Scăderea cu 41,53% a înmatriculărilor de autoturisme noi în primul semestru vine după alţi doi ani de contracţie severă. Criza a spart balonul umflat de apetitul românilor pentru automobile.

Nimic nu pare să mai poată salva piaţa auto românească de la o scădere dramatică. În primele şase luni ale acestui an, au fost înmatriculate, potrivit Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), doar 36.636 de autoturisme noi, adică aproape jumătate din câte ajungeau pe şosele în aceeaşi perioadă din 2009. Şi asta, în condiţiile în care nici prima parte a anului trecut nu a fost mai bună. Dimpotrivă. Dacă în primul semestru din 2008 erau înmatriculate 149.803 unităţi, în perioada similară din anul trecut numărul de autoturisme nou-intrate în circulaţie a fost de numai 62.661.

Cauzele acestei prăbuşiri a pieţei, care pare fără de sfârşit, sunt legate, desigur, de criza prin care trece economia, dar şi de deciziile luate peste noapte de autorităţi în privinţa modificării taxelor şi impozitelor. În opinia comercianţilor români de automobile, lipsa predictibilităţii normelor fiscale îi obligă chiar şi pe clienţii care, în aceste vremuri  tulburi, şi-ar mai fi per­mis o maşină să aştepte zile mai bune. Nici măcar generosul program „Rabla” din acest an nu reuşeşte să estompeze declinul unei pieţe care se apropie cu paşi repezi de vânzările înregistrate prin 2002, când piaţa nu era nici pe departe atât de dezvoltată ca acum.

Ce se vinde: autoturismul ieftin şi util

Dacă reculul pieţei autoturismelor pare a fi mai puţin important pentru clienţi, mult mai interesant este trendul pe care s-a înscris întreaga piaţă. Astfel, dacă în anii trecuţi românii erau gata să dea şi ultimul ban din buzunar pentru a cumpăra un vehicul cât mai dotat şi având emblema unei mărci puternice lipită pe capota motorului, în 2010 sunt preferate autoturismele mai ieftine, cu capacităţi cilindrice mici şi cu dotări minimale. Aşa se face că singura marcă din Top 10 al înmatriculărilor care a înregistrat o uşoară creştere faţă de primul semestru din 2009 este Chevrolet (+2,43%). Şi asta, în condiţiile în care modelul de volum Aveo a însemnat mai bine de jumătate din vânzări. Pe de altă parte, chiar dacă au înregistrat scăderi, mărci precum Dacia, Skoda, Renault, Ford sau Opel au reuşit să-şi majoreze cota de piaţă, graţie unui recul mai mic decât media pieţei, în timp ce Volkswagen, Toyota, Fiat şi Hyundai au cunoscut o scădere cu mult peste medie (-41,53%).

Culmea este că nici măcar piaţa maşinilor de ocazie nu o duce mult mai bine. În prima jumătate a lui 2010, au fost înmatriculate 76.525 de autoturisme second-hand, în timp ce în perioada similară a anului trecut intraseră în circulaţie 129.076 asemenea maşini.

Previziuni pesimiste

După o primă parte a anului atât de slabă, întreaga piaţă pare să se fi molipsit de pesimism. Majoritatea opiniilor exprimate de comercianţi converg către un volum al pieţei, în 2010, de maximum 100.000 de unităţi (atât autoturisme, cât şi vehicule comerciale). Mulţi speră în atingerea volumelor de anul trecut, dar nu uită să menţioneze, precauţi, că „noile măsuri fiscale vor face acest lucru mai greu de realizat”. Mai mult chiar, reprezentanţii Honda se tem că iulie va fi o lună foarte slabă: „Contracţia pieţei s-a făcut simţită imediat după 1 iulie şi preconizăm o scădere importantă în această lună faţă de iunie: -50%.” Cei de la Citroën mizează pe o piaţă totală de 107.000 unităţi, în timp ce Cătălin Manta, directorul reprezentanţei Chevrolet România, estimează că volumul vânzărilor anuale va scădea cu 25% în 2010 faţă de 2009.

Singurii care par mai optimişti sunt, surprinzător, reprezentanţii mărcilor premium. Pentru că, în prima parte a anului, românii cu bani au continuat să cumpere astfel de maşini, în ciuda crizei. Înmatriculările BMW au totalizat 645 de unităţi, Mercedes-Benz 453, Audi 461, iar Infiniti 17. Unde mai pui că marca sport de lux Ferrari a înregistrat un adevărat record, cu 17 unităţi înmatriculate, faţă de numai opt în primul semestru din 2009.

Şase luni negre

220-54377-grafic20.jpgÎn niciuna dintre primele şase luni ale acestui an înmatriculările de autoturisme noi nu le-au depăşit pe cele din perioada similară a anului trecut. Faptul că pentru iunie diferenţa este mai mică se datorează grabei clienţilor de a cumpăra pentru a evita TVA-ul majorat de la 1 iulie a.c. Prognozele sunt pesimiste.

220-54378-capital_20.jpg