vor mai aplica insa din 2007 pentru autoturismele second hand care vin din Uniunea Europeana. „La intrarea in Uniunea Europeana, in cadrul liberei circulatii a bunurilor si marfurilor, un autovehicul care are dreptul sa circule in una dintre cele 25 de tari membre poate fi inmatriculat si in Romania“, spune Nicolas Ianculescu, director executiv al Renault Nissan Romania. Presiunea asupra pietei de masini noi va fi foarte mare. Normele aplicate masinilor de ocazie aduse din strainatat
vor mai aplica insa din 2007 pentru autoturismele second hand care vin din Uniunea Europeana. „La intrarea in Uniunea Europeana, in cadrul liberei circulatii a bunurilor si marfurilor, un autovehicul care are dreptul sa circule in una dintre cele 25 de tari membre poate fi inmatriculat si in Romania“, spune Nicolas Ianculescu, director executiv al Renault Nissan Romania. Presiunea asupra pietei de masini noi va fi foarte mare. Normele aplicate masinilor de ocazie aduse din strainatate au stabilizat importurile in jurul a 19-23.000 de unitati anual. Exceptie au facut anii 1998 si 2001, in care s-a facut trecerea de la normele Euro 1 la Euro 2, respectiv de la Euro 2 la Euro 3. Acesti ani au fost ultimii in care au putut fi introduse in tara masini second hand din normele inferioare. In 1998, de exemplu, importurile de autovehicule de ocazie au depasit 50.000 de unitati, in conditiile in care piata de masini noi de import se cifra la circa 6-7.000 de unitati. In 2001, numarul autovehiculelor de ocazie importate a depasit 45.000 de unitati. Principalii importatori se asteapta la o noua explozie in primii ani dupa integrarea in Uniunea Europeana. Pietele auto din cele zece tari care au intrat in Uniunea Europeana la 1 mai 2004 au resimtit puternic acest fenomen. „In Polonia invazia autoturismelor de ocazie din Germania au facut ca piata de masini noi sa scada dramatic in 2004 si 2005. Este vorba de o scadere de circa 40%“, spune Nicolas Ianculescu.La prima vedere, pentru clienti disparitia normelor care limiteaza importul de masini second hand din Europa este un lucru benefic. Multi vor avea dileme daca sa cumpere o masina noua sau una second hand, dar dintr-o clasa superioara. Totusi, exista riscul intrarii in Romania a unui numar foarte mare de masini de care Occidentul nu mai are nevoie. „Piata de masini noi va avea un concurent serios in automobilele de ocazie“, spune Alin Tapalaga, director marca Skoda. Specialistii au insa pareri diferite in ceea ce priveste efectele deschiderii granitelor pentru masinile de ocazie din Europa. Unii cred ca piata se va resimti puternic, altii din contra, ca va face fata valului de masini vechi europene. „Cred ca e posibil ca, de la 1 ianuarie 2007, piata romaneasca de masini noi sa sufere din cauza numarului mare de autovehicule de ocazie aduse din Occident. Cred ca 2007 va fi primul an in care piata auto va scadea dupa o lunga perioada de crestere“, spune Nicolas Ianculescu. Alin Tapalaga este de parere ca piata auto nu va scadea. „Romania nu seamana cu nici o tara din Vest. La noi, gradul de motorizare este foarte scazut. Din cauza asta cred ca piata va continua sa creasca in urmatorii cinci ani cu o medie de aproximativ 20% anual“, explica Tapalaga. Acesta spune ca pe piata din Romania ar trebui sa intre de aproximativ trei ori mai multe masini pentru a ajunge la nivelul de motorizare din Uniunea Europeana.Multi isi inchipuie ca din 2007 pe piata auto se va reveni la afaceri care la mijlocul anilor 90 erau foarte profitabile. In acea perioada, existau adevarate retele care aduceau masini second hand din Occident. Acum insa, se profileaza alte reguli. Segmentul second hand nu putea scapa din vederea marilor jucatori ai pietei. Specialistii apreciaza ca acestia deja se pregatesc pentru momentul 2007. Deja se simt primele semne de organizare in acest domeniu. Grupul Tiriac Auto si Porsche Romania, de exemplu, au deschis deja divizii care se ocupa de vanzarea masinilor second hand. Desi in aceasta zona volumele nu par tentante in acest moment, este o perioada numai buna pentru rodarea structurilor in asteptarea momentului in care vanzarile autoturismelor de ocazie vor incepe sa creasca.