La începutul anului, prognozele analiștilor și ale jucătorilor din piața auto arătau o stagnare. Puțini considerau chiar că 2013 ar putea fi anul în care vânzările de autoturisme noi revin pe trendul ascendent. Existau încă de atunci și voci, puține ce-i drept, care prevedeau un an dezastruos. Ei bine, aceștia din urmă par să fi fost cel mai aproape de adevăr pentru că, după nouă luni, numărul de autoturisme noi înmatriculate continuă să înregistreze un regres accelerat față de perioada similară de anul trecut. Conform Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în perioada ianuarie – septembrie din acest an au intrat în circulație doar 41.073 de autoturisme noi, ceea ce corespunde unui recul cu 16,4% față de perioada similară din 2012. Venit după alți cinci ani în care vânzările au scăzut drastic, acest recul demonstrează că întotdeauna se poate și mai rău.
O simplă proiecție având la bază rezultatele din primele trei trimestre ale lui 2013 ne arată că, la finalul anului, valoarea maximă care ar putea fi atinsă este de circa 55.000 de unități. Statistica din ultimii 20 de ani ne arată că niciodată vânzările de mașini nu au fost atât de slabe. Nici când piața însemna doar Dacia, Oltcit și ARO nu se înregistrau valori atât de slabe. Despre motivele acestui recul care durează încă din 2008 nu merită să vorbim prea mult, pentru că sunt cunoscute. Criza, teama românilor de a cheltui bani sau de a mai accesa credite în vremuri tulburi, reticența finanțatorilor – fie ei bănci sau firme de leasing -, precum și amestecul statului într-o piață liberă sunt doar factorii cei mai cunoscuți care au dus la starea actuală a pieței auto de la noi.
Din nefericire, nimeni nu pare a găsi soluții care să scoată vânzările de pe trendul descendent. De fapt, majoritatea actorilor din industria auto, ca și autoritățile statului, par să aștepte ca „rana“ să se vindece singură. Dacă în cazul reprezentanților statului politica struțului este perfectă atâta timp cât taxele impuse aduc sume importante la buget, mult mai greu de înțeles este lipsa de reacție a comercianților. Se pare că, după lobby-ul făcut în anii trecuți pentru impunerea unor taxe pe poluare care s-au dovedit, în timp, distructive, aceștia au înțeles că o piață liberă își poate reveni după criză mult mai ușor decât una îngenuncheată de taxe și impozite, care nu fac altceva decât să majoreze costurile de achiziție și deținere pentru clienți. Mulți dintre dealerii de mașini noi s-au și adaptat rapid la realitățile pieței, demarând activități de comercializare a vehiculelor de ocazie pentru a specula această nouă tendință a cumpărătorilor.
Dacă-i nou, e Dacia. Pentru second-hand, Volkswagen
Privind la ceea ce a mai rămas din piața auto românească, devine limpede că, pentru românii care încă mai au ambiția de a cumpăra un autoturism nou, cel mai ușor să își îndeplinească visul este achiziționarea unui vehicul Dacia. Grație în special prețului redus, dar și prestațiilor mulțumitoare, marca românescă se află pe prima poziție în clasamentul vânzărilor de mașini noi. În același timp, doritorii de mașini mai bine echipate și cu un preț rezonabil care trec ușor cu vederea vechimea produsului optează cel mai adesea pentru un Volkswagen.
"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 42 a revistei Capital din săptămâna 21 octombrie -27 octombrie 2013"