Ciocolata – categorie in care intra tabletele, batoanele, napolitanele invelite in ciocolata, figurinele si produsele de sezon – reprezinta unul dintre segmentele cele mai importante ale pietei de bunuri de larg consum. Analiza care urmeaza este realizata pe baza informatiilor puse la dispozitie de ACNielsen Romania.
Potrivit sursei citate, din punctul de vedere al valorii vanzarilor inregistrate in anul 2005, aceasta categorie se situeaza pe locul sase in totalul pietei de bunuri de larg consum (FMCG), fiind devansata de tigari, bere, bauturi racoritoare, apa minerala si cafea.
Piata totala a crescut constant, cu aproximativ 20% pe an, ajungand in prezent la un volum de 23.487 de tone.
In acest moment, exista aproximativ 70 de ofertanti care activeaza pe piata ciocolatei din Romania, cu 90 de branduri. Dintre acestia, doar trei – patru producatori si marci domina piata pe fiecare dintre segmentele care o compun.
Produsele sub forma de tablete se vand in continuare cel mai bine, acestea detinand 64% din totalul pietei, ca volum, si 58%, ca valoare. Ciocolata care are lapte in continut domina acest segment, cu peste 13 mii de tone vandute anul trecut, urmata la mare distanta de ciocolata alba (1,2 tone). Daca ne referim la tabletele cu diferite umpluturi, se pare ca gusturile romanilor se indreapta preponderent spre cremele de cappuccino, capsuni, visine, brandy si caramel, in timp ce crema de lamaie detine o pondere nesemnificativa in topul vanzarilor (0,1 tone). Kraft Food, Kex, Suprême Chocolat, Heidi si Modares Food sunt producatorii care isi adjudeca 95% din piata tabletelor, cumulat, brandurile cele mai vandute in perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005 fiind Poiana, Primola, Laura, Africana si Novatini.
Napolitanele acoperite cu ciocolata detin 13% din volumul vanzarilor inregistrate pe piata produselor din ciocolata. Conform informatiilor furnizate de ACNielsen Romania, este segmentul cel mai dinamic din ultimii ani, dar care s-a dezvoltat in special in 2005. Include napolitane ce au intre straturi creme de diferite arome – vanilie, lapte, capsuni, alune etc. – si se vand ca snack ambalat individual sau in multipacks. Nestle, Alka, Ferrero, Bega Pam si Turkey Comp detin impreuna aproape 93% din volumul vanzarilor de napolitane invelite in ciocolata, iar cele mai reprezentative branduri sunt Joe, Kit Kat, Alka, Kinder Bueno si Danut (86% din vanzarile cantitative, cumulat).
Un alt segment dinamic in perioada analizata, dar care a avut o crestere mai mica, este cel al pralinelor. In aceasta categorie sunt incluse bomboanele de ciocolata, cu arome diverse sau tipuri de ciocolata diferite. Sunt ambalate in general in cutii de carton, de tabla, de plastic sau pungi. Bomboanele de ciocolata, asortate sau nu, pot avea umpluturi de alcool, jeleu, crema, alune etc. Trasatura distinctiva este ambalajul mai elaborat, asociat de regula cu o calitate superioara si cu un pret mare. Categoria include si versiunile “miniaturi”, sub zece grame, sub forma de batoane, tablete si napolitane in ciocolata, daca sunt ambalate individual, gen C