Piata de inghetata se topeste pe zi ce trece

Primul desert inghetat a fost servit imparatului roman Nero si era un amestec de gheata, nectar, miere si pulpa de fructe. Inghetata actuala este un produs lactat complex, care contine in mod normal 70%-80% lapte si smantana din lapte, 15% zahar si diferite alte ingrediente si arome, in functie de sortimentul dorit.Fie ca este inghetata la cornet, la pahar, pe bat, la pahar sau tort de inghetata (la caserola), este cel mai cautat desert de catre romani, numai vara. In celelalte tari, inghetata s

Primul desert inghetat a fost servit imparatului roman Nero si era un amestec de gheata, nectar, miere si pulpa de fructe. Inghetata actuala este un produs lactat complex, care contine in mod normal 70%-80% lapte si smantana din lapte, 15% zahar si diferite alte ingrediente si arome, in functie de sortimentul dorit.
Fie ca este inghetata la cornet, la pahar, pe bat, la pahar sau tort de inghetata (la caserola), este cel mai cautat desert de catre romani, numai vara. In celelalte tari, inghetata se mananca in orice anotimp.
Conform statisticilor internationale, cele mai mari consumatoare de inghetata sunt SUA, Australia, Suedia, Noua Zeelanda, Danemarca, Belgia, Canada, Norvegia, Irlanda si Elvetia. In timp ce, in aceste tari, fiecare locuitor mananca aproximativ 20 kg/an, romanii se limiteaza la a ingurgita anual mai putin de un kilogram.
Cei mai importanti producatori romani sunt: SC Napolact (Cluj-Napoca), SC Kubo Ice Cream Company (Piatra Neamt), SC Prodlacta (Brasov), SC Industrializarea Laptelui (Mures) si SC Prola (Prahova). De cealalta parte a baricadei, importatorii cei mai puternici sunt: Scholler Rom-Ice, Unilever (Algida), Master Foods (Mars) si Delrom (Delta).
Pana in 1995, cei mai mari producatori de inghetata erau fabricile de industrializare a laptelui (ICIL-urile), a caror capacitate, am aflat de la Directia Generala a Industriei Alimentare din Ministerul Alimentatiei si Agriculturii (MAA), era de aproximativ 30.500 tone pe an. Dupa 1995, MAA nu mai are date statistice in aceasta privinta, deoarece inghetata a trecut la categoria produse lactate proaspete. Insa, piata a scazut considerabil si „va scadea si la anul, probabil cu inca 5%”, apreciaza Adrian Costea de la departamentul de marketing al SC Prodlacta Brasov, producator care vinde cel mai bine inghetata Tango. Temerile sale sunt confirmate de Romel Panait, director de productie la Kubo Ice Cream Company, al carui produs cel mai bine vandut este inghetata Amicii Lux.
Producatorii romani
fabrica in medie 46 t/an
Anul trecut, productia inregistrata la Comisia Nationala de Statistica (CNS) era de numai 8.237 tone, desi numarul agentilor economici este relativ mare – 175. Asta inseamna in medie 46 tone/an pentru fiecare producator, in conditiile in care cea mai mare fabrica romaneasca, SC Napolact, a vandut anul trecut 1.500 tone de inghetata, dupa cum sustine Liviu Fodor, director comercial.
In ultimii ani, concurenta neiertatoare a importurilor a determinat producatorii autohtoni sa investeasca sume importante in modernizarea liniilor de inghetata (investitie ce se amortizeaza in zece ani) pentru a obtine produse de aceeasi calitate ca si cele fabricate in alte tari. De asemenea, o problema importanta este comercializarea inghetatei, din doua motive: numarul mare de congelatoare necesare si de distribuitori seriosi. Pentru producatori este costisitor sa-si creeze o retea de distributie proprie, iar angrosistii cu care lucreaza de obicei nu le promoveaza produsele pentru ca nu au interes.
Principalele dificultati ale tuturor firmelor din domeniu sunt scaderea puterii de cumparare de la an la an – lucru ce se reflecta in micsorarea pietei – si instabilitatea pietei, ca urmare a caracterului sezonier pe care il are acest produs in Romania. Este de ajuns sa aruncam o privire la cifrele furnizate de CNS: in perioada ianuarie-mai a.c., s-au importat 142 tone de inghetata, adica mai putin de 10% din cantitatea importata pe tot anul trecut, 1309 tone. Importurile proveneau din Ungaria, Bulgaria, Turcia, Grecia, Italia, Germania si Belgia (ordinea este data de cantitatea importata din tara respectiva). Unul din motive este si faptul ca taxa vamala medie se ridica la 58%, lucru ce duce la cresterea pretului cu amanuntul.
Firma Scholler Rom-Ice este ultimul importator intrat pe piata, dar ale carui produse sunt si cele mai scumpe, o inghetata pe bat ajungand la 22.000 lei. Cu toate acestea, a vandut anul trecut 200 tone inghetata, realizand o cifra de afaceri de 10 miliarde lei. „Cele mai gustate sortimente sunt cele cu preturi mici, adica Leo Duet si Manhattan”, ne-a declarat Elena Gheorghe, directorul financiar al firmei.
Teoretic, toate produsele trebuie sa se incadreze in Normele Ministerului Sanatatii nr. 975/1998, care stabilesc conditiile microbiologice, modul de ambalare si etichetare, utilajele folosite etc. Practic, de multe ori, situatia nu e deloc roz pentru cei care prefera sa se racoreasca pe strada cu un cornet de inghetata, dupa cum reiese dintr-un studiu al Oficiului pentru Protectia Consumatorului (OPC). Acesta a aplicat, la un un singur control, amenzi de peste opt milioane lei, fiind constatate numeroase contraveniente.
Inghetata la cornet
este cea mai ieftina
Lipsa autorizatiei sanitar-veterinare si a licentei de fabricatie, lipsa unei igienizari si dezinfectii corespunzatoare a aparatelor de inghetata, modul defectuos de amplasare a aparatelor (prevederile OMS 976/1999 mentioneaza ca acestea trebuie sa fie amplasate langa unitatea care o prepara), prepararea amestecului de inghetata in diverse spatii murdare, lipsa echipamentului de protectie sanitara, gandaci de bucatarie in praful de inghetata – sunt cele mai des intalnite nereguli semnalate in raportul OPC.

Pe langa toate acestea, desi este cea mai ieftina, inghetata la cornet contine, in multe cazuri, apa, ceea ce a determinat multi consumatori sa se orienteze catre inghetata preambalata. Insa nu este greu sa prepari inghetata de calitate, ci sa vinzi cat mai multa in cele trei-patru luni caniculare. Principalele impedimente in calea dorintei romanilor de a-si indulci traiul sau de a se racori la 40 de grade cu o inghetata sunt, din punctul de vedere al vanzatorilor, salariile mici, iar din punctul de vedere al cumparatorilor, preturile mari.