Pe ansamblul pieţei, din totalul livrărilor de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale), autoturismele au înregistrat un salt, în septembrie, de 13,5%, acest segment reprezentând 82% din total (69.659 unităţi). 

"În continuare, vânzările pe piaţa din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 9 luni din 2015, de 73%, în continuă scădere faţă de situaţia din urmă cu 4 luni (cea la luna mai), când ponderea era de 81%. Este evident că, începând cu luna octombrie, impactul Programului 'Rabla' asupra vânzărilor începe să scadă, volumele înregistrate pe segmentul persoanelor fizice fiind lună de lună mai mici (38% în luna mai, 33% în septembrie), deşi tichetele disponibile prin Programul Rabla sunt încă suficiente (19.500 rezervări la 8 octombrie, din cele 25.000 disponibile)", notează APIA. 

În ceea ce priveşte segmentul autovehiculelor rulate, statistica relevă faptul că, în primele trei trimestre din 2015, acestea au consemnat un avans de 12,5%, comparativ cu perioada similară din anul precedent, respectiv circa 180.000 de unităţi faţă de aproximativ 160.000. 

La capitolul producţie naţională, în luna septembrie 2015, s-au înregistrat 41.784 de autovehicule, cu 18,4% mai puţine decât luna similară din 2014. Per total, în perioada ianuarie – septembrie 2015, producţia totală de autovehicule s-a situat la 298.355 de unităţi, în creştere cu 3,8% faţă de perioada similară din anul precedent. Dintre acestea, 259.570 unităţi au fost produse de Dacia şi 38.785 de către Ford. 

Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele Dacia Duster (125.457 unităţi, +5,1%), urmate de Dacia Logan (58.594 unităţi, -4%), Dacia Sandero (44.476 unităţi, +35,8%), Ford B-MAX (38.785 unităţi, -10,5%) şi Dacia Logan MCV (30.773 unităţi, +0,3%). 

Totodată, în primele nouă luni ale anului, au fost exportate din România 269.964 de autovehicule, mai mult cu 1,4% faţă de perioada similară din 2014. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (119.444 unităţi), urmat de Dacia Logan (43.051 unităţi), Dacia Sandero (40.135 unităţi), Ford B-MAX (38.786 unităţi) şi Logan MCV (28.548 unităţi). Practic, circa 93% din producţia naţională realizată în intervalul ianuarie – septembrie a fost exportată, în timp ce pe piaţa internă au ajuns doar 7,7% din acestea. 

În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere care, la nouă luni, ajunge la 54%, în continuă scădere de la începutul anului 2015, după ce, în ianuarie, motorizările diesel reprezentau 67,4% din piaţă. 

Potrivit APIA, pe plan european se observă, de asemenea, creşteri consistente ale livrărilor de autovehicule, în luna septembrie 2015 faţă de septembrie 2014, majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene (UE) înregistrând, la nouă luni, majorări importante pe segmentul de autoturisme, astfel: Germania (5,5%), Marea Britanie (7,1%), Franţa (6,3%) şi Italia (15,2%). 

În privinţa estimărilor, APIA consideră că, în urma evoluţiei din primele 9 luni, cu creştere consistentă în luna septembrie (+12%), este foarte posibil ca volumul total al vânzărilor de autovehicule pentru întreg anul 2015 să atingă cifra de 112.000 unităţi, din care circa 91.000 autoturisme şi circa 21.000 vehicule comerciale (microbuze, comerciale uşoare şi grele). 

AGERPRES