La începutul lui martie, retailerul de mobilă austriac XXXLutz va deschide primul său punct de vânzare din România. Este vorba de o unitate de 4.200 de metri pătrați ce va fi inaugurată la Timișoara, pe Calea Aradului, sub brandul mömax. Magazinul va avea, de asemenea, două depozite, unul în imediata apropiere și unul situat într-un centru logistic din oraș.
„Amenajarea magazinului, incluzând compartimentarea, decorarea, aranjarea mobilierului și a accesoriilor, a durat 12 luni. Pregătirea personalului s-a făcut în Austria și Ungaria. După o investiție de peste patru milioane de euro, magazinul mömax din Timișoara este pregătit de deschidere în data de 8 martie“, au comunicat presei reprezentanții companiei.
Noul jucător plănuiește să fie un concurent direct al suedezilor de la Ikea, mai ales că aceștia întârzie încă să înceapă lucrările la magazinul din Timișoara de care se vorbește de circa un deceniu. Asta în ciuda faptului că interesul celor din zonă ar fi fost semnificativ, exprimat inclusiv prin numărul mare de comenzi online primite din Timiș și Arad, dar și prin drumurile făcute de mulți localnici la unitatea Ikea din Budapesta. XXXLutz operează în prezent 260 de magazine în nouă țări din centrul și nordul Europei (Austria, Germania, Cehia, Slovacia, Ungaria, Suedia, Slovenia, Croația și Serbia) și 22.000 de angajați.
Străinii vor să ne îmbrace
Tot dinspre centrul continentului, de această dată din Germania, va intra în curând pe piața locală o altă marcă celebră. Este vorba de retailerul de îmbrăcăminte Kik Textilien, care este deja prezent în țările baltice, Polonia, Ucraina, Belarus, Rusia și chiar Kazahstan, asta pe lângă filialele din centrul și vestul continentului (Ungaria, Slovacia, Cehia, Slovenia, Croația, Italia, Austria și Olanda). În total, este vorba de aproximativ 3.200 de magazine cu produse de tip discount (70% haine și restul textile, accesorii, papetărie și jucării) și de circa 20.000 de angajați.
Kik aparține de grupul Tengelmann, care a mai fost prezent pe piață autohtonă cu două branduri: lanțul de supermarketuri Plus Discount, care a fost preluat Lidl în 2011, și rețeaua de magazine de bricolaj OBI, care s-a retras de pe piață în urmă cu câțiva ani din cauza rezultatelor slabe. Nu este clar cu câte unități va începe expansiunea Kik în România, însă având în vedere că este vorba în general de magazine de dimensiuni medii (câteva sute de metri pătrați) și a căror amenajare nu presupune costuri prea mari, cel mai probabil vom asista la un număr destul de mare de deschideri în următoarea perioadă.
Mai rapizi decât nemții de la Kik au fost polonezii de la Sezeer, aparținând grupului MIG (Marketing Investment Group). Aceștia au intrat recent pe piața locală ca distribuitor al brandurilor New Era, O‘Neill, Lotto, Confront, Feewear şi al liniei de încălțăminte Lacoste, deschizând un punct de vânzare în complexul Mega Mall din București.
Pe lista firmelor care au ales să-și facă simțită prezența în România anul acesta se numără și comerciantul turc de îmbrăcăminte pentru bărbați Altinyildiz Classics (AC&CO), care a deschis de curând primele magazine în mall-urile Sun Plaza și Park Lake din București. Firma dorește să ajungă, în următorii trei ani, la o rețea de 15 unități în marile orașe. „Am ales România ca prima noastră destinație pe plan extern atât datorită proximității geografice, cât și datorita asemănărilor culturale, a rețelei extinse de centre comerciale, precum și avantajului competitiv pe segmentul magazinelor dedicate exclusiv bărbaților“, a declarat Osman Cavusoglu, directorul de operațiuni și vânzări al companiei.
Oferte „calde“ pentru călători
Și pe piața de turism au apărut actori noi. Operatorul turc Need Tour a lansat recent o filială în România, prin care estimează că vor ajunge în Turcia peste 15.000 de clienți în cursul acestui an. 80% dintre ei ar urma să sosească pe plajele din Antalya prin intermediul a patru curse charter, ce vor decola săptămânal din București, Cluj, Oradea și Suceava, în timp ce restul vor vizita Turcia cu pachete individuale.
Asta în timp ce în zona companiilor aeriene low-cost va mai apărea un jucător. Firma italiană Ernest Airlines ar urma să aibă zboruri pe rutele București-Verona (trei zboruri pe săptămână), București-Genova (două curse săptămânal), Iași-Cuneo (tot două curse) și Iași-Verona (trei zboruri). Noua linie aeriană va începe zborurile din 22 iunie, acestea fiind operate cu aparate Airbus A320 și A319. Niciuna din principalele companii low-cost care leagă România de Italia (Wizzair, Blue Air și Ryanair) nu zboară de la București sau Iași la Verona, Genova sau Cuneo, așa că, cel puțin la prima vedere, sunt șanse destul de mari ca nou-intrata să găsească un număr suficient de pasageri pentru a face cursele profitabile.
Actori noi în imobiliare
După ce efectele crizei de acum aproape un deceniu s-au risipit aproape în totalitate, pe piața imobiliară din România a reînceput efervescența. Ceea ce a atras nume noi în goana după profit. Caba Innovative Construct, parte a Caba Grup din Turcia, a demarat recent construcția unui ansamblu imobiliar în zona Aviației din Capitală. Proiectul, botezat 102 The Address, va cuprinde 273 de apartamente cu două, trei și patru camere, 503 locuri de parcare, dar și 12 spații de birouri și 2.900 de metri pătrați de spații comerciale. Investiția are o valoare de circa 30 de milioane de euro și predarea spațiilor către clienți ar urma să aibă loc la începutul lui 2020.
Un alt jucător nou în acest sector ar putea fi, conform unor informații vehiculate de curând în presă, gigantul american Morgan Stanley, prin intermediul divizei globale de investiții în imobiliare. Aceasta ar urma să cumpere, pentru o sumă estimată la 80-90 de milioane de euro, clădirea de birouri America House din Piața Victoriei din Capitală, deținută în acest moment de fondul francez de investiții AEW Europe. America House este una dintre cele mai vechi clădiri de birouri clasa A din București, iar în 2007, în plin boom imobiliar, a fost vândută pentru suma-record de127 de milioane de euro.
Iar lista nou-sosiților nu se oprește aici. Food Machinery Corporation (FMC), una dintre cele mai importante firme din industria agro-chimică, cu afaceri de aproape patru miliarde de dolari anual, a lansat în februarie FMC Agro Operational România, prin care va vinde fermierilor români erbicide, insecticide și alte produse de protecție a plantelor. Tot în februarie a intrat pe piața locală Kevin Murphy, brand australian de produse pentru îngrijirea părului, și în aceeași lună s-a anunțat că Point Pick-up (PPUP), o platformă digitală de curierat cu originile în din Statele Unite, ar putea deveni operațională și în România în acest an. Iar la cum stau lucrurile, până la finele anului vom afla, cel mai probabil, de alte numeroase inițiative similare.
CIFRE
3.200 de magazine operează Kik la nivel mondial, din Olanda până în Kazahstan și din Italia până în Estonia. România ar fi prima piață sud-est europeană pentru retailerul german care este specializat în vânzarea de haine, textile, accesorii, articole de papetărie și jucării la prețuri sub medie.
90 milioane de euro ar putea primi AEW Europe de la Morgan Stanley pentru clădirea de birouri America House din Piața Victoriei din Capitală. Dacă tranzacția se va concretiza, ea va marca intrarea pe piață a unuia dintre cei mai importanți jucători la nivel mondial.
4 milioane de euro a costat amenajarea magazinului de 5.200 de metri pătrați (incluzând un depozit de 1.000 de metri pătrați) pe care retailerul de mobilier austriac XXXLutz îl va deschide în curând la Timișoara sub marca mömax. Magazinul ar urma să fie un concurent direct al brandului suedez Ikea.