Inaugurata oficial in luna octombrie 1998, Piata de Gros Bucuresti este un centru comercial angro de produse agroalimentare, investitia ridicandu-se la aproximativ 30 milioane dolari. Societatea este sprijinita gratuit de o echipa de experti internationali ai companiei germane Agriculture and Food Consultants (AFC) din Bonn, care a propus un nou sistem de marketing si productie in domeniul produselor agroalimentare. "Scopul nostru principal este de a face produsele romanesti mult mai competitive
Inaugurata oficial in luna octombrie 1998, Piata de Gros Bucuresti este un centru comercial angro de produse agroalimentare, investitia ridicandu-se la aproximativ 30 milioane dolari. Societatea este sprijinita gratuit de o echipa de experti internationali ai companiei germane Agriculture and Food Consultants (AFC) din Bonn, care a propus un nou sistem de marketing si productie in domeniul produselor agroalimentare. „Scopul nostru principal este de a face produsele romanesti mult mai competitive, atat pe plan national, cat si pe plan international. Insa acest lucru necesita timp. In Germania, de exemplu, procentajul produselor agricole care au fost vandute prin astfel de piete a variat in timp”, ne-a declarat Hans Peter Sauer, team leader – AFC Consultants.
Construita pe o suprafata de 16 ha, Piata de Gros Bucuresti cuprinde patru hale comerciale cu cate 40 de standuri de vanzare a produselor, opt depozite frigorifice cu o suprafata de 216 mp fiecare si o inaltime utila de aproximativ 7 m, cinci celule de coacere a bananelor, fiecare cu o capacitate de 20 tone pe ciclu. In cele patru hale se comercializeaza angro legume, fructe, carne, peste, produse lactate si de bacanie.
In jurul Bucurestiului au fost construite sase centre care preiau recolta producatorilor agricoli intr-un mod organizat si asigura facilitatile necesare sortarii, ambalarii si depozitarii pentru o aprovizionare corespunzatoare a Pietei de Gros, dar si a altor clienti, precum exportatori sau producatori din industria alimentara. Pe langa aceste servicii, la centre, producatorii agricoli vor beneficia contra cost de seminte, pesticide si ingrasaminte de calitate. De asemenea, s-au infiintat asociatii ale producatorilor din zona centrelor de colectare (la Brezoaiele, Vidra, Mihaiesti, Movilita), care acorda consultanta in domeniul orientarii productiei catre piata. Acest sprijin este oferit gratuit de guvernul Germaniei. Asociatiile sunt organizatii non-profit, implicate doar in acordarea asistentei de specialitate in ceea ce priveste colectarea si vanzarea produselor, pamantul ramanand in proprietatea membrilor asociatiilor.
Pietele de gros functioneaza deja, cu succes, in mai multe tari din Vest. „In tara noastra, acest canal de distributie este inca in faza de dezvoltare. Suntem hotarati sa actionam ca o firma de prestari de servicii, observand necesitatile clientilor nostri si operand flexibil”, a subliniat Dorel Ioan Stefan, directorul general al Pietei de Gros Bucuresti.
Una dintre problemele de care se loveste succesul acestui proiect in Romania este mentalitatea producatorilor agricoli. O buna parte din acestia prefera sa se ocupe, pe langa activitatea de productie, si de comercializarea propriilor produse agricole. Astfel, acest lucru conduce la un consum mare de timp si bani cu transportul, mancarea si, uneori, cazarea. Lucrand in acest mod, nu este de mirare ca profiturile rezultate din sistemul actual de distributie sunt foarte mici. Insa pentru o parte din producatori este mai avantajoasa vanzarea directa in piete. „Preturile pe care le primim de la centru sunt mici in comparatie cu cat merge piata. De aceea prefer ca un membru al familiei sa vanda in pietele centrale din Bucuresti, atunci cand este sezon la cartofi”, ne-a declarat un producator din zona Brezoaiele – judetul Dambovita.
Noul sistem de colectare-distributie-vanzare arata astfel: producatorul duce recolta la punctul sau centrul de colectare, unde produsele sale vor fi sortate conform calitatii lor. Deci, cu cat calitatea produselor livrate este mai buna, cu atat pretul primit de producator va fi mai mare. Producatorul va primi o chitanta pe care este trecuta cantitatea livrata. Asociatia va incerca sa vanda produsele la cel mai bun pret al pietei. Dupa o anumita perioada de timp, convenita cu conducerea asociatiei producatorul va primi banii in numerar sau in contul de la banca.
Posibilitatea ca produsele sa nu fie vandute este exclusa, pentru ca centrele colecteaza produse in functie de cererea care exista pe piata la un moment dat. Comisionul pe care il plateste producatorul pentru acest serviciu este cuprins intre 5 si 10% din valoarea marfii vandute, in functie de produsele livrate, si se percepe in momentul in care se face plata.
Pentru importatorii sau producatorii care doresc sa-si vanda singuri marfurile prin Piata de Gros, costul inchirierii unui stand este cuprins intre 500 si 800 dolari fara TVA, in functie de dotari.
Pe langa facilitatile prezentate, clientii complexului mai beneficiaza de servicii bancare, punct de schimb valutar si posta, punct vamal, snack-baruri, spatii de parcare pentru vizitatori.
Aurelian Buliga