Bursa încheie un an fără reușite deosebite. Și oficialii, și brokerii recunosc că este nevoie de mult mai multe eforturi pentru promovarea necesară atragerii de noi emitenți.
Piața de capital se apropie de finalul unui an în care nu a reușit să facă mare lucru. Având o mărime pe care unii oameni de afaceri o compară cu aceea a pieței scobitorilor, bursa de valori din România încă se străduiește să atragă emitenți și investitori.
„Trebuie să trecem de la o bursă de cuponari la o bursă de investitori profesioniști“, spune Valentin Ionescu, directorul general al Bursei de Valori București (BVB). Într-adevăr, ar fi cazul ca și bursa autohtonă să devină profesionistă, să faciliteze cu adevărat finanțarea companiilor și să ofere soluții reale de economisire pentru investitorii dispuși să-și consume energia și timpul cu acțiunile listate.
„Din păcate, nici reprezentanții BVB și nici brokerii nu au făcut prea multe pentru a ajuta piața“, declară Răzvan Pașol, președintele Intercapital Invest. Printre puținele reușite din ultimii doi ani se regăsește des numele Intercapital Invest, care în 2010 a intermediat listarea BVB pe propria platformă și a lansat două oferte publice inițiale pentru două fonduri închise de investiții, iFond Gold și iFond Financial.
Bursa de Valori se plimbă cu Dacia
BVB închide anul cu o foarte ușoară creștere față de 2009: circa 10% – apreciere pentru indici, o lichiditate medie zilnică puțin mai mare (dar la distanță astronomică de Bursa din Varșovia) și o capitalizare ceva mai ridicată. De asemenea, cu o serie de instrumente investiționale noi și cu un sistem alternativ pentru companiile care nu se califică pentru piața principală. Dar problemele structurale rămân neschimbate: prea puțini emitenți, prea puțini investitori, acoperire slabă a sectoarelor economice.
Fondul Proprietatea, care va fi listat spre finalul lui ianuarie 2011 și al cărui prospect de listare este deja disponibil pe site-ul intermediarului Raiffeisen Capital & Investment, nu va rezolva toate problemele enumerate. Deși reprezintă un pas mare înainte pentru BVB, nu va reprezenta decât un paleativ pentru piață.
„Vrem să ne asociem cu oricine este posibil pentru a promova Bursa. Acum avem un parteneriat cu Agenția Națională pentru IMM, prezentări la centrele universitare din țară, întâlniri cu potențiali clienți“, spune Valentin Ionescu, care mai arată că BVB și-a cumpărat inclusiv o Dacia Duster, pentru a ilustra ideea „bursă românească, mașină românească.“
Un singur lucru nu se știe: dacă vor fi suficiente aceste eforturi pentru a mișca bursa înainte. Dacă ar fi să ne luăm după declarațiile oficialilor și ale brokerilor, am putea spune că anul viitor vom vedea cel puțin zece noi emitenți importanți la bursă. Din păcate, la fel am spus și în anii trecuți, însă așteptările nu s-au materializat. Dar, cine știe, poate iese economia din recesiune și avansul bursei va veni de la sine.