2022 se anunță a fi un an fabulos pentru firmele de asigurări din sectorul RCA. Încasările au crescut cu aproape 50% față de anul trecut,  iar primii trei asigurători RCA controlează trei sferturi din piață.

 

Da, conform celui mai recent raport ASF, totalul încasărilor firmelor de asigurări generale a crescut cu aproape 50% în primul trimestru din 2022, față de primul trimestru al anului trecut, ajungând până la aproape un miliard de euro.

 

Dar ce înseamnă asta pentru noi, șoferii? O veste proastă, pentru că toate aceste creșteri și consolidări vin pe o fundație deja năruită de evenimentele ultimilor ani și de incapacitatea autorităților de a interveni coerent și decisiv. Asta rezultă dintr-o analiză alarmantă prezentată

pe un blog de specialitate din domeniul asigurărilor RCA.

 

Articolul trece în revistă mai multe statistici, unele extrase din rapoarte oficiale, altele realizate prin resurse proprii. Conform acestor statistici, piața RCA și traficul auto din România au câteva probleme mari, late și foarte greu de surmontat.

  • Prăbușirea gigantului CITY a dus la o dublare a prețurilor RCA

 

Prima medie  de asigurare a crescut de la 589 RON în 2018 la 632 RON în 2021. Acum este 1138 RON și nu sunt semne că va mai scădea vreodată la nivelurile din trecut. Dimpotrivă, pentru a evita probleme de genul celor care au devastat CITY, asigurătorii încearcă să-și asigure maximum de bonitate și să-și minimizeze riscurile. 

  • Apare o alegere dificilă: circuli mai puțin sau renunți la RCA?

 

Nu doar polițele s-au scumpit, ci și carburanții. Și viața, în general. Șoferii cu venituri mici și medii care au nevoie să se deplaseze cu mașina chiar și ocazional, se văd confruntați cu imposibilitatea de a acoperi și costurile asigurării și costurile operării unui automobil. Obligați să aleagă între a renunța la RCA și a renunța cu totul la mașină, mulți dintre ei aleg prima variantă și așteaptă vremuri mai bune pentru a (re)intra în legalitate. Un raport recent al BAAR arată că, din asigurații City ale căror polițe au expirat, peste 100,000 nu au reînnoit polițele noi la niciun alt asigurător, chiar dacă există în acest moment o platformă care poate să-ți afișeze în doar 60 de secunde toate ofertele de preț pentru rca, online. 

 

  1. O treime din mașinile din România nu au asigurarea obligatorie RCA

 

Afirmațiile de la punctul 2 nu sunt simple speculații, ci au o bază statistică oficială. Conform rapoartelor, din 9,6 milioane de autoturisme înmatriculate în România, circa 3 milioane nu au asigurare RCA. Și asta era la sfârșitul anului trecut, între timp se pare că situația s-a agravat. Desigur, există multe mașini care zac prin curți sau în fața blocurilor, neconduse de ani de zile. Dar nimeni nu știe câte sunt. Și oricum nu contează: conform legii, orice mașină înmatriculată trebuie asigurată RCA chiar dacă a ajuns între timp cuibar pentru găini.

 

Prețul prohibitiv al polițelor RCA, coroborat cu celelalte scumpiri, pot transformat șoselele României într-o bombă cu ceas, pentru că riscul ca într-un accident să fie implicat autoturism neasigurat a crescut considerabil. Iar complicațiile unor astfel de cazuri sunt inimaginabile, mai ales dacă se soldează cu vătămări corporale grave.