Chiar dacă sectoare precum Electronicele de larg consum şi Foto prezintă rate pozitive de creştere, per ansamblu, 2010 a fost cu 14,6% sub 2009, arată studiul TEMAX al GfK. Mai exact, valoarea înrtregii piețe a fost de 1,234 miliarde euro.

Cel mai performant sector a fost cel Foto. Cu o creştere de aproape 8% de la an la an, sectorul Foto este primul care prezintă semne clare de redresare, după un foarte dificil an 2009.
Vânzările de Crăciun au fost deosebit de bune pentru segmentul compact aducând o creştere de 18% în T4 2010 versus T4 2009. Luna decembrie a fost marcată de preţuri de chilipir, vânzările de compacte cu preţuri mai mici de 100 de euro a crescut la 70% din totalul vânzărilor în unităţi.
Starul anului trecut – ramele foto – au avut de asemenea vânzări ridicate. Cu toate acestea, performanţa nu a reuşit să o egaleze pe cea din decembrie anul trecut, când aceste dispozitive erau în vogă pe piaţă.

IT – rata de descreștere rămâne stabilă

În al patrulea trimestru al anului 2010, rata de declin a sectorului IT, comparativ cu acelaşi trimestru din 2009, a fost de -8,2%, la aproximativ acelaşi nivel ca în T3. Dezvoltarea totală pentru 2010 este încă negativă, cu o scădere de -20% în comparaţie cu anul precedent. Piaţa segmentului cheie, notebook-urile, arată semne de revenire, cu o creştere uşoară a valorii.
În ciuda unei anumite încetiniri, cifra de afaceri a celor mai multe dintre celelalte categorii de produse este totuşi încă în scădere, ceea ce cauzează declinul pieţei de IT totale.

Telecom – Smartphone-urile: sub lumina reflectoarelor

Piaţa telecomunicaţiilor a continuat tendința negativă, cu scăderi de două cifre de -29,7%, şi a avut o valoare de 51 milioane euro în al patrulea trimestru din 2010. Smartphone-urile sunt pe un trend ascendent, cu o creştere de două cifre, pe măsură ce inovarea la nivel hardware cât şi la cel software se intensifică, creând astfel mai multă valoare adăugată şi atractivitate pentru utilizatorul final. Pe de altă parte, telefoanele mobile sunt încă pe un trend descendent în ceea ce priveşte cifra de afaceri.

Electrocasnicele mici – scădere încetinită

Categoria aparatelor pentru prepararea alimentelor nu mai este un punct de atracţie, locul acesteia fiind luat de categoria aparatelor pentru prepararea de băuturi calde – cerere mare pentru expresoarele care folosesc capsule susţinute de reduceri de preţ –, aparate de tuns şi fierbătoare. În cadrul acestei categorii, roboţii de bucătărie rămân produsele cele mai influente, puternica lor scădere contribuind la declinul întregului segment. Aspiratoarele au înregistrat cifre pozitive în ultimul trimestru al anului, datorită numărului în creştere al aspiratoarelor fără sac, vândute în aceste luni la un preţ mediu mai mic. Chiar şi aşa, luând în considerare întregul an, segmentul aspiratoarelor este unul care a performat negativ în comparaţie cu anul precedent. Fiarele de călcat suferă cel mai mult, nefiind susţinute de promoţii semnificative.
Deşi ultimul trimestru al anului a înregistrat creşteri la aparatele electrice de ras, scăderea epilatoarelor este mai puternică şi face ca balanţa să încline spre o diminuare a categoriei de aparate electrice de ras şi epilat, păstrând acelaşi trend descendent pentru întregul an.
Per ansamblu, piaţa electrocasnicelor mici a suferit un uşor declin de 2,8% în 2010.
„Mediul politic şi-a pus din nou amprenta asupra comportamentului consumatorilor. Reducerile drastice de salarii în sectorul public şi creşterile de taxe au fost resimţite puternic de către consumatori. Influenţaţi de teama de a-şi pierde locurile de muncă sau de a nu avea suficienţi bani pentru a trăi, oamenii sunt rezervaţi atunci când cumpără produse din categoria electrocasnicelor mici, achiziţionând bunuri doar dacă au cu adevărat nevoie sau căutând promoţii“, declară Ciprian Hatneanu, director GfK Retail and Technology.

Electrocasnicele mari – influențate de necesitate

În 2010, piaţa electrocasnicelor mari a atins o valoare de 308 mil EUR, fiind a doua cea mai mare piaţă dintre sectoarele auditate GfK TEMAX. Al doilea an de criză a adus, cu toate acestea, un declin de aproape 7% comparativ cu 2009; cererea a fost timidă, deoarece oamenii au cumpărat doar ceea ce era absolut necesar pe această piaţă. În concluzie, nu dorinţa de a schimba un aparat încă funcţional cu unul modern sau cu unul premium a condus comportamentul de cumpărare al consumatorilor în 2010. Necesitatea a fost factorul determinant şi în decembrie, când vânzările de congelatoare au prezentat rate pozitive de creştere.