Un număr de 3,8 milioane de salariaţi de la peste 75.000 de companii de stat şi private au beneficiat, anul trecut, de tichete de masă, asigurând o piaţă de peste două miliarde de euro. În 2010, pe fondul disponibilizărilor şi al măsurilor de reducere a costurilor, piaţa va scădea cu cel puţin 10%.
După ce criza a început să atace afacerile companiilor din România, una dintre principalele măsuri de apărare a fost reducerea costurilor suplimentare cu salariaţii. Astfel, ajutorul acordat prin distribuirea tichetelor de masă a fost sistat în multe companii, iar rezultatul deciziei s-a resimţit rapid în buzunarele angajaţilor şi la comercianţi. Evident, au avut de suferit şi companiile emitente ale bonurilor de masă, cei care au adus piaţa de profil la peste 2,1 miliarde de euro, în 2009. Cele mai recente estimări indică faptul că, pe fondul măsurilor de reducere a costurilor, în ultima perioadă, între 5% şi 10% din multinaţionale şi companii de stat au renunţat la acest gen de recompense acordate angajaţilor. Potrivit reprezentanţilor industriei, efectul imediat se vede în scăderea cifrei de afaceri pe întreaga piaţă cu până la 25%.
Dar această scădere nu poate fi pusă însă în totalitate pe seama reducerii costurilor. Creşterea şomajului este o altă cauză importantă. „Scăderea volumului de tichete a fost provocată de numărul tot mai redus de angajaţi, ca urmare a disponibilizărilor, şi nu neapărat pentru că s-a renunţat la acest beneficiu extra-salarial“, spune Adina Popa, reprezentantul Sodexo, a doua companie din piaţă, ca cifră de afaceri şi volum.
Anul trecut, aproximativ 10% din salariaţii care primeau bonuri de masă erau bugetari. Decizia Guvernului de a opri acordarea unor asemenea bonificaţii ar reduce cheltuielile statului cu aproximativ 210 milioane de euro, conform unor calcule. „Circa 10% din tichetele de masă erau emise pentru salariaţii bugetari, astfel că impactul este semnificativ“, spune Philippe Blecon, director general Accor Services România, liderul pieţei. De pe urma deciziei Guvernului va suferi şi Cheque Dejeuner. „Vom fi foarte afectaţi. În mare parte, bugetarii care au primit tichetele noastre sunt din domeniul sanitar şi învăţământ“, spune Elena Pap, directorul general al companiei. „Rămâne de văzut câte instituţii din acest sector, finanţate integral din venituri proprii, vor mai avea buget pentru acordarea acestor avantaje sociale“, adaugă aceasta.
Pentru anul acesta, companiile din domeniu nu văd o ameliorare a businessului, pentru care estimează o nouă scădere, de cel puţin 10%. „Va fi în continuare un an dificil. Ne-am propus să păstrăm volumul din 2009, deşi acest obiectiv va fi greu de realizat în condiţiile actuale“, spune Pap.
Monopol pe piaţa tichetelor de masă
Volumul pe care companiile emitente îl vor pierde va avea un impact şi asupra retailerilor din sectorul alimentar. „Va avea efect negativ şi pentru retaileri, care nu vor mai avea acelaşi consum“, spune Adina Popa. Reprezentanţii supermarketurilor contrazic însă opinia reprezentantului Sodexo şi susţin că vor fi afectaţi mai degrabă de tarifele de rambursare a tichetelor, tarife percepute de către emiţători. Surse din piaţă au declarat, pentru Capital, că retailerii sunt intrigaţi de costurile suplimentare ale acestora. Din valoarea vânzărilor efectuate cu bonurile de masă sau cadou, companiile emitente opresc drept comision un procent între 1% şi 4%. La magazinele de cartier, acest comision ajunge şi până la 6%, lucru care-i determină pe micii întreprinzători să facă, la rândul lor, cumpărături cu bonuri de masă la marii retaileri. Spre exemplu, din volumul total al vânzărilor unui retailer prezent pe piaţa locală, aproximativ 13-17% este efectuat cu bonuri de masă. Mai mult, unele voci din retail vorbesc despre un oligopol al primelor trei companii emitente de tichete şi afirmă că vor sesiza Consiliul Concurenţei. Până la o sesizare şi o eventuală decizie a autorităţilor în acest sens, câţiva retaileri nu mai acceptă bonuri de masă, încă din luna decembrie. Până acum, această decizie a fost luată de Kaufland (nu mai acceptă tichete Accor), Penny Market şi Plus (au renunţat la colaborarea cu Cheque Dejeuner). Surse din piaţă spun că lor li s-ar putea alătura şi Billa. Acesta, împreună cu Penny Market, face parte din grupul Rewe, ce deţine în România şi lanţul Selgros.
Circa 10% din tichete erau emise bugetarilor, astfel că impactul este semnificativ.
Philippe Blecon, director general, Accor Services
7.000 de companii private şi de stat au renunţat, în 2009, la distribuirea bonurilor de masă către angajaţi