Metro Cash&Carry este primul lant de tip cash&carry (care se adreseaza clientilor persoane juridice) ce a intrat pe piata romineasca. in 1996, cind a deschis primul magazin, Bucuresti Otopeni, era greu de prevazut care va fi ritmul de dezvoltare a retelei Metro i Rominia si de aceea s-a mers pe o politica de tatonare si testare a pietei, prin deschiderea a cite unui magazin pe an. A mai aparut un magazin Metro la marginea Capitalei, i cartierul Militari, i 1997, unul la Brasov, i 1998 si altul la Timisoara, i 1999.
Din acest an, Metro Cash&Carry a apasat pe acceleratie: a deschis trei noi magazine, doua i Cluj-Napoca si Constanta, un al treilea i Bucuresti, si are i plan sa mareasca viteza de anul viitor. Acest lucru demonstreaza ca afacerea merge, ca acest nou tip de comert-cash&carry – si-a gasit publicul-tinta. „in Rominia a prins foarte bine, pentru ca este o tara cu foarte multi antreprenori, cu foarte multe firme. Lumea icepe sa recunoasca Metro ca un angrosist de cea mai moderna factura. Cu acest tip de expansiune de patru magazine pe an, noi suntem tara cu cea mai mare dezvoltare din lume a concernului Metro, pentru urmatorii ani. in total, sunt prevazute pentru Rominia 20 de magazine cash&carry Metro, care vor acoperi itreaga suprafata a tarii. Urmatoarele magazine noi se vor deschide i Bacau, Iasi si Craiova”, afirma Dusan Wilms, director general Metro Cash&Carry Rominia SRL.
Rominii se ighesuie sa cumpere de la Metro. Acest lucru o demonstreaza cota mare a vinzarilor. Magazinele din Constanta si Cluj-Napoca au itrecut asteptarile conducerii Metro, iar perioada sarbatorilor de iarna va aduce cu siguranta un plus considerabil. La sfirsitul expansiunii, Dusan Wilms estimeaza vinzari de circa doua milioane DM.
Gama de produse dintr-un magazin Metro este stabilita, i primul rind, i functie de specificul clientilor din zona. Periodic se executa studii si se ia pulsul pietei. Astfel, ultimul magazin deschis i Bucuresti, pe 16 noiembrie, i Voluntari, arata altfel decit celelalte: are doua intrari, una pentru sectorul alimentar si cealalta pentru sectorul nealimentar, are trei zone i premiera – un bazin de peste si crustacee vii, un cuptor de piine si un raion de materiale de constructii „do-it-yourself” (materiale usoare de constructii), iar zona de acces i sectorul non-food are o alta dispunere, pentru atragerea a cit mai multi clienti.
Piata locala dicteaza gama produselor
„in prim-plan, la intrarea imediata, sunt articolele profesionale de birou, de la calculatoare la pixuri, cu foarte multe sortimente de papetarie, iar i partea cealalta produse de sezon.
De exemplu, acum sunt articole si decoratiuni de Craciun, iar i martie vor fi unelte si accesorii de gradinarit”, ne explica Gerardo Monzillo, directorul de vinzari al firmei. Noul sistem de amplasare a marfurilor a fost testat la Cluj si s-a dovedit un succes. in magazinele Metro se gasesc 15.000 de articole, i valoare medie de 3-4 milioane de dolari, si lucreaza 350 de angajati, iar i perioadele de varf sunt cooptati si sezonieri.
Un alt grup international interesat de piata romineasca este concernul spaniol Enaco, care a inaugurat primul sau cash&carry, denumit Gamma, i urma cu sase luni, tot i Bucuresti. Gamma comercializeaza i special produse alimentare si de uz casnic (70% din marfuri fiind rominesti, iar restul de import), sub doua marci spaniole proprii: BLN si Costco. Claudia Mihail, director de marketing, sustine ca Enaco doreste crearea unei retele de magazine la fel ca i Spania, unde Enaco detine 700 de centre de desfacere, de la buticuri la supermarketuri, cash&carry si hipermarketuri. Pentru 2001 exista i plan deschiderea a doua magazine cash&carry si gasirea unor firme interesate i instituirea unui sistem de franciza.
Un alt mare gigant al comertului de tip cash&carry va intra pe piata romineasca i primul semestru al anului viitor. Selgros Cash&Carry, al doilea lant german ca marime, va deschide primele magazine i Brasov si Bucuresti si lucreaza deja la construirea acestora. Dupa studiul atent al pietei rominesti (Selgros are i Rominia un birou administativ din 1998), conducerea grupului german a decis un ritm de expansiune de zece unitati i urmatorii cinci-sapte ani. Potrivit declaratiilor firmei, Selgros si-a propus sa intre ca o alternativa a afacerilor mici si medii, i special distribuitori, restaurante etc., concentrati pe sortimentul de produse food. Selgros are ca actionari pe Otto Versant (50%) si Rewe Handels si detine pina i prezent 36 de magazine i Germania si sase i Polonia. O data cu patrunderea acestui lant, pe piata se va naste o competitie acerba itre el si Metro, mai ales ca vor puncta i orase mari, unde primul este deja prezent, iar i viitorul apropiat vizeaza cam aceleasi orase. De exemplu, Craiova, unde ambele firme au i plan sa deschida cite un magazin i perioada 2001-2002.