Piaţa de leasing financiar din România a crescut cu 30% în primul trimestru al anului 2016 faţă de aceeaşi perioada a anului 2015, ajungând la finanţări noi în valoare de 456 milioane euro, potrivit Asociaţiei Societăţilor Financiare ALB România, care reprezintă circa 90% din piaţa de leasing financiar din România.
Distribuţia pe tipuri de active finanţate a fost următoarea: 78% – autoturisme şi vehicule comerciale, menţinându-se la ponderea din primul trimestru al anului trecut, 21% echipamente, 1% imobiliare.
La nivel de volume nou finanţate, vehiculele au înregistrat o creştere de aproximativ 32% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Din punctul de vedere al finanţării pe categorii de vehicule, finanţarea autoturismelor menţine o pondere relativ constantă şi majoritară, de 45% din totalul volumului nou finanţat în domeniul vehiculelor, urmată de finanţarea de vehiculele comerciale grele (40%) şi finanţarea vehiculelor comerciale uşoare (13%), precum şi a altor categorii de vehicule – în proporţie de 2%.
Estimările privind volumul finanţărilor de echipamente au crescut cu 39% faţă de primul trimestru al anului precedent, ilustrând tendinţa de asimilare a leasingului ca principal instrument de finanţare a investiţiilor din industrie. Principalele domenii ce au înregistrat creşteri din punct de vedere al echipamentelor finanţate au fost prelucrarea metalelor, industria mobilei, pe segmentul de imprimare şi ambalare, al echipamentelor electrice şi motostivuitoarelor. Segmente importante precum finanţarea echipamentelor agricole şi cele de construcţii au înregistrat creşteri în jur de 10%, sub creşterea medie a pieţei şi sub potenţial.
Finanţarea celorlalte sectoare ale economiei păstrează o pondere relativ constantă. Sectorul imobiliar atinge minimul istoric în T1 2016, cu o pondere de doar 1% din total finanţări.
'Rezultatele industriei de leasing la finele trimestrului I al anului curent ne arată o creştere importantă comparativ cu aceeaşi perioada anului trecut. Deşi ne aşteptăm ca procentul de creştere să se atenueze în trimestrele viitoare, rezultatul Q1 fiind influnetat de anumiţi factori excepţionali ( ex. scăderea TVA), suntem convinşi că tendinţa de creştere sustenabilă a pieţei de leasing, care a început în urmă cu doi ani va continua. Ne bucură să vedem o revigorare a finanţărilor autoturismelor după o lungă perioadă de cvasi-stagnare. Concentrarea spre finanţarea transportatorilor indică faptul că în contextul actual al economiei româneşti leasingul financiar este cea mai bună soluţie de finanţare pentru acest sector de activitate.Creşterea volumului finanţărilor de echipamente la nivelul pieţei naţionale confirmă tendinţa de reechilibrare a acestui segment, odată cu revigorarea economiei. Cu toate acestea, creşterile vin în primul rând pe un efect de bază ţinând cont că volumul total al finanţărilor acordate de firmele de leasing în 2015 reprezintă undeva la 1% din PIB, ceea ce este sub potenţial. Finanţarea autorităţilor publice de către companiile de leasing este ca şi inexistentă, deşi produsul de leasing poate fi o soluţie foarte bună pentru anumite proiecte de investiţii, mai ales pe partea transportului în comun. De asemenea, îngheţarea proiectelor de infrastructură are un impact negativ supra investiţiilor în echipamente de construcţii. Nu în ultimul rând impredictibilitatea legislativă face ca multe companii să îşi revizuiască atitudinea şi apetitul pentru investiţii pe termen mediu şi lung', a declarat Bogdan Speteanu, preşedintele ALB.
Clienţii persoane juridice au atras cea mai mare pondere (97%) din totalul finanţărilor, urmaţi de persoanele fizice (3%). Majoritatea persoanelor juridice care apelează la leasing financiar ca sursă de finanţare a achiziţiilor necesare activităţii lor economice o reprezintă IMM-urile. Durata de finanţare cel mai des întâlnită este de 4-5 ani (33%), urmată de 3-4 ani (22%), 2-3 ani (18%), 5-7 ani (14%), 1-2 ani (7%), 1 an (5%) şi 7-15 ani (1%). Perioade mai lungi de timp, precum cele de 7-15 ani, sunt caracteristice finanţării sectorului imobiliar.
Cea mai mare cota de piaţă este înregistrată de firmele de leasing financiar subsidiare ale băncilor, cu 82% din total, urmate de cele captive producătorilor – cu 13% şi de companiile de leasing financiar independente, cu 5%.AGERPRES