Piața de comerț online din România a crescut și anul acesta, în mod deosebit prin creșterea sumelor cheltuite de clienții deja existenți. Un studiu realizat de iSense Solutions arată că aceasta va ajunge la aproximativ 6,8 miliarde de euro la sfârșitul anului, în creștere de 10% an/an.
În ce investesc românii
Una dintre categoriile de produse în care românii au investit cei mai mulți bani online sunt vacanțele și serviciile hoteliere (1.503 lei), electronicele şi electrocasnicele (1.244 lei) şi mobilă şi decoraţiunile interioare (930 lei). Pe de altă parte, cei mai puțini bani s-au cheltuit pe produse de birotică şi papetărie (246 lei pe an), cărţi şi reviste (255 lei pe an) şi bilete la spectacole, teatre sau meciuri (272 lei pe an).
Potrivit iSense Solutions, categoriile care au crescut cel mai mult sunt fashion (creștere de 25%), catering (creștere de 24%) și vacanțele sau serviciile hoteliere (creștere de 23%). La polul opus sunt însă categoriile bricolaj (13%) şi electronicele şi electrocasnicele (2%), care au înregistrat cele mai mari scăderi.
Estimările pentru anul viitor
Cât despre estimările pentru anul viitor, cumpărătorii din mediul online sunt mai pesimişti decât erau anul trecut în ceea ce privește predicţiile de cumpărare online. Astfel, 54% declară că în 2023 vor cumpăra la fel ca acum, procent în scădere faţă de 62%, anul trecut, în timp ce 23% spun că vor cumpara mai puţin în 2023, față de 12%, anul trecut.
„Evoluţia comertului online pentru 2023 este incertă luând în considerare contextul macroeconomic: PIB-ul a crescut cu 5,8% (în semestrul 1 2022, sursa INS), consumul gospodăriilor la nivel naţional a crescut în volum cu 7,6% (în semestrul 1 2022, INS), iar veniturile oamenilor au crescut cu 9% în 2022 (CSS Score iSense Solutions). În acelaşi timp, inflaţia a atins 12,6% (în semestrul 1 2022, sursa INS) şi încă nu ştim ce se va întampla cu preţurile energiei electrice şi a gazului şi nici cum aceste preţuri vor impacta bugetele românilor în urmatoarele luni. Ţinând cont de aceste informaţii, dar şi de pesimismul consumatorilor în privinţa intenţiei de cumpărare online în 2023, estimăm că piaţa de comerţ online va înregistra o creştere mai mică decât în 2022”, a declarat Andrei Cânda, Managing Partner, iSense Solutions.
Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 1.025 de respondenţi şi a fost desfaşurat în perioada 8-14 septembrie 2022.