domeniu si clientii acestora. In 2003, piata asigurarilor din Romania a totalizat 712 milioane de euro, cu peste 22% mai mult decat in 2002. Primele subscrise pentru asigurari generale (de bunuri, persoane, raspundere civila etc.) au atins aproape 547 de milioane de euro, iar incasarile in cadrul politelor de viata au depasit 165 de milioane de euro. si numarul contractelor incheiate (9,7 de milioane) a crescut fata de anul anterior cu circa 17% (in cazul asigurarilor de viata, cresterea a fost mult mai substantiala – 37 de procente in plus fata de 2002). Dupa valoarea primelor incasate, principalii jucatori au fost, in cazul asigurarilor generale, Alliantz-tiriac, Asirom, Omniasig, Astra si Unita, iar in cazul celor de viata, ING, Asirom, Omniasig Asigurari de Viata, AIG Life si Asiban.Cum era de asteptat, pe o piata atat de mare problemele nu sunt tocmai rare. Anul trecut, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a primit 1070 de reclamatii de la clienti. Cele mai multe dispute au in centru politele RCA (715) si CASCO (208). Acestea sunt cele mai numeroase, iar accidentele de circulatie sunt si ele mai dese decat, de pilda, incendiile ori cutremurele. Neintelegerile au la baza motive dintre cele mai diverse. In multe cazuri, oamenii nu citesc cu atentie contractul inainte de a-l semna. „Mi-am asigurat masina, o Dacia SupeRNova, prin Asiban. Am avut pe durata asigurarii cateva daune si s-au rezolvat. Mai putin atunci cand, folosindu-se chei potrivite, mi s-a furat casetofonul. Asiban a refuzat sa ma despagubeasca, deoarece in clauzele politei se spune ca este asigurat „furtul prin efractie”. Am reclamat cazul la ANPC, care mi-a raspuns sa fiu mai atent ce polite semnez”, povesteste bucuresteanul Mihai Predescu.Alteori, vina este impartita: formularile din contract sunt alambicate ori sunt utilizati termeni de specialitate, dar, desi nu intelege exact despre ce este vorba, clientul nu cere lamuriri suplimentare. Din pacate, nu sunt deloc putine situatiile in care clientul de buna-credinta se trezeste ca a fost indus in eroare. De exemplu, prin omisiune: contractul pentru asigurarea unui apartament a prevazut despagubiri in cazul inundatiilor. Cand se adreseaza firmei, omul afla ca, potrivit normelor, daca a fost inundat din vina vecinilor, trebuie sa fie despagubit de acestia. Dar cele mai numeroase probleme apar in ceea ce priveste modul de plata a daunelor. Bucuresteanul Mircea Andrei povesteste cum, dupa ce a fost implicat intr-un accident ceva mai ciudat, undeva pe langa Deva (a lovit cu oglinda retrovizoare un betiv aparut brusc in fata masinii – oglinda s-a rupt, iar barbatul cu pricina s-a ridicat si a luat-o la fuga), angajatii firmei Omniasig, cu care incheiase asigurarea CASCO, i-au cerut, inainte sa-i elibereze banii, o dovada de la politia din comuna respectiva. „Dosarul era finalizat, dar vroiau sa fie siguri ca persoana pe care o lovisem ramasese neidentificata si ca nu aveau de la cine sa-si recupereze paguba. Cei de la politie mi-au spus ca-mi dau dovada, dar ca trebuie sa vin personal. Cu alte cuvinte, sa cheltuiesc peste 1.000.000 de lei pe benzina pentru o oglinda care costa 1.500.000 de lei”, spune Mircea Andrei.Cei care ar trebui sa ne protejeze in astfel de cazuri spun ca-si fac treaba. Mirela Antohi, sefa Serviciului Relatii cu Mass-media al CSA, ne-a explicat ca CSA a incheiat un protocol de colaborare cu ANPC si a recomandat modificarea unor legi din domeniu in vederea protejarii drepturilor asiguratilor. De asemenea, doua proiecte de lege intocmite de Comisie se afla in Parlament, iar aplicarea lor „va duce la intarirea disciplinei pe piata asigurarilor”. „Suntem de parere ca o protectie reala a consumatorilor nu este posibila fara o piata sanatoasa din punct de vedere financiar, cu operatori care respecta legislatia”, spune Mirela Antohi.

CUM NE FERIM DE SURPRIZELE NEPLACUTE DIN CONTRACTE
· In primul rand, prospectati piata inainte de a alege o firma de asigurari. Ar trebui sa va intereseze costurile si beneficiile primei, dar si bonitatea companiei, mai ales daca e vorba de o polita pe termen lung.
· Contractul trebuie citit cu atentie inainte de semnare. Chiar daca e vorba de cateva pagini scrise marunt, timpul pierdut acum va poate scuti de necazuri mai tarziu.
· Nu ezitati, apoi, sa intrebati agentul de asigurari daca nu intelegeti ceva. In cazul in care raspunsul acestuia nu va satisface, va puteti adresa unui specialist, mai ales daca e vorba de o asigurare cu valoare mare.
· Urmariti cu atentie rubricile privind fransiza, drepturile si obligatiile partilor si mai ales cea privind cazurile in care polita nu este valida.
· Nu ar trebui sa neglijati nici termenele si conditiile prevazute pentru plata despagubirilor.

ROMANII II CHEAMA PE FURNIZORI IN INSTANTA
O organizatie non-guvernamentala a luat taurul de coarne si a dat in judecata o companie de cablu TV.
In acelasi timp, clientul unei societati de asigurari a luat aceeasi decizie pentru ca nu a fost multumit de modul in care aceasta a inteles sa-l despagubeasca.
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC Romania) a anuntat ca a chemat in judecata societatea RCS. Cei de la APC Romania doresc sa obtina o decizie a instantei prin care firma sa fie obligata sa elimine clauzele abuzive existente in contractul de furnizare a serviciilor de cablu TV si inlocuirea acestora cu prevederi „care sa reflecte un echilibru real intre drepturile si obligatiile partilor”. Laura Pascu, PR manager al APC Romania, spune ca printre clauzele in discutie se numara cele privind obligatia de a plati abonamentul cu o luna in avans sau de a permite accesul in locuinta al angajatilor RCS fara notificare ori cea care permite deconectarea fara somatie.
Catalin Chirita, Iasi: „Autoturismul meu CitroA