Membrii ALB au finanțat în 2010 active în valoare totală de 1.024 milioane euro (91%), iar companiile neafiliate în valoare de 97 milioane euro (9%), astfel încat totalul contractelor semnate în această perioadă (după valoarea activelor finanțate) de către membrii ALB și companiile neafiliate însumează 1.121 milioane euro, conform datelor prezentate de ALB în cadrul unei conferinte de presă.
Reprezentanții ALB estimează pentru anul 2011 o creștere de cel puțin 10% a pieței de leasing, bazată și pe orientarea finanțărilor către sectoare precum cel agricol, medică, energie regenerabilă. Finanțările acordate anul trecut s-au îndreptat către diverse domenii, astfel că 21% (238 milioane euro) din total au vizat echipamentele, 16% (171 milioane euro) sectorul imobiliar și 63% (712 milioane euro) sectorul transporturilor.
În domeniul transporturilor, evoluția finanțărilor în anul 2010 indică păstrarea unei ponderi constante pe categorii de vehicule, după cum urmează: autoturismele dețin o cotă de 61%, vehiculele comerciale grele 23%, vehiculele comerciale ușoare 15% din total, iar alte tipuri de vehicule 1%.
În anul 2010 în cadrul finanțării echipamentelor, ponderea sectorului construcțiilor este în scădere de la 23% la 13%, în timp ce finanțarea celorlalte sectoare ale economiei păstrează o pondere relativ constantă (8% echipamente agricol, 8% echipamente medicale, 7% industria alimentară, 5% echipamente destinate industriei metalurgice, 4% echipamente electrice, 3% industria de prelucrare a lemnului, 3% în domeniul echipamentelor IT și software precum și alte domenii).
Perioada de criză 2009-2010 indică tendințe noi în finanțarea sectorului imobiliar din punct de vedere al ponderii pe categorii imobiliare. Se evidențiază o creștere de la 26% la 37% a finanțării spațiilor de birouri clasele A, B, C, în timp ce finanțarea categoriei retail outlet a crescut ca pondere de la 21% la 31%, iar terenurile au crescut de la 4% la 9%. În contrast cu acestea, finanțarea clădirilor industriale a scăzut de la 36% la 17%, iar cele hoteliere de la 6% la 1%. O cauză a acestei evoluții o reprezintă finanțarea în baza contractelor de “sale and lease back” ca soluții de obținere a lichiditățiilor necesare în perioadă de criză de către clienții contractelor de leasing financiar. Scăderi reprezentative ale finanțării s-au înregistrat și în domeniul categoriei clădirilor rezidențiale.
Clienții corporativi au atras cea mai mare parte (92%) din totalul finanțărilor, urmați de componenta de retail (6%) și de sectorul public (2%). Spre deosebire de anii precedenți și ca o soluție de adaptare la situații de criză, perioada cel mai des întâlnită după durata contractelor de leasing este de peste 5 ani (25%) urmata de 3-4 ani (22%), 4-5 ani (21%), 2-3 ani (19%), 1-2 ani (8%) și de 1 an (5%).
ALB România intenționează să solicite Comisiei Europene iniţierea procedurii de infrigement pentru încălcarea Directivei TVA, în condiţiile în care firmele de leasing, la rezilierea contractelor, trebuie să achite TVA pentru suma rămasă de plătit din valoarea bunului respectiv, deşi nu au intrat în posesia acestuia. Dinamica pieței de leasing a fost în scădere de 72% în 2009 comparativ cu 2008 și de 14% în 2010 comparativ cu 2009.