Vânzările de autovehicule noi pe piaţa românească au scăzut cu 60,77% în iulie, ajungând la numai 13.466 de unităţi, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, când au fost comericializate 34.230 de autoturisme şi vehicule comerciale, reiese din statisticile Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Dacă pe segmentul autoturismelor scăderea a fost de 58,6% în iulie, ajungându-se la 12.211 unităţi faţă de acceaşi lună a anului trecut, pe segmentul vehiculelor comerciale s-a înregistrat o scădere de 74%, la 1.255 unităţi.
Cumulat, scăderea înregistrată în primele şapte luni ale anului a fost de 56,1% la nivelul întregii pieţe, ajungându-se la un volum de 92.526 de unităţi faţă de aceeaşi perioadă din 2008. Scăderea segmentului de autoturisme a fost de 52,5% pentru acelaşi interval (82.821 maşini), în timp ce vehiculele comerciale au înregistrat un declin de 73,25% (la 9.705 unităţi).
Criza economică, băncile şi maşinile vechi sunt principalii vinovaţi
Potrivit preşedintelui APIA, Ernest Popovici, scăderea pieţei auto în ansamblul său şi în special pe segmentul automobilelor este cauzată de contextul economic actual, de dobânzile practicate de bănci la acordarea creditelor, de importurile de maşini vechi, dar şi programului „Rabla”, care nu şi-a atins obiectivele propuse.
„Etapa a doua a programului de reînnoire a parcului auto a început într-o perioadă de vacanţă şi de aceea rezultatele sunt comparabile cu cele obţinute în prima parte a programului. Nu aş numi această a doua etapă ca un eşec, dar, combinat cu intrarea în ţară a unui număr destul de mare de vehicule vechi, piaţa maşinilor noi a scăzut”, a explicat pentru capital.ro preşedintele APIA.
Mai mult, Ernest Popovici consideră că băncile joacă un rol foarte important în deblocarea întregului sistem economic şi, implicit, în deblocarea pieţei auto. „Acest lucru nu se poate face decât cu dobânzi mai mici. Băncile ar putea avea un profit mai mic şi să dea drumul la creditare”, a subliniat Popovici.
Dacia ocupă o treime din piaţa autoturismelor
Peste 37% din autoturismele comercializate în iulie în România aparţin mărcii autohtone Dacia (4.538 unităţi), în timp ce locurile doi şi trei sunt ocupate de către Skoda (763 unităţi) şi Hyundai (748 unităţi), cu 6,2 şi respectiv 6,1 procente din volumul pieţei lunii iulie.
În luna iulie, Dacia a comoercializat 215 vehicule comerciale uşoare, ocupând astfel primul loc pe acest segment. Următoarele două mărci în acest clasament au sunt Ford şi Mercedes-Benz, cu 190 şi respectiv 132 vehicule comerciale uşoare vândute în luan iulie a acestui an.