Primele librării digitale au apărut în România odată cu lansarea aici a primelor eReadere de către Amazon și Skin România. Neoficial însă, românii își cumpărau deja aceste dispozitive de pe site-urile străine sau autohtone. iRiver Story Reader, lansat de Skin, s-a bucurat de un mare succes pe piața autohtonă, primele 200 de bucăți fiind vândute foarte repede.
La jumătatea anului trecut, Skin deja anunța că există circa 2.500 de deținători de eReadere în România. Pentru a spori popularitatea acestui dispozitiv, Skin l-a pus la vânzare împreună cu 50 dintre cele mai cunoscute cărți din literatura noastră. Impulsionați de succesul tot mai mare al eReaderelor, mulți întreprinzători au pus bazele unor librării digitale, cu titluri electronice ale unor mari edituri, care, de asemenea, au sesizat potențialul pieței. Din decembrie anul trecut până acum, au apărut peste 15 astfel de site-uri.
Viitorul cărții, digital?
Dintotdeauna, fanii cărților electronice au descărcat gratuit titluri de pe site-uri străine sau autohtone, însă în limba engleză. Până în 2010, când eReaderele au început să fie și la noi populare și accesibile. Una dintre primele librării digitale, elefant.ro, s-a înființat în iunie 2010 și are peste 300 de titluri disponibile, majoritatea în română. Cel mai scump titlu vândut aici este romanul Wolf Hall, de Hillary Mantel, care costă 40 de lei. „Cărțile electronice sunt mai ieftine, imediat accesibile, nu se învechesc, nu ocupă spațiu și nu dăunează mediului“, spune Vlad Puescu, digital project manager la elefant.ro. Pe lângă aceste avantaje, el adaugă că, în general, prețul edițiilor electronice este cu 30-40% mai mic decât al ediției tipărite.
„Acest lucru este posibil deoarece costurile pentru transpunerea unei cărți în mediul digital este mult mai mic față de prețul unei cărți tipărite“, spune Marinela Molnar, directorul comercial al librăriei virtuale CorectBooks, care are peste 1.500 de titluri disponibile. Cel mai scump titlu vândut aici a costat 100 de lei și este „Istoria literaturii contemporane“, de Alex Ştefănescu. „Este prematur să spunem că există o piață de e-book la noi în țară. Este o nișă, o piață la început de drum, care merită încurajată deoarece are potenţial imens, acest lucru fiind dovedit de pieţele din Europa și SUA, unde vânzările se află pe o curbă ascendentă“, spune Bianca Barbu, PR manager la Bookbyte, o librărie digitală lansată în noiembrie 2010. „Odată cu oferta mai mare de cărţi electronice româneşti, piaţa de eReadere va avea o creştere importantă în următorii ani“, spune Irinel Burloiu, director de marketing la eMAG, primul magazin care a pus în vânzare eReadere în România.
PC-ul, principalul cititor de e-books la români
Românii care cumpără cărți în format electronic le citesc mai ales pe PC sau laptop sau pe telefoanele mobile inteligente. „Dispozitivele devin din ce în ce mai capabile și mai accesibile, aflându-se pe lista de cadouri de sărbători a multor români“, spune Vlad Puescu. eReaderul este mai popular, pentru că are un ecran fără iluminare de fundal, astfel încât cititul nu devine obositor. Consumatorul de carte în format electronic și totodată cumpărător de eReadere locuiește în mediul urban, are între 20 și 35 de ani, venituri medii, este utilizator de internet și a făcut cel puțin o dată cumpărături din magazinele online. Deși bărbații sunt în general primii care adoptă noile tehnologii, femeile rămân consumatorul cel mai important de carte.
„Există și un segment foarte puternic reprezentat de elevi, întrucât o serie de manuale și culegeri au apariții și în varianta electronică“, spune PR managerul de la BookByte. Principala piedică în calea dezvoltării acestei piețe este pirateria, cred managerii de librării. „Din păcate, publicul nu conştientizează că plata titlurilor ține editurile în viață și stimulează apariția cărților de calitate“, spune Bianca Barbu. Librăriile online încearcă să ajute editurile prin implementarea unor sisteme de protecție care asigură că, odată cumpărată o carte, aceasta nu poate fi accesată de o altă persoană.
Elementele esenţiale de care trebuie să ţină cont utilizatorii în alegerea unui e-book reader sunt designul ergonomic şi funcţiile suplimentare, cum sunt conectivitatea 3G sau Wi-Fi.
Irinel Burloiu, director de marketing, eMAG
30%-40%
cu atât este mai mic prețul pentru cărțile electronice față de edițiile tipărite, datorită costurilor reduse de producție