In timp ce piata de cafea instant scade, cea a cafelei prajite (macinata si boabe) creste, datorita vanzarilor de cafea varsata. Aceasta tendinta a devenit evidenta la sfarsitul anului 2000 si, mai ales, la inceputul anului 2001, cand cantitatea de cafea prajita vrac „no branded” a inceput sa creasca, in detrimentul celei cu nume.
„Dezvoltarea acestui subsegment de piata va continua si in anul 2002, consumul casnic de cafea varsata ajungand deja la 45%, in perioada ianuarie-aprilie a.c., fata de 33%, in 2001”, afirma Andi Dumitrescu, director cercetare la GfK Romania – Institut de Cercetare de Piata.
Comerciantii de origine araba au sesizat din vreme nisa de piata reprezentata de populatia cu venituri mici din Romania. Pentru a veni in intampinarea acesteia, si-au transferat din angrouri sacii cu cafea si masinile de rasnit profesionale si le-au amplasat in chioscurile, pietele si micile magazine de cartier ori si-au amenajat raioane speciale chiar in supermarketuri. Impulsul de a cumpara al trecatorului este foarte puternic, datorita mirosului imbietor care-l invaluie si pretului, incomparabil mai mic decat cel al cafelei preambalate, de marca.
Ceea ce nu stie majoritatea consumatorilor este ca, de cele mai multe ori, cafeaua vrac are o calitate inferioara si ca isi asuma anumite riscuri atunci cand o cumpara – daca luam in considerare provenienta necunoscuta a produsului, conditiile improprii de depozitare, gradul avansat de alterare a boabelor etc. Dupa un contact indelungat cu aerul, cafeaua isi modifica gustul si aroma, calitatea sa „consumandu-se” instantaneu, la locul vanzarii, imediat dupa ce a fost rasnita. Astfel, acasa, constatam cu surprindere ca suntem nevoiti sa bem altceva decat am crezut ca achizitionam.
Uneori, pretul cafelei varsate care se comercializeaza pe piata locala este mai scazut decat cel al cafelei cotate la Bursa. Este astfel evident ca cei care introduc in tara aceasta marfa nu sunt preocupati de calitatea produsului, ci de castiguri imediate.
Constienti de noua orientare a pietei, cei cativa producatori de marca prezenti in Romania investesc in consolidarea pozitiei pe care o detin si in promovarea unei oferte cat mai variate, astfel incat, diferitele segmente de consumatori sa se poata orienta spre un produs de calitate, care sa corespunda bugetului propriu.
Cine, ce, cat si cand consuma
Peste 80% din persoanele adulte din mediul urban au consumat cel putin o data cafea in ultima saptamana – reiese dintr-un studiu realizat de compania Daedalus Consulting. Femeile au o slabiciune mai mare decat barbatii pentru aceasta licoare, ca de altfel si persoanele care au peste 31 de ani, comparativ cu cele intre 18 si 30 de ani. Dintre tipurile de cafea prezente pe piata, cea naturala detine partea leului, fiind consumata de aproape trei sferturi din cei 850 de intervievati cuprinsi in esantion.
Analizand rezultatele cercetarii din perspectiva categoriilor socio-profesionale si de varsta, reies urmatoarele aspecte: cafeaua instant si cappuccino sunt mai degraba pe placul tinerilor, in timp ce persoanele mai in varsta sunt adeptele cafelei naturale; femeile beau mai mult cappuccino decat barbatii, iar persoanele cu studii superioare prefera, mai degraba, cafeaua instant.
Frecventa cea mai mare de consum a cafelei naturale o intalnim la femei, la persoanele de varsta mijlocie (31 – 45 ani) si la cele cu venituri medii si mari. Acestea beau zilnic, in medie, aproape doua cesti, in timp ce consumatorii de cafea instant si cappuccino sunt ceva mai cumpatati, multumindu-se cu 1,4, respectiv 1,3 cesti pe zi.
Cafeaua naturala se bea cu predilectie dimineata (93,4% din cazuri), mai ales de catre persoanele care au peste 45 de ani. Consumul de cappuccino este relativ echilibrat de-a lungul zilei : 44,7% dimineata, 30,9% la pranz, 30,2% dupa-amiaza si 14,6% seara. Cafeaua instant ocupa din acest punct de vedere o pozitie intermediara, cu un consum relativ ridicat dimineata (68,6%), dar semnificativ la pranz si dupa- amiaza.
Noua persoane din zece prefera cafeaua – de orice tip – fie medie, fie tare, dupa cum reiese din studiul companiei Daedalus Consulting. Ca o tendinta generala, persoanele cu educatie superioara si cele cu venituri medii si mari consuma in mai mare masura cafeaua fara zahar. Interesant este, de asemenea, ca jumatate din cei care obisnuiesc sa bea cappuccino adauga zahar acestui preparat.
PIAtA CAFELEI IN ANUL 2001
(ponderea consumului casnic, in volum, pe categorii)
Tipul cafelei Ponderea (%)
Macinata 74
Boabe 21
Instant 3
Cappuccino 2
IN CATE DIN ZILELE ULTIMEI S~PT~MANI AtI B~UT URM~TOARELE TIPURI DE CAFEA (%)
Cafea naturala Cafea instant Cappuccino
baza: 631 baza: 108 baza: 116
Intr-o singura zi 3,3 11,7 26,8
In 2 – 3 zile 7,8 33,2 43,3
In 4 – 6 zile 8,6 19,4 6,6
Zilnic 80,3 35,3 22,4
Non raspuns 0,3 0,8