În primul trimestru din 2022, piața auto din România prezintă semne importante de creștere, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În vreme ce primele trei luni din 2021 nu au înregistrat volume impresionante în privința tranzacțiilor auto de mașini noi, 2022 a debutat în forță.

Peste 11.000 de autovehicule noi au fost înmatriculate doar în luna martie a acestui an, marcând cea mai activă lună martie din ultimii 14 ani. În ceea ce privește segmentul de mașini second-hand tranzacționate pe plan intern (reînmatriculări), piața se menține la aproape același nivel ca în 2021, înregistrând doar o ușoară scădere de 4% față de primul trimestru al anului precedent.

2021 a început cu două puncte de presiune majore pentru pața auto – pandemia și criza semiconductorilor, iar 2022 continuă tot cu provocări. Criza semiconductorilor se menține, în timp ce la orizont se anunță și limitări ale materiilor prime, ale producției de baterii și alte componente pentru mașini electrice.

Războiul din Ucraina provocă oprirea temporară a producției la mai multe uzine auto europene, unde nu mai ajung componente produse în vestul acestei țări. În zonă, multe companii produc, în special, cablaje auto, iar invazia rusească a oprit operațiunile.

Prețul carburanților a început să crească accelerat la final de februarie, a atins un maxim la mijloc de martie și s-a stabilizat la un nivel foarte ridicat, de 7.7 – 7,8 lei/litru pentru benzina standard și de 8,3 – 8,4 lei/litru pentru motorină. Acum un an, benzina costa în jur de 5,5 lei/litrul, iar motorina era puțin mai ieftină.

În plus, inflația și celelalte valuri de scumpiri – ale alimentelor, utilităților, energiei sau a costurilor logistice și ale materiilor prime – au generat creșteri de peste 10% la prețurile mașinilor  noi, în ultimul an.

Timpul de așteptare a crescut și el, fiind, în medie cuprins între câteva luni și un an pentru unele modele. Și la mașinile second-hand au crescut prețurile, mai ales la modelele cele mai căutate, produse în intervalul 2014 – 2016, susține Autovit.ro.

Piața mașinilor noi

Piața mașinilor noi a crescut cu 40% în primul trimestru din 2022, comparativ cu începutul anului trecut. Acest procent semnificativ s-a înregistrat și datorită unui prim trimestru din 2021 neobișnuit de slab, cu medii lunare sub 7.000 de mașini înmatriculate.

„În plus, modelele noi, a căror producție și livrare au fost întârziate de criza semiconductorilor de anul trecut, au ajuns în stocurile reprezentanțelor abia la începutul lui 2022. Moment în care s-au încheiat și tranzacțiile, iar asta a început să se vadă în numărul înmatriculărilor din primele luni ale anului.

Practic, acest volum de înmatriculări de mașini noi, concentrat pe primele 3 luni ale anului 2022, reprezintă o compensare a pieței auto de anul trecut, care a avut cel mai slab prim trimestru din ultimii 5 ani – 20.762 de mașini înmatriculate”, a declarat Sorin Bălan, Head of Operations Autovit.ro și OLX Motors.

Martie 2022, cu peste 11.000 de mașini înmatriculate, a fost cea mai bună lună martie din ultimii 14 ani. Cel mai bun prim trimestru din istorie a fost înregistrat în 2008, cu 74.036 unități înmatriculate, iar cel mai slab, de când există date, a fost în 2010, cu 8.819 mașini înmatriculate în cele trei luni.

În funcție de cota de piață, top 5 mașini noi înmatriculate în România în 2022 au fost Dacia (25,6%), Hyundai (9,3%), Ford (7,7%), Skoda (6,9%) și Toyota (6,8%).

Piața mașinilor second-hand din import

Piața mașinilor second-hand din import a scăzut cu 21% în primele trei luni, iar lunile februarie și martie au înregistrat cele mai mici volume din ultimii cinci ani.

„În general, piața românească de autoturisme are evoluții similare cu cele europene, iar, odată cu prelungirea crizei semiconductorilor, cererea a început să crească pe întreaga piață europeană de mașini rulate. Astfel, dealerii auto din România, care au epuizat rapid stocurile în 2021, nu le-au mai putut reface la același volum de mașini second-hand din import, în ciuda cererii și interesului clienților.

Lipsa modelelor noi de pe piață i-a făcut pe majoritatea proprietarilor europeni de mașini rulate să-și mai păstreze mașinile vechi până le primeau pe cele noi și să nu le introducă, încă, în circuitul de mașini la mâna a doua”, a declarat Sorin Bălan, Head of Operations Autovit.ro și OLX Motors.

Totuși, anul 2021 s-a încheiat cu 395.759 de unități înmatriculate, ceea ce a reprezentat o creștere de 3,74% față de 2020, când totalul a fost de 381.495 de mașini. La finalul anului trecut, piața mașinilor second-hand creștea după 3 ani consecutivi de declin.

Cel mai bun prim trimestru pentru mașinile second-hand din import a fost în  2017, cu 128.073 unități înmatriculate. Cel mai slab prim trimestru, de când există date, a fost înregistrat în 2011, cu 31.440 unități înmatriculate în primele trei luni ale anului.