În acest an, companiile de asigurări îşi regândesc produsele, pregătindu-şi portofoliul pentru marea bătălie. Aceasta va începe când se va introduce coplata pentru servicii medicale de stat. Vânzările de asigurări de sănătate au rămas insignifiante, în ciuda aşteptărilor companiilor de profil şi a practicilor balcanice din sistemul medical de stat. Un succes mult mai mare l-au avut abonamentele vândute de clinicile private. Acestea din urmă o
În acest an, companiile de asigurări îşi regândesc produsele, pregătindu-şi portofoliul pentru marea bătălie. Aceasta va începe când se va introduce coplata pentru servicii medicale de stat.
Vânzările de asigurări de sănătate au rămas insignifiante, în ciuda aşteptărilor companiilor de profil şi a practicilor balcanice din sistemul medical de stat. Un succes mult mai mare l-au avut abonamentele vândute de clinicile private. Acestea din urmă oferă acces la unele servicii gratuite (consultaţii medicale, analize de laborator, spitalizare) şi reduceri la altele. Asigurările le aduc posesorilor indemnizaţii în cazul bolilor grave, care necesită spitalizare, dar există şi poliţe care acoperă integral sau parţial contravaloarea consultaţiilor medicale şi a unor analize, în funcţie de programul de asigurare, de instituţia în care sunt efectuate acestea, dar şi unele medicamente.
Aceste produse încep să fie dezvoltate de companiile de asigurări pe măsură ce se apropie momentul în care va fi implementată reforma în sănătate, iar asigurările private vor completa serviciile din pachetul de bază. În acest context, asigurări private „low-cost“ pot crea o bază de clienţi care să migreze către poliţele mai scumpe după implementarea reformei. „Chiar mi-au propus nişte brokeri multilevel să facem o asigurare de sănătate ieftină. E o idee bună aceasta (n.r.: lansarea de produse cu preţ scăzut pentru formarea unei baze de clienţi)“, afirmă directorul general al AIG Life, Theodor Alexandrescu. Decizia urmează să fie luată în funcţie de volumul de vânzări anticipat de respectivii brokeri. Pentru distribuţia pe retail, compania nu intenţionează să lanseze în reţeaua proprie o poliţă mai ieftină decât cea existentă. „Extramed (n.r.: asigurare de sănătate) se vinde foarte bine, deci nu am de ce să vin cu un produs mai ieftin“, spune Alexandrescu.
Preţ mai mic, acoperire pe măsură
Unele companii şi-au regândit produsele, lansând unele mai ieftine. BCR Asigurări a făcut o astfel de mişcare, lansând recent o asigurare mult mai ieftină decât cele pe care le avea deja în portofoliu. În prezent, cea mai ieftină poliţă vândută de această companie costă 22 de euro pe lună, dar cu o franşiză de 33,3% din preţul serviciilor ambulatorii, sau 30 de euro pe lună, fără franşiză, indiferent de vârsta asiguratului. Noua asigurare este de tip „low-cost“ comparativ cu poliţele vechi din portofoliu BCR Asigurări, obţinută în principal prin restrângerea tipurilor de servicii medicale acoperite. Preţul vechilor poliţe pornea de la 110 euro pe lună pentru o persoană cu vârsta cuprinsă între 30 şi 34 de ani, în condiţiile în care clientul accepta o franşiză de 750 de euro pentru anumite servicii. Cei care scot lunar din buzunar această sumă se pot trata în ţară sau în Germania, pe banii companiei de asigurări. Poliţele nu impun limite de despăgubire, restricţiile fiind stabilite prin serviciile care sunt compensate de respectivele programe de asigurare.
Alte companii au atacat piaţa direct cu asigurări ieftine şi nu intenţionează să lanseze produse cu preţuri şi mai mici. „Asigurările de sănătate AstraMedica au deja preţuri foarte accesibile, ţinând cont de faptul că prima minimă este de 30 de lei pe lună“, afirmă Cornelia Scărlătescu, director la Astra Asigurări. Compania urmează să lanseze asigurările care deschid accesul la tratamente în afara ţării.
Alte companii, mai vechi pe piaţa asigurărilor de sănătate, ca de exemplu Eureko (fosta Interamerican), îşi vor regândi oferta în a doua parte a acestui an.
Theodor Alexandrescu, director general AIG Life
23,7% a fost rata de creştere înregistrată anul trecut de segmentul asigurărilor de sănătate faţă de 2007, avansul fiind identic cu cel consemnat de întreaga piaţă de asigurări
Vânzări limtate
Vânzarea de asigurări de sănătate a adus companiilor de profil încasări modeste. Anul trecut, ponderea primelor brute subscrise pe acest segment a rămas la 0,4%, la fel ca în 2007.