Tarile vecine au luat-o demult inaintea Romaniei. Devenita cliseu, formularea este valabila si in cazul pregatirii pietei asigurarilor pentru integrarea in Uniunea Europeana. Chiar daca tarziu, din experienta vecinilor putem invata inca si acum. Asociatia de Drept al Asigurarilor din Romania (ADAR), alaturi de Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), a reunit saptamana trecuta, intr-o conferinta internationala, reprezentanti ai institutiilor din domeniul
Tarile vecine au luat-o demult inaintea Romaniei. Devenita cliseu, formularea este valabila si in cazul pregatirii pietei asigurarilor pentru integrarea in Uniunea Europeana. Chiar daca tarziu, din experienta vecinilor putem invata inca si acum. Asociatia de Drept al Asigurarilor din Romania (ADAR), alaturi de Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), a reunit saptamana trecuta, intr-o conferinta internationala, reprezentanti ai institutiilor din domeniul asigurarilor din tari central si est-europene, dar si din UE, pentru a vedea cum au facut ei, unde am gresit noi si ce mai avem de schimbat pentru a ne apropia, macar la nivel legislativ, de tinta integrarii.
O parte din modelele tarilor vecine au deja sanse sa fie preluate, cu modificarile necesare, si de Romania. Cel unguresc, spre exemplu, ar putea schimba radical sistemul asigurarii obligatorii de raspundere civila auto (RCA), astfel incat pretul politei sa nu mai „amendeze” decat soferii cu accidente numeroase.
Cel mai mult ii ramane Romaniei de recuperat in privinta protectiei consumatorilor de asigurari. Pana nu de mult, chiar daca exista un fond pentru protejarea victimelor strazii, la care contribuiau societatile de asigurari, nici o victima a unui accident nu putea fi despagubita de acesta pentru ca legislatia prevedea, paradoxal, ca autorul vinovat sa fie si neasigurat, si neidentificat. Au fost necesari opt ani de zile pentru ca in legea sa fie inlocuit „si” cu „sau”. Un alt fond care nu poate fi accesat imediat de pagubitii unor societati de asigurari intrate in faliment, tot din cauza neclaritatilor legislative, este cel pentru protejarea asiguratilor.
Dincolo de aberatii legislative flagrante, piata romaneasca de asigurari mai are mult pana sa se poata considera pregatita pentru integrare si din alte puncte de vedere. Integrare in UE inseamna si „preturi ca in UE”, iar primele efecte vom fi nevoiti sa le simtim in anii urmatori, cand asigurarile auto (RCA unit cu Carte Verde) vor costa de cateva ori mai mult decat acum. Probleme sensibile raman si pentru piata pensiilor private, in timp ce pentru asiguratorii romani o amenintare deloc de neglijat se anunta a fi momentul in care concurentii mult mai puternici din UE vor avea dreptul de a deschide filiale intr-o Romanie membra a Uniunii.