Piaţa auto a crescut cu 6% în octombrie faţă de septembrie

Piaţa auto a crescut cu 6% în octombrie 2011 faţă de septembrie 2011, pe fondul finalului Programului "Rabla", vânzările de autovehicule cifrându-se la 10.993 unităţi, din care 9.678 autoturisme, potrivit datelor publicate marţi de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Faţă de octombrie 2010, vânzările auto sunt mai mici însă cu 7,2%. Pe ansamblul pieţei, livrările totale la 10 luni înregistrează o scădere de 7,3%, din care la autoturisme -10,9%, scrie Agerpres.

Un impact pozitiv asupra vânzărilor generează în continuare Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional (Rabla), chiar dacă şi acesta este sub aşteptările pieţei. S-au achiziţionat prin Program până la sfârşitul lunii octombrie circa 31.000 de autovehicule noi (în special autoturisme), reprezentând 39% din totalul vânzărilor (faţă de 2010, când volumul a fost de peste 48.000 de automobile, 54% din totalul vânzărilor).

Potrivit APIA, un alt impact pozitiv (în lipsa căruia piaţa ar fi avut scăderi dramatice), l-a avut taxa pe poluare care a reuşit să echilibreze într-o oarecare măsură raportul dintre autoturismele noi şi cele rulate. Asfel, dacă în 2010 înmatriculările de autoturisme noi reprezentau 32,5% din total, anul acesta procentul a crescut la 45,7%.

Producţia naţională a înregistrat la 10 luni o scădere totală de 2,3% (283.809 unităţi), din care 2,5% la autoturisme (261.450 unităţi). Vehiculele comerciale au înregistrat însă o creştere de 0,2%, volumul total fiind de 22.359 unităţi.

Ponderea exporturilor în total producţie a continuat să crească, ajungând la peste 90,5% din total, automobilele fiind exportate în special în ţări din Europa de Vest.

Exportul a fost în scădere faţă de luna precedentă (-6,1%) şi a rămas pe ansamblul celor 10 luni la nivelul lui 2010 (-0,7%) pe un volum total de 256.871 unităţi.Importul de autoturisme a înregistrat o scădere de 6,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

La livrările de autoturisme, în top se situează Dacia, cu 23.997 unităţi vândute (30,4% din total), urmată de Volkswagen (8.366 unităţi / 10,6%), Skoda (6.912 unităţi / 8,7%), Renault (5.990 unităţi / 7,6%), Ford (4.484 unităţi / 5,7%) şi Opel (4.178 unităţi / 5,3%).

În continuare, clasele A-C, în care se regăsesc autoturismele cu preţuri relativ mici, dar cu volume importante (2/3 din piaţă), înregistrează scăderi cuprinse între 2 si 20%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preţuri ceva mai mari, inclusiv premium sau SUV, înregistrează creşteri procentuale de două cifre (între +17% si +74%).

"Pe baza evoluţiilor din ultimele luni, apreciem că, în condiţiile prelungirii cu două săptămâni a programului ‘Rabla’, vânzările totale (autoturisme + vehicule comerciale) nu vor trece de 112.000 unităţi. Pe segmentul autoturismelor, probabil că piaţa va fi uşor sub 100.000 unităţi, cu un volum mai important în luna noiembrie", se mai arată în comunicatul APIA.