Piața de logistică din România se află pe un trend ascendent și nu invers, așa cum s-a întâmplat cu alte sectoare economice. Este la fel de adevărat, însă, că nici un exercițiu financiar nu seamănă cu altul și că procentajele de creștere sunt foarte diferite. Totuși, luat în ansamblu, logistica este un segment de business care s-a așezat pe un trend crescător.

O demonstrează, în primul rând, cifrele: 3,8 miliarde de lei este valoarea pieței de logistică estimată de reprezentanții Asociației Operatorilor de Logistică din România (ARILOG) pentru 2013. În procente, 10% peste nivelul din 2012, aceeași creștere fiind așteptată și pentru anul acesta. Grosso modo, circa 84% din cifra de afaceri a companiilor de logistică era generată, în urmă cu mai bine de un an, de transportul rutier, 3% de transportul feroviar, 8% de transportul naval și restul, de cel aerian. Cu o precizare: este vorba de companiile care fac logistică și oferă soluții integrate de depozitare, ambalare, sortare, transport și soluții de optimizare a costurilor de transport. Pentru că, dacă ar fi să se ia în calcul toată piața de expediții și servicii de logistică, valoarea depășește 5 miliarde de lei, un mediu de business în care marile companii, precum Schenker Romtrans sau Havi Logistics, derulează afaceri de sute de milioane de de lei.

Analizând separat, însă, este clar că piața de logistică are un rol foarte importat în tot ce înseamnă piața românească de transport de mărfuri. „Logistica este un domeniu, o industrie, dacă vreți să o numiți așa, care stă la baza oricărei activități. Pentru că noi nu avem o cultură a logisticii în adevăratul sens al cuvântului, multă vreme companiile din acest domeniu au fost comparate cu transportatori sau cu depozite. În fapt, logistica înseamnă toate activitățile care te ajută pe tine, companie, să te axezi pe activitatea de bază și să-ți eficientizezi munca“, dă o definiție corectă a acestui domeniu Dragoș Geletu, CEO  KLG Europe Logistics România, cu afaceri de 21 milioane de euro în 2013. Potrivit acestuia, dacă în România comercianții ar ține cont de avantajele oferite de serviciile de logistică, prețul produselor ar putea scădea cu până la o cincime, doar din optimizarea costurilor. În mod cert, piața de logistică este încă în creștere și nu a atins potențialul maxim nici din perspectiva volumelor, nici a numărului de jucători.

Poziția geografică, avantaj în Europa

„Un avantaj îl reprezintă și  poziția geografică și geostrategică a României nu doar în Europa de Est, ci și între Europa și Asia. Comparativ cu alte state europene, România are toate șansele să devină o adevărată poartă de intrare în Europa. Portul Constanța, deci ieșirea la mare, fluviul Dunărea, canalul navigabil care face legătura între mare și Dunăre pot transforma România într-un hub logistic foarte puternic“, mai spune Dragoș Geletu, care, în același timp, deține și 20% din companie, restul de 80% fiind controlat de KLG Europe Logistics din Olanda. De altfel, reprezentanții companiei-mamă au văzut, încă de acum aproape opt ani, potențialul de dezvoltare al pieței românești. „De când funcționează și în România, investițiile KLG au totalizat aproximativ 30 de milioane de euro. Anul acesta ne-am propus să creștem capacitatea de depozitare în hubul central din București cu 20%“, mai spune Geletu. În luna aprilie, compania a început construcția unui nou terminal cross-dock, cu capacitate de 10.000 de metri pătrați, investiția fiind de aproximativ 5,6 milioane de euro. Și nu este un caz singular. Marile companii din logistică iau în calcul investiții de zeci de milioane de euro, anul acesta, potrivit reprezentanților din domeniu. Susținute, bineînțeles, și de activitatea internațională care, anul trecut, a fost motorul principal pentru dezvoltarea afacerilor.

 

 

Comparativ cu alte state europene, România are toate șansele să devină o adevărată poartă de intrare în Europa.
Dragoș Geletu, CEO KLG Europe Logistics România

 

3,8 miliarde de lei este valoarea pieței românești de logistică estimată de ARILOG pentru anul trecut