Anul 2015 se apropie de sfârşit, iar comercianții de vehicule din România încep să pregătească bilanțurile. În majoritatea cazurilor au avut loc creșteri mici, dar sigure. Privirea de ansamblu arată, totuşi, o încetinire a creșterii, devenind tot mai clar că  majorările procentuale de două cifre sunt pe cale de dispariție. La încheierea celui de-al treilea trimestru, statistica Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) reflectă o majorare a numărului de autoturisme noi înmatriculate cu 10,23%, însă evoluția lunară dezvăluie că, în septembrie, – o perioadă de obicei bună pentru comercianți –, au intrat în circulație doar 5.752 de mașini, număr corespunzător unei creșteri cu 3,43% față de aceeași lună a anului precedent. În afara celor două luni – ianuarie și mai – în care piața a coborât sub valorile de anul trecut, septembrie este, din acest punct de vedere, cea mai slabă perioadă din 2015. Mai mult sau mai puțin importantă în statisticile pe termen lung, această evoluție arată însă o reducere a ritmului de creștere a pieței care, până la finalul lui 2015, are mari șanse să scadă sub 10%. Prin urmare, la sfârșitul acestui an, este de așteptat ca înmatriculările de autoturisme noi să atingă o valoare de circa 75.700 de unități, readucând piața aproape de nivelul din 2011 (81.709 unități).
 
10 mărci ocupă peste 80% din piață

Așa cum era de așteptat, cea mai căutată marcă din acest an a rămas Dacia, brand preferat în primele nouă luni din 2015 de 18.550 de clienți. Majorarea înmatriculărilor producătorului de la Mioveni cu 13,38%, peste media de 10,23% a pieței, arată că a avut loc şi o creştere a cotei de piață. Desigur, o mare parte din această creștere trebuie pusă pe seama Programului de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto Naţional. Pentru publicul țintă al acestui program, Dacia are cel mai bine croită gamă de produse. Pe locul secund în preferințele românilor care cumpără mașini noi se află, în acest an, Volkswagen. Aflată în mijlocul unui imens scandal care nu a avut efect, însă, asupra vânzărilor din septembrie, marca germană a atras 5.324 de clienți. Poziția a treia în clasamentul mărcilor este ocupată de Skoda, aparţinând grupului VW, care a avut în primele nouă luni din acest an 5.161 de cumpărători. Pe locurile următoare se află, în ordine, Ford, Renault, Opel, Hyundai, Mercedes-Benz, Toyota și Fiat. Este demn de observat faptul că Ford și Opel sunt singurele din Top 10 cu vânzări mai slabe decât anul trecut, dar și că primele 10 branduri din clasamentul vânzărilor ocupă mai bine de 80% din întreaga piață.

Trei modele Dacia în vârful clasamentului

Clasamentul modelelor de autoturisme pe care le cumpără românii are pe primele trei poziții modele ale producătorului autohton deținut de grupul francez Renault.

Cel mai vândut model este, după primele nouă luni din 2015, Dacia Logan (sedan + break), singurul care a depășit pragul de 10.000 de unități. Pe locul secund se află SUV-ul Duster, urmat de fratele său mai mic, Sandero. Pe locul patru se află și cel mai căutat vehicul importat, Skoda Octavia, care a fost preferată, în acest an, de 2.525 de români. Poziția a cincea este ocupată de liderul pieței europene, Volkswagen Golf, care a fost vândut în 1.771 de exemplare.

Restul primelor zece poziții sunt ocupate de Skoda Rapid, Ford Focus, Renault Clio, Ford Fiesta și Renault Captur.

 

(Articol apărut în revista Capital din 19 octombrie 2015)