Dintre toate categoriile de electrocasnice mari, piata cuptoarelor cu microunde a inregistrat cel mai mare nivel de crestere. Previziunile pentru viitor indica faptul ca aceasta tendinta ascendenta se va mentine.
La aparitia sa pe piata locala, adica in urma cu aproximativ sapte ani, cuptorul cu microunde era privit ca un obiect de lux, din cauza pretului si a functiilor acestuia, precum si a facilitatilor pe care le oferea, necunoscute romanilor la acea vreme. Mai mult, se vehicula ideea ca undele electromagnetice care se emit afecteaza mancarea, fiind cancerigene. Pe de alta parte, nu exista nici o piata atractiva a semipreparatelor congelate, care se pot dezgheta si gati rapid. Cele care se gaseau in comert erau foarte scumpe, iar gospodinele erau reticente in a le prepara, considerand ca nu contin aceleasi substante nutritive ca si produsele proaspete.
Penetrarea cuptoarelor cu microunde in Romania este inca redusa. Conform statisticilor oficiale, la sfarsitul anului trecut, doar 5% din gospodariile urbane erau dotate cu aceste produse. In schimb, in mediul rural, erau aproape inexistente. Piata este insa in crestere, din mai multe motive. In primul rand, oferta de acum este mult mai diversa si cuprinde o gama larga de modele: de la cele cu functii simple (incalzit/dezghetat alimente), pana la cele complexe, cu functii de gatit sau modele incastrabile, cu un design sofisticat. O alta segmentare a ofertei poate fi facuta in functie de capacitatea cuptorului (intre 17 si 30 de litri), de modul de actionare (mecanica, semidigitala sau digitala) sau de sursa de preparare a mancarii. In acest ultim caz este vorba de cuptoare cu microunde, cuptoare cu microunde si grill si cuptoare cu convectie (sistem de gatire cu aer cald).
Aproximativ 75% din produsele de acest gen, comercializate pe piata romaneasca, au preturi cuprinse intre 80 si 120 de euro, fapt ce le face accesibile mai multor categorii de consumatori. Cuptoarele cu microunde sunt solicitate pentru functia de incalzire, indeosebi de catre familiile cu copii mici, pentru a evita ca acestia sa umble la aragaz in lipsa adultilor. O alta categorie de public tinta o constituie femeile active, intre 25 si 35 de ani, pentru care gatitul rapid este o prioritate.
„In momentul de fata, pe fondul cresterii spectaculoase a pietei in numai un an de zile, principala noastra preocupare este sa estimam cat mai corect si sa acoperim integral cererea existenta”, afirma Mircea Dobre, Managing Director la Whirlpool Romania.
„Ne confruntam in continuare cu traditiile din gospodariile romanesti, care sunt caracterizate de gatitul cu aparate conventionale si care transforma astfel achizitia unui cuptor cu microunde intr-o necesitate secundara. Pe de alta parte, ne bucuram sa vedem ca, in mediul urban, cuptorul cu microunde este tot mai prezent in gospodariile tinere, in care cei doi soti lucreaza, iar timpul petrecut acasa este pretuit si rezervat familiei”, adauga Mircea Dobre.
Whirlpool Romania este lider pe piata locala a cuptoarelor cu microunde, detinand o cota care se apropie de 30%. In intervalul ianuarie-august 2003, compania a inregistrat o crestere a vanzarilor de 60%, fata de aceeasi perioada a anului trecut.
„Piata romaneasca este inca in formare, pe alte piete microundele fiind folosite in mod conventional si la o scara larga inca din anii ’70”, precizeaza Ovidiu Bejan, Marketing and Sales Manager la Genco Electric Romania, companie care este unic importator si distribuitor al produselor marca Samsung. „Pentru consumatorii locali, dotarea bucatariei cu un cuptor cu microunde este mai degraba de „bon ton” decat util, acest tip de cuptor fiind folosit doar pentru a incalzi mancarea sau apa. Un impediment in alegerea unui astfel de produs il constituie si pretul energiei electrice, comparativ cu cel al gazelor naturale. Gospodinele vor alege in primul rand un aragaz clasic si abia dupa ce isi doteaza bucataria cu toate cele necesare vor opta pentru un cuptor cu microunde”, este de parere Ovidiu Bejan, care ne informeaza ca, in acest an, vanzarile Genco pe acest segment de produse au crescut cu peste 300% fata de anul precedent.
Produse de lux,
dar din ce in ce mai accesibile
Daewoo Electronics este un alt producator care a inregistrat vanzari record in ultimii doi ani. Anca Rosu, director de marketing, considera insa ca piata de profil nu este educata si nici incurajata sa foloseasca aceste produse.
„La cuptoarele cu microunde se percep accize (15%), la care se adauga taxele vamale (15%), fiind privite, asadar, de catre autoritati, ca niste produse de lux. Potentialul pietei este imens, dar dezvoltarea sa tine de mai multi factori. Explicarea modului de folosire, a facilitatilor si avantajelor pe care le prezinta aceste produse, cresterea ofertei de retete speciale de gatit pentru microunde, dar si a ofertei de semipreparate congelate va ajuta la penetrarea lor mai rapida pe piata locala”, considera Anca Rosu.
Monitorizarea vanzarilor din magazine indica, pentru prima jumatate a acestui an, o piata a cuptoarelor cu microunde de cel putin doua ori mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut. La acest lucru au contribuit atat sistemele de creditare, care au facut aceste bunuri de folosinta indelungata mai accesibile populatiei, cat si dezvoltarea unui stil de viata apropiat de cel occidental, pentru persoanele cu venituri mari si chiar medii.