Cifrele de afaceri ale celor mai importanţi importatori de autovehicule prezenţi pe piaţa românească au scăzut drastic în 2009, iar prognozele pentru acest an sunt chiar mai sumbre.

Afacerile cumulate ale primilor zece importatori de autovehicule au ajuns anul trecut la doar 5,88 miliarde de lei, în scădere cu peste cinci miliarde faţă de valorile atinse în 2008. Anul de criză traversat de întreaga industrie auto din România a lăsat urme adânci în bilanţurile unor firme obişnuite cu profituri de ordinul zecilor sau chiar sutelor de milioane de euro. Astfel, liderul autoritar al pieţei, Porsche România, a raportat la Ministerul Finanţelor Publice (MFP)  o cifră de afaceri aferentă anului 2009 de doar 1,61 miliarde de lei, faţă de 3,65 miliarde declarate în 2008. Odată cu înjumătăţirea afacerilor, se remarcă şi o diminuare a profitului, de la 264 de milioane de lei în 2008 la numai 193 de milioane anul trecut. Iar acesta este unul dintre cazurile fericite, fiindcă alţi importatori au înregistrat scăderi şi mai dramatice ale profiturilor.  La acest capitol, se remarcă reprezentanţa în România a concernului german BMW, care, după ce a înregistrat în 2008 un profit de aproape 30 de milioane de lei, a fost nevoită să raporteze pentru anul trecut o pierdere de 8,5 milioane. O altă divizie a unui producător de vehicule premium, Mercedes-Benz România, pare să o ducă şi mai rău din punct de vedere financiar. Astfel, după ce în 2008 această companie anunţa pierderi de 34,3 milioane lei, în 2009, declinul a continuat, astfel încât pierderile au ajuns, conform MFP, la 87,2 milioane de lei.

De la pierderi la profit, în plină criză

Este interesant însă de observat că, în timp ce companii cu nume sonore, precum Mercedes-Benz România, BMW Vertriebs, Honda Trading sau AutoItalia Impex, au raportat pierderi, două companii din partea superioară a clasamentului importatorilor de maşini, Toyota România şi Citroën România, au reuşit să treacă de la pierderi la profit, în ciuda crizei. Astfel, după ce în 2008 anunţaseră pierderi de 7,81 milioane de lei, oficialii Toyota au prezentat pentru 2009 un bilanţ pozitiv. În cazul reprezentanţei Citroën, situaţia este similară, pierderea de 0,54 milioane de lei din 2008 fiind convertită, anul trecut, într-un profit de 0,3 milioane.

Perspective sumbre pentru 2010

227-56461-18_discount_shutterstock_35.jpgDin nefericire pentru comercianţi, reculul vânzărilor de maşini, precum şi cel al activităţilor postvânzare nu a luat încă sfârşit, iar acest lucru poate însemna o nouă reducere a cifrelor de afaceri şi, în anumite cazuri, scăderi chiar mai severe ale profiturilor sau trecerea pe pierdere. Unii dintre cei implicaţi sunt de părere că, aşa cum în 2009 loviturile cele mai grele au fost încasate de cei care nu au reuşit să îşi redimensioneze rapid activitatea în funcţie de cerinţele pieţei, în acest an este posibil ca unele companii să înregistreze rezultate chiar mai proaste, determinate de lipsa unor restructurări suficient de profunde ale afacerilor. Cei care nu au reconfigurat structura de personal, nu şi-au reevaluat reprezentarea la nivel zonal şi au fost nevoiţi să reeşaloneze credite majore sunt încă extrem de sensibili la mişcările pieţei.

Iar piaţa nu pare a fi în toane bune nici în 2010. După primele şapte luni ale anului, vânzările de maşini au scăzut cu încă 26% faţă de perioada similară din 2009, în ciuda unui program „Rabla“ mai atractiv. Cum nici activităţile after-sales nu s-au oprit din declin, este destul de clar că rapoartele financiare pentru 2010 au mari şanse să fie mai slabe decât cele care privesc anul trecut.

227-56462-untitled1.jpg