Piaţa auto românească s-ar putea întoarce la nivelul din 2003, la circa 140.000 vehicule noi vândute, ceea ce ar însemna o scădere de peste 55% faţă de anul trecut, potrivit estimărilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România."Încă de începutul anului 2009 APIA avansa o prognoză extrem de pesimistă pentru acest an: revenirea pieţei la volumul din 2003, adică la circa 140.000 de vehicule vândute. Din păcate, cifrele înregistrate la mijl
Piaţa auto românească s-ar putea întoarce la nivelul din 2003, la circa 140.000 vehicule noi vândute, ceea ce ar însemna o scădere de peste 55% faţă de anul trecut, potrivit estimărilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) din România.
„Încă de începutul anului 2009 APIA avansa o prognoză extrem de pesimistă pentru acest an: revenirea pieţei la volumul din 2003, adică la circa 140.000 de vehicule vândute. Din păcate, cifrele înregistrate la mijlocul anului 2009 fac tot mai posibil acest scenariu. Avem puţin peste 70.000 de autoturisme, cu un total al pieţei de circa 79.000 de vehicule”, se arată într-un comunicat al APIA, citat de Mediafax.
Am avut noroc cu „Rabla”
Asociaţia crede că, probabil, situaţia ar fi fost „şi mai gravă” fară derularea Programului de înnoire a parcului auto, prin care s-au vândut peste 11.500 de autoturisme, echivalentul a circa 16% din piaţă.
„Singurele speranţe sunt legate de reacţia pieţei la deschiderea Programului de înnoire a parcului auto către achiziţia de vehicule comerciale (atât de către persoane fizice, dar mai ales de cele juridice) şi acceptarea leasing-ului ca sursă de finanţare. O altă speranţă este legată de relansarea creditului, aceasta fiind însa la îndemâna băncilor”, arată APIA.
Situaţia nu se va schimba curând
Cu toate acestea, producătorii şi importatorii auto din România cred că evoluţia pieţei în semestrul al doilea va fi similară cu situaţia la şase luni.
„Şi mai problematic este faptul că, spre deosebire de majoritatea ţărilor din UE, care în iunie au înregistrat creşteri faţă de luna mai, la autoturisme, în România înregistrăm în continuare scădere (-4,6%). Există totuşi şi o veste bună: exporturile Dacia în ţările UE au crescut semnificativ în prima jumătate de an (99,8% în EU15), este adevărat, şi datorită programelor de înnoire a parcurilor
din aceste ţări”, se arată în comunicatul APIA.
Scăderi peste scăderi
Piaţa auto totală (automobile, vehicule comerciale şi autobuze) a scăzut în iunie cu 61,6% faţă de aceeaşi lună a anului trecut, de la 36.420 unităţi la 13.966 autovehicule. Comparativ cu luna mai, întreaga piaţă auto a înregistrat un declin de 7,7%. În mai au fost vândute 15.123 unităţi.
În primul semestru, livrările din piaţa totală au căzut cu 55,2% faţă de intervalul corespunzător al anului trecut, de la 176.385 autovehicule la 79.060 unităţi.
Oficialii APIA declarau, la începutul acestui an, că înjumătăţirea pieţei auto ar putea conduce la tăierea a circa 100.000 de locuri de muncă din cele 220.000 existente în industrie, deoarece sectorul auto este calibrat să funcţioneze cu vânzări anuale în jurul valorii de 300.000 de unităţi.
Piaţa auto totală a scăzut cu 11,7% anul trecut, la 324.080 unităţi.
SURSA: Mediafax