2021 a început cu două puncte de presiune majore pentru piața auto: pandemia și criza de materii prime, care s-a transformat pe parcurs, în criza semiconductorilor. “Punctele de fierbere” ale industriei producătoare de mașini au fost întreținute și de valul de scumpiri ale energiei electrice și gazelor naturale.

Din a doua jumătate, anul 2021 a început să arate din ce în ce mai dificil pentru piața auto. Criza semiconductorilor s-a agravat și au început să apară întârzieri în livrarea modelelor noi de mașini. Timpul de așteptare a ajuns chiar și la un an.

În paralel, cererea a început să crească pe piața de mașini rulate. Dealerii au epuizat rapid stocurile, pentru că erau, deja, mai mici, din cauza cererii temperate care s-a instalat pe piața auto, încă din 2020. În ciuda cererii și interesului clienților, stocurile de mașini second-hand nu au putut fi refăcute la aceleași volume, pentru că lipsa mașinilor noi i-a făcut pe proprietarii de mașini rulate să-și mai păstreze mașinile vechi până le primeau pe cele noi, și, astfel, să nu le introducă, încă, în circuitul de mașini la mâna a doua.

Totuși, în 2021, piața mașinilor SH din import a crescut, iar tranzacțiile cu mașini second-hand pe plan intern au avut cel mai bun an din istoria lor.

Criza semiconductorilor

Efectul crizei semiconductorilor asupra industriei mondiale este fără precedent, unele studii arătând că pierderile vor depăși pe plan mondial peste 200 miliarde dolari, cifra reprezentând valoarea de vânzare a mașinilor ce nu au putut fi produse din cauza lipsei microprocesoarelor. Unele cabinete de analiză spun că vor fi produse cu peste 7 milioane de mașini mai puțin în lume, iar altele indică un număr de peste 10 milioane.

Piața auto SH întâmpină și ea aceleași probleme ca piața mașinilor noi, odată cu criza semiconductorilor, pentru că cei care își doresc o mașina nouă, de obicei, o schimbă pe cea veche, care intră în circuitul second-hand. Iar atâta timp cât mașina nouă are o întârziere foarte mare de punere pe piață, nici mașina rulată nu intră în circuit și nu alimentează piața second-hand.

Numărul de cumpărători de pe platforma Autovit.ro a rămas la aproximativ același nivel ca anul anterior. Dar este important de precizat că în a doua jumătate a lui 2020 s-a înregistrat o creștere spectaculoasă a cererii pe Autovit.ro, atât în ceea ce privește volumul de anunțuri postate, cât și numărul de  tranzacții realizate. Practic, pentru Autovit.ro creșterea înregistrată anul trecut era estimată pentru anul 2021. De aceea cifrele, chiar dacă par liniare pe alocuri, ele indică, în esență, o creștere semnificativă a cererii de mașini second-hand pe piața din România.

Conform analizei datelor de pe platforma Autovit.ro, odată cu problemele pe care le-a întâmpinat industria producătoare de mașini noi, s-au remarcat pe piața de mașini rulate două efecte importante: creșterea cererii pentru mașinile SH (se înregistrează aproximativ același număr de clienți ca anul trecut, dar pentru stocuri mai mici de mașini rulate) și creșterea prețurilor, ca efect imediat al creșterii cererii.

În 2021, pe Autovit.ro au fost publicate peste 239.984 anunțuri, cu 16% mai multe față de 2020. Iar în urma unei analize realizate pe 6  luni (mai – octombrie 2021) de Autovit.ro, se înregistra o  creștere de aproximativ 14% (cu 1.770 euro) a prețului mediu la mașinile diesel și de 17,5% (cu 2.694 euro) la prețurile pentru mașinile pe benzină. „ prețul mediu al mașinilor electrice din platformă a crescut cu aproape 8%, de la 34.000 euro la 36.681 euro.

Piața de mașini noi – 2021

Cea mai bună lună pentru mașinile noi a fost august, cu peste 16.000 de unități lansate în circulație, în timp ce luna cea mai slabă a fost ianuarie când abia s-a trecut de 6.000 de mașini. A fost o evoluție interesantă, pentru că șase luni consecutive – din martie până în august – cifrele din 2021 au fost mai mari decât în 2020 și se părea că anul acesta va aduce o creștere de peste 10-15% pe piața mașinilor noi din România.

Din septembrie până în noiembrie piața mașinilor noi a scăzut față de 2020, mai ales din cauza crizei semiconductorilor, care a făcut ca unele modele auto să fie livrate cu întârzieri mai mari de 6 luni. Totuși, anul 2021 s-a încheiat cu un total de 121.208 de mașini noi înscrise în circulație. Aproximativ, la nivelul anului trecut, încheiat în România cu un total de 127.000 de mașini noi, dar care a însemnat și o scădere de 22% față de 2019.

Piața mașinilor second-hand din import – 2021

Piața mașinilor second-hand din import a crescut de la 381.495 unități în 2020 la 395.759 unități în 2021. Variația între luna cu cele mai mari volume și cea cu cele mai mici este mult mai redusă decât la mașini noi. Minimul a fost atins în decembrie, cu puțin peste 27.000 de mașini, iar maximul a fost în martie, când au fost înmatriculate în România peste 36.000 de mașini second-hand din import.

Anul 2021 s-a încheiat cu aproximativ 400.000 de unități, ceea ce reprezintă o creștere de 3,74% față de 2020, când totalul a fost de 381.495 de mașini. Dar și aici, cifrele din 2020 au însemnat o scădere de 14% față de 2019.

Cu acest total de aproximativ 400.000 de unități, piața mașinilor SH crește după 3 ani consecutivi de declin. Recordul pentru mașinile second-hand din import s-a înregistrat în 2017, când au fost înmatriculate în România 518.000 de unități

Piața reînmatriculărilor – 2021

Pentru reînmatriculări (tranzacții cu mașini SH pe plan intern) 2021 este cel mai bun an din istorie, totalul fiind de 655.804 unități, cu aproape 20% mai mult decât în 2020. Luna martie, cu 63.998 de mașini reînmatriculate, a fost luna cu cele mai multe mașini înmatriculate din istoria României, această valoarea nefiind depășită niciodată, nici de mașinile noi, nici de cele rulate din import. Chiar și cea mai slabă lună din acest an a înregistrat cifre foarte mari: peste 50.000 de mașini, în luna noiembrie.

Anul 2021 s-a încheiat cu un total record pentru mașinile second-hand de pe plan intern: peste 655.000 de mașini. Această creștere a fost generată, în special, de criza de pe piața de mașini noi. Cumpărătorii din țară, care nu au acceptat termenele mari de livrare, au preferat să facă achiziții masive de pe piața de mașini rulate.

2021 este al doilea an în care piața auto a reînmatriculărilor depășește 600.000 de unități, primul fiind 2019. În total, volumul de mașini din 2021 este cât cel combinat din trei ani consecutivi: 2013, 2014 și 2015.

Cele mai populare mărci auto

În topul mașinilor noi, cea mai populară este Dacia, 27% dintre români preferând marca autohtonă. Surprizele apar în top 3, unde locul doi este ocupat de Hyundai, iar următorul de Toyota, fiecare, cu aproape 8% din piață. Ford și Volkswagen completează top 5, Renault a fost pe locul 7, în timp ce pe locul 8 în clasamentul celor mai populare mărci auto s-a aflat marca Suzuki. Hyundai și Toyota erau, în general, în a doua jumătate a top 10 cele mai populare mărci,  în anii trecuți.

Conform datelor DRPCIV, la mașinile second-hand din import, cea mai populară marcă este Volkswagen cu 25% din dintre preferințele românilor. Audi și BMW au fiecare câte 9%, iar Ford și Opel au înregistrează fiecare aproximativ 7% cotă de popularitate.

Previziuni pentru 2022

Piața mașinilor noi va crește pe măsură ce se va rezolva criza semiconductorilor. Totuși, nu sunt șanse mari ca piața să revină la nivelul de 160.000 de mașini noi, care a fost atins în anul dinaintea pandemiei.

2022 va fi un nou an record pentru mașinile electrice, iar asta se va întâmpla datorită primelor consistente din Programul Rabla Plus (de peste 9.000 de euro), dar și datorită primului model electric autohton – Dacia Spring – la care livrările au început în octombrie, astfel că 2022 va fi primul an complet de vânzări.

2021 a fost anul în care mai mulți producători auto de volum – Ford, Opel, Peugeot – au anunțat că în jurul anului 2030 vor vinde doar mașini full-electrice în Europa. La nivelul UE, anul 2022 va fi unul record pentru mașinile 100% electrice, cu un total de aproximativ 800.000. Și va crește numărul de mașini electrice și pe piața second-hand.

În România, piața de mașini second-hand nu ar avea motive să scadă în 2022. Nu sunt preconizate creșteri de taxe pentru înmatriculare sau posesie în primele luni din 2022, deși recente declarații politice indică posibilitatea introducerii unor taxe care să ducă la scăderea importurilor de mașini SH din import.

Spre piața SH s-ar putea îndrepta și o parte dintre cei care ar fi vrut să-și ia mașini noi, dar au fost descurajați de timpii mari de așteptare sau de prețurile prea mari.

Va continua tendința declanșată de pandemie, astfel că o parte dintre oamenii care se tem să nu se infecteze cu COVID-19 atunci când folosesc transportul în comun, vor alege să-și ia pentru prima oară mașină.