Piaţa apei minerale îmbuteliate a crescut, în primul semestru al acestui an, cu 16% în volum, depăşind 551 de milioane de litri, iar valoric a urcat la 156,6 milioane de euro, marcånd un avans de 20%. Pe ansamblul anului se estimează o creştere valorică de 12% faţă de nivelul de 390 de milioane de euro consemnat în 2007.
„Diferenţa între romåni şi vest-europeni în ceea ce priveşte consumul de apă minerală este strict legată de puterea de cumpărare, în condiţiile în care, în Romånia, produsele au preţuri identice cu cele din restul ţărilor UE“, spune Mădălin Simion, brand manager al Biborţeni. „Din acest motiv consumul pe cap de locuitor, de peste 110 litri de apă minerală în ţări precum Italia şi Franţa, este dublu faţă de cel din Romånia“, explică el. Însă, ritmul de creştere de pe piaţa locală este dublu sau chiar triplu faţă de cel consemnat în ţările vest-europene. În volum, piaţa de apă minerală carbonatată şi plată a fost estimată, în 2007, la 1,2 miliarde de litri, respectiv la 390 de milioane de euro din punct de vedere valoric. Pentru anul acesta se estimează o creştere de 10% în volum şi de 12% în valoare. „Această piaţă nu a ajuns încă la maturitate, este abia la jumătatea pantei ascendente şi, la populaţia actuală a Romåniei, ar trebui să ajungă la peste 2,5 miliarde de litri“, spune Mădălin Simion. „Nu ştim cåt s-ar putea să mai dureze pånă ajungem acolo. Poate mai e nevoie de cinci ani, poate de zece, dar totul este legat de puterea de cumpărare a romånului“, adaugă acesta.
Un studiu Nielsen relevă că volumul vånzărilor de apă minerală a crescut, în prima jumătate a anului, cu pånă la 16% faţă de anul precedent, în timp ce valoarea vånzărilor a urcat cu 20 de procente, ajungånd la aproximativ 160 de milioane de euro (faţă de 138 de milioane euro în perioada similară din 2007).
În ceea ce priveşte preferinţele de consum, piaţa apei minerale din Romånia este asemănătoare celorlalte din UE. Dacă în urmă cu cåţiva ani apa minerală carbonatată avea o pondere de 70% din totalul vånzărilor, diferenţa fiind acoperită de apa plată, astăzi aceasta din urmă are o pondere de 45%. „Singurul curent care nu a prins în Romånia, şi nici nu cred că o să prindă, este «aqua plus», reprezentånd apă minerală cu o aromă de plante sau fructe, fără zahăr“, spune Simion.
Apa minerală carbonatată şi plată îmbuteliată a ajuns să deţină 48% din totalul pieţei de băuturi răcoritoare, spun reprezentanţii Quadrant Amroq Beverage. Numai în prima jumătate a acestui an, primii cinci îmbuteliatori de apă minerală au acoperit 65,4% din volumul pieţei, deţinånd aproximativ 73% din valoarea vånzărilor totale, potrivit unui studiu Nielsen. Principalele branduri au fost Borsec, Izvorul Minunilor, Izvorul Alb, Perla Harghitei şi Bucovina, care şi-au adjudecat mai mult de jumătate din piaţă, atåt ca volum, cåt şi valoric.
Producătorii anunţă dublarea capacităţilor de îmbuteliere
Majoritatea jucătorilor au anunţat investiţii în mărirea capacităţilor de producţie. Romaqua, liderul pieţei apei minerale, va aloca, începånd din 2008, un buget de 18 milioane de euro în acest sens. „Vom creşte capacitatea de îmbuteliere în fabricile de la Borsec şi Stånceni“, spune Mihaela Drăghici, PR al Romaqua. De asemenea, Biborţeni va instala o nouă linie care, practic, va dubla capacitatea de producţie, situată în prezent la peste 60 de milioane de litri pe an. Şi Bucovina va investi nouă milioane de euro în dublarea capacităţii de producţie de la Vatra Dornei.
Creştere estimată a producţiei de 5% în 2008
Potrivit Societăţii Naţionale a Apelor Minerale (SNAM), anul trecut, cantitatea extrasă şi livrată îmbuteliatorilor a fost de circa un miliard de litri, alte 350 de milioane de litri fiind extrase din izvoare omologate de diverse companii private. SNAM are concesionate 27 de izvoare (redevenţa fiind de minimum doi euro la mia de litri de apă). Cei mai importanţi concesionari sunt şi cei mai mari jucători de pe piaţă: Romaqua, Biborţeni, European Drinks şi Bucovina. „Producţia de apă minerală livrată în 2007 a crescut cu 10% faţă de 2006, iar pentru anul acesta aşteptăm o creştere de aproximativ 5% faţă de cel precedent. La ora actuală, 70% din producţie provine din licenţele SNAM, iar restul de 30%, din licenţe private“, spune Adrian Feru, director de cercetare şi dezvoltare al societăţii.
Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) estima pentru acest an venituri din taxe şi redevenţe de aproximativ 280 de milioane de euro, cu 11% mai mult faţă de 2007. În octombrie 2007, redevenţa cuvenită bugetului de stat a fost majorată la patru euro pe mia de litri, sumă care va fi achitată de îmbuteliatorii care urmează să concesioneze izvoare.
«Piaţa locală nu a ajuns încă la maturitate, este abia la jumătatea pantei ascendente şi, la populaţia actuală, ar trebui să ajungă la peste 2,5 miliarde de litri.»
Mădălin Simion, brand manager Biborţeni
1 mld. de litri de apă minerală este cantitatea extrasă şi livrată îmbuteliatorilor de către SNAM în anul 2007. Pentru acest an se estimează o creştere de 5%
55,2
litri este consumul de apă de cap de locuitor în Romånia. În ţări precum Italia, Mexic sau Emiratele Arabe, consumul de apă depăşeşte 200 de litri pe cap de locuitor.
72,9% din valoarea totală a pieţei a provenit din vånzările primelor cinci producători Romaqua, Coca-Cola, European Drinks, Bucovina şi Apemin
«La ora actuală, 70% din producţia de apă minerală provine din licenţele SNAM, iar restul de 30% din licenţe private.»
Adrian Feru, director dezvoltare şi cercetare SNAM