Caracterizata de o anumita sezonalitate, piata locala a produselor pentru epilat detine in continuare cea mai mica pondere in segmentul produselor cosmetice si al celor de ingrijire personala.


Potrivit studiilor de piata si statisticilor oficiale, in Romania, doar 30% din consumatoarele din mediul urban, cu varsta cuprinsa intre 18 si 40 de ani si venituri medii sau ridicate, folosesc aparate electrice pentru epilat. Un procentaj asemanator, 35%, apeleaza la ceara pentru epilat, in timp ce 15% utilizeaza creme, iar 20%, aparatele de ras.


Cu toate acestea, rata de penetrare a aparatelor electrice pentru epilat a crescut de la an la an, datorita mobilitatii si confortului pe care acestea le confera consumatoarelor active, mereu in miscare. “Vanzarile sunt influentate pozitiv si de numarul din ce in ce mai mare al femeilor care practica un sport de sala, indiferent de anotimp”, spune Oana Tanasescu, marketing manager al diviziei Domestic Appliances and Personal Care din cadrul Philips Romania.

Previziuni optimiste

In ciuda acestei tendinte, piata epilatoarelor este departe de a fi una lineara, ea prezentand un varf de vanzari in timpul verii, cu un maxim inregistrat in luna iunie. Fiind vorba despre un produs care se incadreaza perfect in categoria cadourilor, in luna decembrie se inregistreaza, de asemenea, vanzari semnificative. “Anul trecut, valoarea pietei aparatelor electrice pentru epilat a fost estimata la circa sase milioane de euro, in crestere cu 25% fata de anul precedent, iar acest trend se va mentine si in 2006”, este de parere Oana Tanasescu. O crestere asemanatoare, de 30%, prognozeaza si reprezentantii firmei VRR Romania. Ceva mai retinut este Romel Rotaru, country manager Groupe SEB Romania. “In 2005, s-au vandut intre 150.000 si 170.000 de unitati. Data fiind stagnarea pietei aparatelor electrocasnice mici, probabil ca in acest an nu se vor inregistra cresteri notabile nici pe segmentul aparatelor electrice pentru epilat”, spune el.

In “lupta” pentru atragerea unui numar cat mai mare de consumatoare se afla patru marci cunoscute: Braun, care, dupa preluarea companiei Gillette de catre Procter& Gamble, a trecut in portofoliul de produse al celei din urma, Philips, Rowenta, brand importat de Groupe SEB Romania, si Remington, marca lansata in acest an pe piata autohtona de firma VRR Romania. “In perioada martie-iulie 2006, estimam ca vom vinde circa 6.000 de bucati, astfel ca, in prezent, marca Remington detine o cota de piata de circa 7%”, spune Anca Tutila, category manager in cadrul companiei VRR Romania, adaugand ca obiectivul propus pentru acest an prevede comercializarea a 10.000 de unitati. Cu 18.000 de produse vandute in 2005, Rowenta detine o cota de 10% din piata, reprezentantii Groupe SEB Romania estimand ca in acest an isi vor mentine aceeasi pondere. Cum vor reusi aceste marci sa-si pastreze sau sa-si majoreze numarul de cliente fidele? In primul rand, toate isi diversifica oferta, lansand modele noi, din ce in ce mai sofisticate. In opinia lui Romel Rotaru, “batalia” se va da atat in ceea ce priveste comunicarea functionalitatii si avantajelor aparatelor, cat si in ceea ce priveste pretul, dat fiind faptul ca decizia de cumparare a acestor produse este, de multe ori, impulsiva. “Cum si uzura fizica si cea morala este rapida, pretul va face legea de cele mai multe ori”, completeaza el.

Prin urmare, promovarea este elementul cheie in obtinerea unei cote de piata mai mari. “Cu siguranta, piata epilatoarelor va fi animata de promotii, concursuri, tombole si de prezenta in mass-media”, spune reprezentantul Groupe SEB Romania. tinand cont de sezonalitatea vanzarilor, toate campaniile publicitare se desfasoara in perioada verii si in timpul sarbatorilor de iarna. Pe langa promovarea la punctele de vanzare, acestea cuprind spoturi difuzate la radio si televiziune si reclame in presa scrisa, in principal in revistele pentru femei.

Prin urmare, datorita sumelor importante pe care principalii jucatori le investesc in publicitate, a ofertelor si pachetelor promotionale pe care acestia le pregatesc pentru perioadele in care vanzarile sunt ridicate, dar si a modelelor inovative lansate pe piata locala (designuri noi, atenuatoare de durere, sisteme ceramice, solutii care, pur si simplu, “ingheata” durerea), celelalte metode de epilare pierd din ce in ce mai mult teren.

Evolutie pozitiva pentru Inceputul de an

“Ca numar de bucati achizitionate, piata locala a aparatelor electrice pentru epilat a crescut cu 27% in februarie-martie 2006, comparativ cu perioada similara a anului trecut.”

Oana Tanasescu,

Philips Romania

30%

Acesta este procentajul consumatoarelor din mediul urban, cu varsta cuprinsa intre 18 si 40 de ani si venituri medii sau ridicate, care utilizeaza aparate electrice pentru epilat.