pentru achiziţionarea unei ambarcaţiuni de agrement erau fie pasionaţi de pescuit, fie de sporturi nautice sau de plimbări pe a
Cei care visează să taie apele la bordul unei ambarcaţiuni proprii, nu foarte elitistă, dar cochetă şi rapidă, trebuie să-şi calculeze un buget cuprins între opt mii şi peste o sută de mii de euro. Şi ar mai trebui să se gåndească bine unde vor păstra vasul pe timpul iernii şi cåt îi va costa.
Pånă acum, romånii care optau pentru achiziţionarea unei ambarcaţiuni de agrement erau fie pasionaţi de pescuit, fie de sporturi nautice sau de plimbări pe apă. În ultimul an, însă, numărul celor care au decis să devină proprietarii unei ambarcaţiuni – chiar dacă nu au experienţă de navigare, fiind, deci, debutanţi – este în creştere evidentă, iar piaţa ambarcaţiunilor de agrement ar putea atinge în acest an 30 de milioane de euro. Numărul ambarcaţiunilor medii (sub 12 metri) a crescut spectaculos în ultima perioadă, ca urmare a cererii mult mai mari şi a diversificării facilităţilor de păstrare a ambarcaţiunilor pe timpul iernii (în hangare sau marine romåneşti). Pånă acum, pentru proprietarii ambarcaţiunilor de mici dimensiuni era ideal să locuiască într-o zonă aflată în apropierea unui lac sau, şi mai bine, în Delta Dunării. Situaţia se complică în cazul ambarcaţiunilor de mari dimensiuni, pe timpul iernii unii proprietari alegånd să le păstreze în Grecia sau Italia, unde apa nu îngheaţă.
Acest interes în creştere al romånilor pentru ambarcaţiunile medii a fost văzut drept o oportunitate de afacere de către Gabriel Hanganu, fost country manager al Pfizer şi deţinătorul unei companii producătoare de case din lemn masiv, Ecomed International. El a lansat, la sfårşitul lunii aprilie, showroomul Willon Harbour, cu o investiţie de un milion de euro, ţinta companiei fiind segmentul de ambarcaţiuni de dimensiuni medii, 6-13 metri, mai puţin valorificat pe piaţa vånzărilor de iahturi şi vase de agrement din Romånia. „Publicul-ţintă este reprezentat de persoanele active, oamenii de afaceri, middle şi top managerii care şi-au rezolvat problema casei, a maşinii şi a vacanţelor şi care acum îşi pot orienta bugetul către achiziţionarea unei ambarcaţiuni“, spune Gabriel Hanganu, general manager al Willon Harbour.
Detalii care contează
Pentru romåni, preţul unei ambarcaţiuni este un criteriu important de selecţie, alături de scopul folosirii acesteia: plimbare, pescuit, croazieră sau toate la un loc. Cei mai mulţi preferă ambarcaţiunile pånă în 20.000 de euro, pentru pescuit. Materialul din care este confecţionat vasul constituie un alt detaliu important pe care cumpărătorii trebuie să îl ia în considerare. Cel mai indicat este oţelul, datorită rezistenţei în timp şi posibilităţilor de întreţinere, comparativ cu fibra de sticlă, material folosit în special la ambarcaţiunile second-hand. În funcţie de dotările iniţiale, proprietarul poate alege o serie de alte opţionale, care cresc, la råndul lor, preţul ambarcaţiunii. Specialiştii de la Willon Harbour recomandă printre opţiunile suplimentare: sonda de adåncime, receptorul GPS şi staţia radio (pentru navigarea pe mare), ancora, baloanele de acostare, sistemul de iluminare şi cel de semnalizare sonoră. După alegerea tipului de ambarcaţiune, este bine de ştiut care sunt condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru ca aceasta să poată fi transportată şi manevrată. Ambarcaţiunile aşa-numite „trailerabile“ se transportă pe o platformă remorcabilă numită peridoc, costurile acestuia variind între 1.000 şi 1.600 de euro, în funcţie de greutatea transportată. Peridocul poate transporta bărci de la 600 – 800 kg pånă la 3.500 kg. În afara transportului, peridocul este necesar pentru lăsarea şi scoaterea de la apă a ambarcaţiunilor. Totodată, cumpărătorul trebuie să verifice dacă autoturismul care va folosi peridocul are caracteristicile necesare operaţiunii de tractare. Ambarcaţiunile „netrailerabile“ necesită transport special (camion TIR) şi se manevrează cu ajutorul unei macarale pentru lăsarea la apă şi scoaterea din apă. De regulă, ambarcaţiunile de acest fel, odată lăsate la apă, nu se mai scot decåt în sezonul de iarnă, pentru întreţinere şi reparaţii.
Măsuri de întreţinere speciale pentru sezonul rece
Regal 2665 Commodore
Ambarcaţiune cu dotări de lux, Regal 2665 are o lungime de 8,9 metri, o lăţime de 2,6 metri, grup sanitar, patru locuri de dormit cu pat. Preţul porneşte de la 62.200 de euro, fără TVA
12 ambarcaţiuni de agrement a våndut Willon Harbour în mai puţin de două luni de la lansarea pe piaţa romånească. Preţurile au variat între 10.000 şi 320.000 de euro.
Adresată persoanelor cu venituri medii şi peste medie, această ambarcaţiune are o lungime de 5,61 metri, lăţimea de 2,43 metri şi motor Outboard. Poate transporta şase persoane şi are două locuri de dormit. Preţul Galia 565 începe de la 14.800 de euro, fără TVA
Cum iti alegi ambarcatiunea
Pentru a decide ce produs vi se potriveşte, trebuie să aveţi în vedere următoarele:
-Unde anume va fi folosită ambarcaţiunea? (puteţi opta pentru navigarea pe lacuri, pe råuri, în Delta Dunării şi/sau pe mare)
-În ce scop va fi folosită ambarcaţiunea? (plimbări, pescuit, plajă / relaxare)
-Cåte persoane va trebui să acomodeze ambarcaţiunea la bordul său?
-Vor fi situaţii în care va fi necesară înnoptarea la bordul ambarcaţiunii?
-Preţul ambarcaţiunii respective şi costurile exploatării şi întreţinerii acesteia
-Va rămåne ambarcaţiunea în apă sau se va păstra pe mal ?