Vânzările de vehicule comerciale au scăzut cu mai mult de 70% în primele cinci luni din acest an. Dealerii nu văd şanse de redresare, iar clienţii nu au în plan achiziţii până la sfârşitul lui 2009.
Reculul înregistrat în acest an de piaţa auto nu mai este o noutate pentru nimeni, însă o privire atentă aruncată asupra statisticilor arată clar că problemele cu care se confruntă dealerii sunt diferite, în funcţie de segmentul în care activează. Chiar dacă cei mai vocali au fost până acum comercianţii de autoturisme, cel mai puternic loviţi sunt dealerii de vehicule comerciale. Scăderea medie a pieţei cu 53% ascunde, de fapt, o diminuare cu doar 49,2% a vânzărilor de autoturisme, în timp ce comerţul cu autovehicule de transport mărfuri sau persoane s-a prăbuşit cu peste 70%.
Rămaşi cu mai puţin de 30% dintre clienţii de anul trecut, dealerii de vehicule comerciale sunt adevăratele victime ale crizei din piaţa auto românească. „Nu considerăm că există şanse de redresare a pieţei în 2009. În cel mai optimist scenariu, piaţa poate ajunge la o scădere de «numai» 60% în semestrul al doilea. Tot o estimare optimistă este că piaţa va începe din nou să crească în al doilea semestru al anului viitor. Prefigurăm o revenire la cifrele din 2008 într-o perioadă de minimum patru-cinci ani, în funcţie de evoluţia economiei la nivel global“, a declarat pentru Capital Cătălin Ghiţă, preşedintele companiei Protruck, unul dintre cei mai puternici dealeri Iveco.
Achiziţii îngheţate pe fondul crizei
Blocajul din piaţa auto este vizibil prin simpla verificare a celor două surse care ar trebui să facă piaţa să meargă. „Vehiculele comerciale reprezintă, la fel ca şi imobiliarele, o investiţie majoră a companiilor care doresc dezvoltarea. În consecinţă, pe fondul declinului economic general, în situaţia în care, în cel mai bun caz, cifrele de afaceri ale companiilor au stagnat, investiţiile pentru dezvoltare au fost primele afectate“, menţionează Cătălin Ghiţă. În acelaşi timp, Cristian Goroneanu, logistic manager la Holcim România, companie care are un parc de 153 de vehicule, majoritatea specializate, declară că în acest an compania sa nu a făcut achiziţii de camioane şi nici nu are în plan să facă. „În acest moment, parcul propriu şi cel al subcontractorilor noştri ne satisface în totalitate nevoile atât din punct de vedere cantitativ, cât şi calitativ“, menţionează Cristian Goroneanu.
Şi dacă dealerii de autoturisme rămân încă pe linia de plutire graţie activităţilor postvânzare, pentru cei de vehicule comerciale nici această soluţie nu pare să meargă. „Din păcate, chiar dacă nevoia de operaţiuni de reparaţii cu siguranţă creşte în condiţiile «îmbătrânirii» parcului circulant, acest lucru se petrece pe fondul «migrării» unei părţi a clienţilor către ateliere de reparaţii neautorizate care, prin prisma unor servicii calitative discutabile, pot oferi preţuri extrem de joase atât la manoperă, cât şi la piese, de origine din nou discutabilă“, spune reprezentantul Protruck, neuitând să menţioneze că „încă din anii trecuţi am avut grijă ca marea majoritate a cheltuielilor fixe să fie acoperite de profitul operaţional realizat din operaţiuni postvânzare, ceea ce ne-a asigurat acum o poziţie financiară relativ confortabilă“.
Viitor incert
În actualele condiţii de piaţă, majoritatea dealerilor de vehicule comerciale au renunţat să mai aştepte ceva de la 2009, punându-şi toate speranţele în 2010. „În condiţiile în care, indiferent de acţiunile noastre, există şanse extrem de mici ca piaţa să prezinte cea mai mică revigorare, scopul nostru în acest an este să convingem puţinii potenţiali clienţi că oferta noastră completă este una dintre cele mai avantajoase. Cum discounturile nu mai reprezintă excepţia, ci regula, evident că ne-am raliat acestei politici“, spune preşedintele Protruck, dezvăluind lupta acerbă dintre comercianţi pentru puţinii clienţi rămaşi şi pentru câştigarea unei cote de piaţă care să permită o creştere accelerată după încheierea actualei crize.
Un barometru al situaţiei economice
Considerată un indicator fidel al situaţiei economice a unei ţări, evoluţia pieţei vehiculelor comerciale îşi demonstrează încă o dată acurateţea.
La cifre atât de mici precum cele de anul acesta, orice achiziţie importantă de flotă poate debalansa complet cotele de piaţă.
Cătălin Ghiţă, preşedinte Protruck