ca fiind cea mai probabila, in conditiile in care se spunea ca multi dintre cei care au achizitionat in 2004 masini in leasing sau credit, nu vor mai putea face acest lucru si in 2005. Dupa trei luni, rezultatele au contrazis insa toate previziunile. Explicatiile acestui salt sunt multiple. Romanii simt ca au mai multi bani in buzunar, iar asta se vede in cresterea numarului cererilor de finantare. Pe de alta parte, moneda nationala s-a apreciat in raport cu euro, ceea ce a tras in jos, in termeni reali, pretul autoturismelor. Daca mai luam in calcul si dobanzile in scadere, avem un tablou aproape complet al cauzelor. Nu poate fi neglijata nici competitia in crestere dintre dealeri, care a condus la oferte mai atractive.In primele trei luni ale anului 2004, in Romania se produceau putin peste 20.800 de autoturisme. In aceeasi perioada a anului 2005, productia de autoturisme autohtone a urcat la circa 43.000 de unitati, cu 106% mai mult decat anul trecut. Explicatia acestei aprecieri tine, in primul rand de succesul Logan. In acelasi timp, exporturile de autoturisme au crescut cu peste 300%, ajungand la peste 10.500 de unitati livrate. Din nou, aparitia modelului Logan pare a fi cauza principala a acestei cresteri. Per total, vanzarile de masini autohtone au atins in trei luni aproape 30.500 de unitati, cu aproape 80% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Peste 24.000 de unitati dintre acestea au fost autoturisme marca Dacia Logan, 6.420 venind din curtea constructorului craiovean Daewoo Automobile. Insa nu numai Logan a fost cauza cresterilor inregistrate de piata. Vanzarile de autoturisme din import au marcat o crestere de 66% fata de perioada similara a anului trecut, ajungand la 17.800 de unitati, fata de 10.700 in 2004. In clasamentul marcilor de import, cel mai bine s-a plasat Renault, cu 3.628 de unitati vandute in anul 2003, cu 88% mai mult decat in perioada similara a anului trecut. Urmeaza Skoda, cu 2.423 de masini, in urcare cu 36% fata de perioada ianuarie-martie a anului 2004, si Volkswagen, cu 2.306 unitati livrate, in crestere cu 108%. Clio si Megane domina clasamentul pe modele. „Am vandut 1.756 de Clio Symbol, cu 123% mai mult decat in perioada similara a anului trecut. In cazul Megane, vanzarile au crescut cu 63,8%, ajungand la 1.078 de unitati“, spune Nicolas Ianculescu, director general Renault-Nissan Romania. Pentru anul 2005 grupul francez se asteapta sa vanda in Romania un numar de 14.000 de masini marca Renault si 2.000 de Nissan. „Estimam ca in 2005 vom avea o crestere de 20-30% a pietei auto. Clasa mica si segmentul mediu compact vor cunoaste anul acesta o apreciere importanta“, considera Ianculescu. In cazul Porsche Romania, in primele trei luni ale anului cifra de afaceri a companiei a depasit valoarea de 98,1 milioane euro, fata de 63,35 milioane euro in primele trei luni ale anului 2004. „Vanzarile au depasit 6.000 de unitati in aceeasi perioada fata de 3.456 in urma cu un an. Incercam sa vindem in anul 2005 peste 19.000 de unitati si sa crestem cifra de afaceri a companiei cu 20%, pana la 325,55 milioane euro“, spune Franz Fruehwirth, director general Porsche Romania. Compania Forum Auto, importatorul pentru Romania al autoturismelor Volvo, a incheiat primul trimestru cu o cifra de afaceri de 4,57 milioane euro. „Am crescut cu aproape 14% fata de aceeasi perioada a anului trecut, numarul total al unitatilor vandute ajungand la 109“, spune Lavinia Huidan, director general Forum Auto. Pentru anul in curs, importatorul Volvo anticipeaza o cifra de afaceri de peste 21 milioane de euro si un profit brut aferent de circa 10%, in conditiile in care vanzarile totale se vor ridica la 550 de unitati. In primul trimestru al anului 2005, vanzarile importatorului Autoitalia s-au dublat fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 1.186 de unitati. Cea mai mare crestere au inregistrat-o vanzarile marcii Fiat, care s-au apreciat in primele trei luni cu 192% fata de perioada ianuarie-martie 2004. Analistii cred ca urmatorul trimestru ar putea aduce un ritm similar de vanzari, in conditiile in care primavara este perioada in care comenzile se inmultesc. Importatorii vin in aceasta perioada cu cele mai multe campanii promotionale, ceea ce poate duce la un ritm de crestere al vanzarilor chiar superior celui de acum.
Topul celor mai vandute modele de autoturisme
Marca Vanzari la trei luni* Variatie fata de 2004
Renault Clio 1.858 +113,3%
Renault Megane 1.508 +76,6%
Skoda Octavia 1.470 +67,4%
Skoda Fabia 857 +4,5%
Peugeot 307 809 +94,9%
Chevrolet Kalos 727 +122,3%
Peugeot 206 697 +48,3%
Volkswagen Passat 650 128,1%
Opel Astra 555 +290,8%
Ford Fiesta 378 +563,2%
Topul celor mai vandute marci de autoturisme
Marca Vanzari la trei luni* Variatie fata de 2004
Renault 3.628 +88,2%
Skoda 2.423 +36,1%
Volkswagen 2.305 +108,5%
Peugeot 1.961 +83,3%
Opel 874 +48,4%
Chevrolet 794 +124,9%
Ford 785 +32,8%
Hyundai 676 +92%
Fiat 665 +191,7%
Toyota 663 +54,2%