Retailerii de produse Bio anunţă afaceri sănătoase pentru acest an, cu marje de profit surprinzătoare într-o economie afectată de recesiune. La rândul ei, piaţa de produse organice face promisiuni generoase pentru un an marcat de criză. După ce, în 2007, a început să se contureze, iar în 2008 a fost marcată de lansări de magazine, piaţa de produse Bio este asaltată de noi şi noi deschideri, în încercarea de a recupera cât mai rapid decalajul faţă de ţările din Vest.

Compania Oliviers&Co are în plan investiţii de 120.000 de euro în al doilea magazin al reţelei, după intrarea pe piaţă la finele lui 2008. Noul magazin va fi deschis cel mai probabil în noiembrie, conform declaraţiei Oanei Opran, deţinătoarea francizei pe piaţa locală.

De curând, şi BioMarkt von Gustav, parte a grupului Life Care, a anunţat o investiţie de 80.000 de euro într-o nouă locaţie în cadrul Iulius Mall Timişoara. „Pe lângă cele patru locaţii deja deschise (două în Bucureşti, două în Timişoara, n.r.), anul viitor ne vom extinde în Cluj Napoca şi Sibiu”, a declarat pentru capital.ro Florina Onetiu, General Manager al BioMarkt von Gustav.

Pukka Food, unul dintre pionierii pieţei de produse Bio din România, are, de asemenea, planuri mari. „Pukka Food este un concept integrat complex. Pentru viitor urmărim extinderea lui şi pe verticală, în sensul de retail combinat de produse şi servicii care să aibă ca numitor comun pasiunea pentru viaţa sănătoasă”, spune Ileana Muntean, care deţine magazinul alături de Bogdana Ghinescu.

Piaţa va creşte  în 2009 cu 30% faţă de 2008, iar pentru 2010 creşterea estimată este de 40%, afirmă cu optimism Florina Onetiu.

Marje de profit de peste 10%

Marjele de profit sunt şi ele promiţătoare pentru o ţară în care majoritatea locuitorilor nici măcar nu ştiu ce sunt produsele organice.

„Pentru magazinele BioMarkt von Gustav vizăm în acest an afaceri de 450.000 de euro. Marja de profit este de 10%”, spune Florina Onetiu.

Pe online, lucrurile merg chiar şi mai bine. Nicoleta Micu, manager partener al Biomania.ro, se aşteaptă la afaceri cu cinci zerouri pentru acest an. „Marja de profit brut variază între 15 şi 25%”, mai spune aceasta.

Chiar şi aşa, jucătorii din domeniu se feresc să estimeze piaţa. Doar Ileana Muntean a tranşat problema şi a răspuns scurt: „În România, pentru 2009, valoarea aproximativă este de 20 milioane de euro”. „Consumul de produse ecologice pe piaţa internă se situează în momentul de faţă sub 1%, iar estimările Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale pentru 2013 sunt de 5%, aproape de cel înregistrat acum în Europa de Vest”, spune Ileana Muntean.

România, în rând cu Bulgaria şi Serbia0-38625-pukka.jpg

„Cred că nivelul de cunoştinţă al consumatorului român este în urmă cu 5-10 ani din acest punct de vedere faţă de al celor din Germania sau Anglia”, mai spune reprezentanta Pukka Food. Nicoleta Micu, de la Biomania.ro, este mai puţin îngăduitoare şi spune că timpul minim în care vom ajumge la nivelul de percepţie european privind piaţa Bio este de 8 ani. „Acolo produsele organice nu mai sunt văzute ca unele de nişă”, spune aceasta.

Dacă în Franţa sau Germania piaţa este mai mare şi clienţi exclusivişti sunt destui, noi ne asemănăm acum doar cu Bulgaria, Sebia, Ungaria şi chiar Republica Cehă, după cum spun reprezentanţii din domeniu.

Prea sensibili la preţ

În România, „motivaţia pentru opţiunea Bio nu trece de graniţele farfuriei”, după cum spune chiar proprietara Pukka Food. Românii nu sunt încă educaţi, nu percep importanţa traiului sănătos. Şi în plus preţul îi îndepărtează de acest tip de produse. „Probabil că şi consumatorul român va avea o viziune precum a celor din Vest în momentul în care sensibilitatea la preţ nu va mai fi atât de mare”, spune Florina Onetiu.

Preţul plătit pentru un produs Bio poate fi chiar şi cu 100% mai mare decât cel plătit pentru un produs normal. „Este adevărat că preţul plătit este mai ridicat cu un procent variabil intre 30 şi 100%, în funcţie de categoria de  produs. Există însă şi cumpărători care şi-au păstrat luciditatea şi care ştiu că sănătatea este cel mai de preţ bun pe care îl au”, spune Ileana Muntean.

În acelaşi timp, reprezentanta BioMarkt spune că „afirmaţia corectă este: produsele Bio sunt mai valoroase şi presupun costuri mai mari, fapt ce poate duce la o poziţionate prin preţ diferită de cea a produselor tradiţionale”.

Chiar şi în aceste condiţii, când preţul pentru un produs care apoate fi găsit în supermarket este dublu, consumatori există. „Este în primul rând un client avizat. Vine la magazin după ce s-a informat”, spune Ileana Muntean. Mai mult, acesta are o vârstă cuprinsă între 30 şi 50 de ani şi are venituri peste medie. „Este clar că a trăit, a lucrat sau a călătorit foarte mult în străinătate”, completează reprezentanta Pukka.

Aceşti clienţi „educaţi”, care percep importanţa unui trai sănătos, cumpără cel mai des produse din categorii de bază: lactate, ouă, cereale sau miere. La fel de bine vândute sunt şi produsele pentru copii.