Piaţa de leasing financiar a încheiat prima jumătate a anului 2014 cu finanţări noi în valoare de 664 milioane euro, în creştere cu 22% faţă de aceeaşi perioadă din 2013, informează ALB.
Finanţările pe segmentul de autoturisme şi vehicule comerciale au totalizat 503 milioane euro (76%), cele de echipamente 139 milioane euro (21%) şi în imobiliare 22 milioane euro (3%).
'Creşterea de 22% înregistrată de industria de leasing financiar în primul semestru al acestui an confirmă aşteptările noastre cu privire la deschiderea şi nevoile clienţilor pentru dezvoltarea afacerilor lor. Rămâne foarte important ca societăţile de leasing să ofere soluţii financiare de creştere sănătoasă şi consecventă pentru clienţi. Cred în continuare că trendul de recuperare a pieţei de leasing de anul acesta ar putea atinge cea mai bună dinamică de creştere din ultimii patru ani', apreciază Felix Daniliuc, preşedintele ALB.
Finanţarea mijloacelor de transport, în creştere cu 3% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, indică păstrarea interesului transportatorilor în utilizarea leasingului financiar ca sursă de finanţare pentru reînnoirea parcului auto. Se remarcă astfel o creştere de 13% în finanţarea vehiculelor comerciale grele în detrimentul finanţării vehiculelor comerciale uşoare, în scădere cu 3% faţă de finele primului semestru al anului 2013. Autoturismele reprezintă, încă, o pondere majoritară de 47% din totalul volumului nou finanţat în domeniul vehiculelor.
'În contextul actual, devine evident faptul că relansarea creditării este o realitate necesară pentru susţinerea creşterii economiei româneşti, la care societăţile de leasing financiar îşi propun să răspundă cu profesionalism şi etică, prin aplicarea principiilor Codului de bune practici în leasing financiar şi a regulilor unei creditări responsabile. Firmele de leasing îşi dovedesc astfel utilitatea şi capacitatea de orientare şi adaptare a produselor de finanţare către acele domenii economice care susţin tendinţa de relansare sustenabilă a economiei româneşti după perioada de criză financiară şi economică', arată secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu.
În comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului 2013, în primul semestru al anului 2014 s-a înregistrat o creştere a finanţării echipamentelor agricole de la 20% la 27%, în trend similar cu finanţarea echipamentelor destinate industriei de prelucrare a lemnului (creştere de la 5% la 6%), cu finanţarea industriei alimentare (creştere de la 4% la 5%) şi cu finanţarea echipamentelor medicale (de la 3% la 5%).
Ponderea finanţării echipamentelor destinate altor industrii este în scădere în sectorul construcţiilor, de la 18% la 14%, industria metalurgica de la 9% la 7%, finanţarea tehnologiei din domeniul energiei de la 15% la 7%.
Finanţarea celorlalte sectoare ale economiei păstrează o pondere relativ constantă.
Sectorul imobiliar, deşi înregistrează o creştere foarte mică, menţine minimul istoric din 2012 şi 2013, fiind în concordanţă cu contextul general al pieţei imobiliare din România.
Clienţii persoane juridice au avut cea mai mare pondere (97%) în totalul finanţărilor, urmaţi de persoanele fizice (2%) şi de sectorul public (1%).
Majoritatea persoanelor juridice care apelează la leasing financiar ca sursă de finanţare a achiziţiilor necesare activităţii lor economice o reprezintă IMM-urile. Parteneriatul public – privat înscrie o pondere de doar 1%, indicând lipsa de apetit a autorităţilor publice pentru acest model de finanţare a proiectelor de investiţii la nivel naţional, semnalează ALB.
Durata de finanţare cel mai des întâlnită este de 4-5 ani (30%), urmată de 3-4 ani (26%), 2-3 ani (17%), 5-7 ani (13%), 1-2 ani (8%), 1 an (4%) şi 7-15 ani (2%). Această ultimă perioadă este caracteristică finanţării sectorului imobiliar. Se constată o adecvare a perioadei de finanţare la cerinţele de prudenţialitate impuse prin Regulamentul 17 BNR, prin reorientarea perioadei de finanţare pentru IMM către contracte cu o durata mai mare de 3 ani.
Cea mai mare cotă de piaţă este înregistrată de firmele de leasing financiar subsidiare băncilor, cu 65% din total, urmat de cele captive producătorilor, cu 21%, şi de companiile de leasing financiar independente, cu 14%.