Piata auto se tempereaza inaintea aderarii la UE

Vanzarile de autoturisme noi au fost mai slabe chiar decat previziunile prudente ale importatorilor Ceea ce producatorii si importatorii de automobile avertizau inca de anul trecut a inceput sa se adevereasca. Piata auto romaneasca nu va mai beneficia de cresterea spectaculoasa de peste 40% de anul trecut, ci va avansa doar cu aproximativ 10 procente. Privind rezultatele pe primele trei luni, puse la dispozitie de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automob



Vanzarile de autoturisme noi au fost mai slabe chiar decat previziunile prudente ale importatorilor

Ceea ce producatorii si importatorii de automobile avertizau inca de anul trecut a inceput sa se adevereasca. Piata auto romaneasca nu va mai beneficia de cresterea spectaculoasa de peste 40% de anul trecut, ci va avansa doar cu aproximativ 10 procente.




Privind rezultatele pe primele trei luni, puse la dispozitie de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), se poate observa ca acestea sunt chiar sub prognoza. Fata de perioada similara de anul trecut, vanzarile de autovehicule noi pe piata romaneasca au avansat in primul trimestru al acestui an cu doar 4,3%, totalizand 58.788 de unitati. Dintre acestea, 50.260 au fost autoturisme, din care doar jumatate au fost din productia interna, ceea ce inseamna ca vanzarile marcilor autohtone, Dacia, Daewoo si Aro au fost mai slabe cu 17%, fata de primul trimestru din 2005.


In schimb, vanzarile de masini de import s-au majorat cu 40,4%, ajungand la 25.007 unitati. Semn ca “febra Logan” a mai scazut din intensitate. Totusi, cu vanzari de 21.441 de autoturisme, Automobile Dacia controleaza 42,7% din piata, in timp ce Daewoo Automobile Romania a scazut la o cota de 7,6%, cu 3.812 de unitati comercializate.
La autoturisme de import, liderul este Skoda, care a detronat Renault, avand vanzari in crestere de aproape 64%, echivalentul a 3.967 de autoturisme.

Vanzarile Renault s-au majorat in primele trei luni ale anului cu numai 1%.

Volkswagen se mentine pe locul al treilea, cu o crestere de 25,2%, iar Opel a urcat o treapta, pana pe locul al patrulea, cu cea mai mare crestere, 148,2%, mai ales de pe urma succesului inregistrat cu modelul Astra Classic, a carui comercializare a incetat in Europa vestica, dar care se vinde la noi foarte bine. Aceeasi reteta, de a vinde in continuare modele de generatii anterioare, dar echipate aproape complet cu optionale, este aplicata si de Skoda. Pe cea de-a cincea pozitie, in coborare cu un loc fata de primul trimestru din 2005, se plaseaza Peugeot, cu 2.034 de masini vandute si o crestere de 3,9%.
In schimb, cand vine vorba de vanzarile pe modele, Renault se revanseaza, Renault Clio fiind, din nou, modelul cu cel mai mare succes de piata, cu 2.247 de masini vandute si o crestere de 20,9%. Gama Clio va fi inlocuita de un nou model in aceasta primavara, insa varianta Symbol, in trei volume (cu portbagaj) s-ar putea vinde in continuare dupa reteta descrisa mai sus.


Pozitia secunda in clasamentul vanzarilor este ocupata de Skoda Octavia, modelul de generatie anterioara comercializat sub denumirea Tour, care a urcat de pe cea de-a zecea pozitie, ocupata in intervalul similar al anului trecut, dupa ce vanzarile s-au majorat cu 233,2%, la 1.586 de unitati.
Locul al treilea este detinut in continuare de Skoda Octavia II, in vreme ce pe treapta a patra a topului marcilor urca, de pe locul al doisprezecelea, modelul Opel Astra Classic. Skoda Fabia a pierdut o pozitie, plasandu-se pe treapta a cincea cu 1.025 de masini vandute (+19,6%). Cu toate ca pe Logan a debutat si varianta diesel, ponderea autoturismelor echipate cu motoare diesel din totalul vanzarilor a fost in primul trimestru de 44,2%, in timp ce la automobilele de import mai mult de jumatate dintre masinile vandute au avut motoare diesel.


Cererea de autovehicule comerciale a crescut, potrivit datelor APIA, cu 6,7%, pana la 8.198 de unitati, cel mai mare avans (+14,5%) fiind raportat la categoria 6 – 18 tone, semn ca afacerile de distributie si transport marfuri merg bine. In schimb, vanzarile de autovehicule pentru transportul de pasageri au scazut cu aproape 15 procente, in primele trei luni fiind comercializate doar 320 de unitati.

In ansamblu, piata mai are inca trei luni in care vanzarile ar trebui sa inregistreze un plus de 6% fata de perioada similara a anului trecut, pentru a atinge previziunile. Dupa aceea, urmeaza perioada de vara, in care vanzarile scad, in mod traditional, si trebuie recuperate in toamna.

Crestere sub prognoza

Ca si anut trecut, recordul de vanzari il detine luna martie. Dar, spre deosebire de 2005, in acest an cumparatorii s-au orientat preponderent catre autoturismele de import. Situatia a fost determinata de avalansa de oferte promotionale si de discounturile promovate de importatori. Modelele la final de cariera, la care se aplica reduceri, cum sunt Octavia Tour, Astra Classic sau Clio, s-au vandut cel mai bine.