Statistica publicată de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) arată că luna martie a adus scăderi importante ale înmatriculărilor de autoturisme noi, în România. Trendul a fost înregistrat și la piața de mașini electrice. În acest segment, reculul a fost de 35,9%, faţă de aceeaşi perioadă din 2023.
A scăzut cota de piață pentru mașini electrice
În intervalul analizat de APIA, a fost consemnată o scădere de 22% a înmatriculărilor de autovehicule noi, comparativ cu martie 2023. Față de februarie 2024, scăderea a fost de 17,4%.
Autoturismele au înregistrat, în luna martie 2024, un volum de 8.925 de unităţi, cu 26,6% mai puţin decât în luna similară din anul precedent.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie. Acestea au înregistrat o cotă de 52,2% din total, în creştere cu 8,6% de la un an la altul.
Pe următorul loc se află clasa C, cu o cotă de 27,1% (-21,4%). Clasa B a înregistrat o cotă de 10,7% (-44,5%).
În luna martie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid benzină au raportat o scădere de 39,1% faţă de perioada similară din 2023, până la o pondere de 58,4%.
Pe segmentul autoturismelor echipate cu motoare diesel plus mild hybrid diesel, s-a consemnat o creştere de 24,9% şi o cotă de 17,7% din total piaţă.
Autoturismele „electrificate”, respectiv cele 100% electrice şi hibride plug-in, precum şi cele full hybrid au ajuns la o cotă de piaţă de 23,9%, în martie anul curent.
Mașinile electrice pierd din avânt
Datele publicate de APIA arată și că autoturismele full electrice deţin o cotă de 7,4% din piaţă, în luna martie a anului 2024. Comparativ, în martie 2023 aveau o cotă de 8,4%. La rândul lor, înmatriculările s-au diminuat cu 35,9%.
În acelaşi timp, autoturismele plug-in hibrid au înregistrat o cotă de 4,9% în martie 2024, în creştere cu 2,6% față de martie 2023.
În luna martie a anului 2024, primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt:
- Dacia Spring – cu 212 unităţi şi o scădere de 57,8%;
- Tesla Model 3 – cu 83 unităţi şi o creştere de 84,4%;
- Tesla Model Y – 78 de unităţi și o scădere de -2,5%.
La categoria autoturismelor Plug-in, topul este condus, în martie 2024, de:
- Mercedes Benz GLE, cu 35 unităţi şi o creştere de 6% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent;
- Toyota RAV4, cu 33 unităţi (+230%);
- Ford Kuga şi Porsche Cayenne (cu câte 32 de unităţi).
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primele trei poziţii:
- Toyota Corolla, cu 190 de unităţi, +20,3% faţă de martie 2023;
- Toyota RAV4, cu 165 unităţi şi 44,7% creştere;
- Toyota C-HR, cu 115 unităţi.
În plus, vehiculele comerciale grele şi bus au consemnat, în intervalul de referinţă, un salt de 4%.