Ca valoare a vanzarilor, piata de aspiratoare din Romania este constituita din produse clasice, cu sac (85%), cu spalare (7%) si aspiratoare fara sac (8%), acestea din urma constituind un segment in continua crestere. Anul trecut, s-au inregistrat vanzari de aproximativ 32 de milioane de euro.



Piata de electrocasnice mici, categorie in care intra si aspiratoarele de uz casnic, inregistreaza in acest an o scadere cu aproximativ 15% fata de anul precedent, fiind, oricum, mai putin afectata decat piata de electrocasnice albe (frigidere, aragazuri, masini de spalat).


“Pana in 2005, piata a fost intr-o continua crestere, dar acum putem vorbi de o saturare, in 2006 inregistrandu-se o evolutie a vanzarilor sub nivelul anului trecut”, afirma Oana Tanasescu, customer marketing manager la Philips DAP, companie ce detine pozitia de lider pe piata locala de aspiratoare, cu o cota de 29%.


In timp ce, in Europa de Vest, ponderea segmentului de aspiratoare fara sac este de 30%, cei mai importanti jucatori fiind, Philips, Miele, Dyson si Electrolux, in Europa Centrala si de Est, rata de penetrare a acestui segment este de numai 5%, dar cu o tendinta crescatoare, respectand acelasi trend ca si piata vest-europeana.


In Romania, piata de aspiratoare este dominata de cinci producatori: Philips, Electrolux, Samsung, LG si Vortex.


Singurul producator roman este Electroarges, societate pentru care, in anul 2005, aspiratoarele de praf destinate strict uzului casnic au reprezentat 49% din productia totala.


“In ultimii ani, ne-am orientat prioritar pe productia de aspiratoare pentru bricolaj, aspiratoare industriale si profesionale destinate hotelurilor si institutiilor. Am intrat, asadar, pe un alt segment de piata, pe care noi il consideram atractiv, cu potential de crestere in Romania”, precizeaza Marin Barbu, marketing manager la Electroarges.


Cele mai importante caracteristici ce au un rol important in decizia de cumparare a aspiratoarelor sunt puterea de aspirare, sistemele de filtrare, duzele/accesoriile si gradul de disponibilitate al consumabilelor, respectiv al sacilor.


“In trecut, oamenii “judecau” un aspirator in functie de puterea motorului, numai ca, de fapt, puterea care conteaza este cea de aspirare”, explica Oana Tanasescu. “Sa recunoastem ca un aspirator cu o putere a motorului mare, dar cu o putere de aspirare mica nu face decat sa incarce factura de energie a detinatorului. De asemenea, pana acum cativa ani, nu se concepea ideea de a avea un aspirator fara sac textil. Cu toate acestea, consumatorii au devenit constienti de beneficiile sacilor de hartie: schimbare imediata, in cea mai igienica maniera.”


In anul 2004 – an pentru care avem cele mai recente date furnizate de Institutul National de Statistica -, dotarea populatiei cu aspiratoare de praf s-a majorat cu 15% fata de 2003, revenind, in medie, 154,7 aspiratoare la 1.000 de locuitori.

Este posibil ca piata sa creasca din anul 2008

Asa cum precizam mai sus, oferta de aspiratoare de pe piata locala cuprinde atat modele cu sac (basic), cat si fara sac. Desi raportul este net favorabil primei categorii, romanii au inceput sa ia in considerare noi elemente atunci cand achizitioneaza un aspirator, cum ar fi puterea de aspirare, gradul de filtrare, designul sau culoarea.


“Comparativ cu tarile din Uniunea Europeana, piata din Romania este caracterizata de sezonalitate, orientare spre modelele cu sac si o rata destul de scazuta de inlocuire”, afirma Han Khyu, presedintele LG Electronics Romania. “In 2005, s-a constatat o crestere importanta a pietei de aspiratoare, insa pentru 2006 putem estima o crestere de maximum 5% sau chiar o stagnare a acesteia”, adauga presedintele LG Romania, una dintre companiile care au introdus cele mai multe tipuri si modele noi de aspiratoare pe piata locala. Pe langa clasicele modele de aspiratoare cu sac, LG a lansat gama Cyking, cu putere mare de aspirare, ale carei modele beneficiaza de sistemul ciclonic unic fara sac si sistemul DynaClean, un aspirator inteligent care depisteaza singur zonele cu praf si emite avertizari vocale in acelasi timp.


In opinia lui Han Khyu, comportamentul de achizitie al romanilor se diferentiaza in functie de complexitatea aspiratoarelor cumparate. Astfel, achizitia aparatelor cu functii complexe se face in retelele specializate, unde cumparatorii beneficiaza de consultanta din partea personalului. Pentru modelele basic, achizitiile se fac, in principal, din hipermarketuri.


De remarcat faptul ca utilizatorii au devenit din ce in ce mai pretentiosi in achizitionarea bunurilor de folosinta indelungata, implicit a aspiratoarelor. Un numar tot mai mare de consumatori se indreapta catre produsele multifunctionale, care sa le ofere un plus de facilitati, remarcandu-se o tendinta de renuntare la modelele basic. Comparativ cu anii precedenti, cand pretul reprezenta un important factor de decizie in procesul de achizitie, in prezent, se remarca o crestere a pietei de aspiratoare pe segmentul de pret intre 100 si 175 de euro, respectiv orientarea consumatorului spre produse de calitate, durabile, cu caracteristici inovative si performante inalte.


“Anul 2007 va urma, in principiu, acelasi curs cu anul 2006, fara schimbari majore pe segmentul pietei de aspiratoare. O evolutie pozitiva asteptam incepand cu anul 2008, ca urmare a cresterii nivelului de trai si, respectiv, a puterii de cumparare a consumatorului”, conchide reprezentanta Philips, Oana Tanasescu.