Așadar, România are una dintre cele mai puțin transparente piețe de mașini second-hand din Europa. La polul opus, țările în care există un nivel ridicat de transparență pe piața auto second-hand sunt următoarele.
Avem una dintre cele mai puțin transparente piețe de mașini second-hand din Europa
Țările în care există un nivel ridicat de transparență pe piața auto second-hand sunt: Regatul Unit, Germania și Elveția. carVertical lansează în România „Indexul de Transparență”, un raport complex care analizează tranzacțiile cu mașini rulate din Europa, prezentând clasamentul celor mai transparente piețe auto second-hand.
România ocupă locul 21 din cele 25 de țări incluse în studiu, regăsindu-se pe lista celor mai puțin transparente piețe de mașini rulate din Europa. Aproape 66% dintre mașinile analizate sunt importate din alte țări, în timp ce peste 59% dintre mașini prezintă avarii în istoric, cu o valoare medie a daunelor de 3.879 euro. Majoritatea țărilor care oferă mai puțină transparență în piața auto au o medie scăzută a valorii daunelor, iar România nu face excepție, ocupând locul 6 în clasament. Imediat după România, țara cu cele mai multe mașini avariate este Polonia (65,79%), ocupând ultimul loc în top.
În schimb, România se prezintă mai bine la vârsta mașinilor second-hand. Mașinile rulate au o vechime puțin mai mare de nouă ani (9,44 ani), ocupând locul 12 din 25 în clasamentul piețelor auto analizate în cadrul Indexului de Transparență.
Consecințele financiare ale fraudei de kilometraj
Din totalul mașinilor analizate de către carVertical în România, aproape 8% (7,8%) au avut kilometrajul dat înapoi. Valoarea medie ștearsă de pe odometru a crescut față de anul trecut, de la 48.000 la aproximativ 85.000 km (85.186 km).
Cele mai recente cercetări efectuate de carVertical au arătat că o mașină cu kilometrajul dat înapoi poate fi vândută cu un preț cu 20% mai ridicat decât valoarea sa reală. Așadar, mulți români pot plăti o sumă mai ridicată pentru un vehicul fără să fie conștienți că a existat o fraudă la mijloc. Totuși, comparativ cu alte țări din Europa, dacă analizăm valoarea medie a daunelor, România se află sub nivelul standard al pagubelor financiare.
De asemenea, vechimea mașinilor cu kilometrajul dat înapoi este strâns legată de impactul financiar potențial asupra unui cumpărător. Spre exemplu, vânzarea unei mașini cu o vechime de 15 ani, care are kilometrajul manipulat, poate crește artificial valoarea vehiculului cu o medie de 27%. Pentru fiecare 100.000 de kilometri dați înapoi, cumpărătorul ar putea cheltui pe mașină, fără să știe detaliile reale, cu aproximativ 2.000 de euro în plus.
„Când luăm în considerare factori precum prețul mediu al mașinilor, numărul de tranzacții, ponderea mașinilor cu kilometraj modificat în România și impactul fraudelor de kilometraj asupra valorii mașinilor, obținem o imagine clară a prejudiciului pe care îl experimentează cumpărătorii de mașini second-hand în România, iar valoarea totală a prejudiciului anual poate ajunge până la 190 de milioane de euro pe an”, a declarat Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.
Cum arată topul de transparență în industria de autoturisme rulate la nivel european
Imediat după România, dintre toate țările analizate, cele mai puțin transparente piețe sunt: Estonia, Lituania, Letonia și Ucraina. Țara care prezintă cel mai mare număr de mașini cu kilometraj falsificat este Letonia (12,92%), în timp ce Ucraina se află printre țările cu cele mai mari ponderi de mașini importate din Europa – 82,4%.
La polul opus, cele mai transparente țări din top sunt Regatul Unit, Germania, Elveția, Danemarca și Franța, unde și importurile de mașini sunt mai puține față de alte țări din top. În Regatul Unit, ratele de import sunt foarte scăzute (2,2%), ceea ce se corelează direct cu numărul mic de fraude de pe piața de mașini second-hand. De asemenea, țările din top prezintă un procentaj redus de mașini cu kilometrajul falsificat: Elveția – 2,4%, Regatul Unit – 2,7%, Franța – 3,3%, Germania – 3,4%, și Danemarca – 4,1%, având scoruri semnificativ mai bune decât în alte părți ale Europei.
„Piețele occidentale și țările scandinave sunt în general mai transparente decât țările din estul Europei, în principal datorită legislației mai stricte, a importurilor mai scăzute de mașini second-hand, dar și a PIB-ului pe cap de locuitor mai ridicat. Țările cu economii mai puternice au, de obicei, flote de mașini mai noi, cu riscuri mai mici de fraude, deoarece puțini cumpărători caută vehicule mai ieftine”, a completat Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.
Parametrii Indexului de Transparență al pieței auto
Indexul de Transparență al pieței auto a fost realizat pe un eșantion de 24 de țări din Europa și SUA, pe o perioadă de 12 luni. Cercetarea se bazează pe date din rapoartele reale ale mașinilor cumpărate de către clienții carVertical și a avut la bază șase mari criterii:
- Procentajul mașinilor cu kilometrajul dat înapoi;
- Valoarea medie a kilometrilor șterși de pe odometru;
- Procentajul mașinilor avariate;
- Media valorii daunelor;
- Procentajul de mașini second-hand importate;
- Vârsta medie a mașinilor verificate.
Pentru studiul privind frauda de kilometraj, au fost analizate 11 țări: Ucraina, Polonia, România, Ungaria, Slovacia, Letonia, Republica Cehă, Serbia, Lituania, Italia și Regatul Unit.
Raportul complet al Indexului de Transparență al pieței auto poate fi găsit aici.