Piaţa auto din ţara noastră continuă să treacă printr-o perioadă extrem de dificilă şi la acest început de an.
Scădere cu peste 46% în luna ianuarie 2021
Astfel, potrivit datelor publicate luni de către APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile), vânzările de autoturisme noi au scăzut în România cu aproape 40% în primele două luni ale acestui an, comparativ cu ianuarie-februarie 2020.
În perioada septembrie-decembrie 2020, au fost consemnate creşteri ale înmatriculărilor de autovehicule, însă anul 2021 a debutat cu o scădere semnificativă în luna ianuarie (-46,6%), urmată de una mai moderată (-18,8%), în luna februarie.
Dacia, Ford şi Toyota, cele mai vândute mărci în România în primele două luni
Dacia conduce topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale), după primele două luni ale anului, cu 2.443 de unităţi vândute. Urmează Ford (1.832 unităţi), Toyota (1.418), Hyundai (1.298), Volkswagen (1.110), Skoda (1.102), Mercedes Benz (938), Renault (921), BMW (629) şi Suzuki (552).
Autoturismele (ce reprezintă circa 78% din totalul pieţei) au înregistrat, în luna februarie 2021, un volum de 6.815 de unităţi, cu 21,6% mai mic decât în luna similară din 2020, arată datele APIA. Pe ansamblul primelor două luni din acest an s-a consemnat o scădere generală de 39,6%, raportat la perioada similară a anului anterior.
Maşinile diesel au ajuns la o cotă de vânzări de doar 26,1%
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, la două luni din 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere de -5,5 puncte procentuale faţă de perioada similară din 2020, ajungând, astfel, la o pondere de 60,8%. Totodată, autoturismele cu motoare diesel, în scădere uşoară de 1,9 puncte procentuale de la an la an, au o cotă de 26,1% din total.
Statistica APIA relevă faptul că autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in) şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să deţină o cotă de piaţă de 13,1%, în perioada analizată, de 2,3 ori mai mare faţă cea pe care o aveau la finalul intervalului similar din anul precedent (5,7%).
Persoanele juridice acoperă 65% din totalul achiziţiilor de autoturisme
Autoturismele „verzi” au rămas în teritoriu pozitiv, cu un salt de 39,7% în comparaţie cu perioada similară a anului trecut, iar cota de piaţă a ajuns 13,1%, faţă de doar 5,7%, cât se înregistra în primele două luni din 2020.
În ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate, în ianuarie – februarie 2021, de către persoanele juridice, care acoperă 65% din totalul achiziţiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 35%.
La categoria de autovehicule comerciale uşoare (inclusiv minibuse şi pick-up) s-a înregistrat un recul de 14,1%, după primele două luni ale anului în curs, faţă de aceeaşi perioadă din 2020, această scădere fiind mai puţin abruptă comparativ cu cea înregistrată de autoturisme (-39,6%), arată datele APIA.