Piața de media din România va încheia anul 2024 pe un trend de creștere stabil, în ciuda provocărilor economice și geopolitice, depășind prognozele anterioare. Evenimentele sportive ciclice, precum UEFA Euro 2024 și Jocurile Olimpice de la Paris 2024, alături de multiplele runde electorale, au generat o creștere semnificativă a veniturilor din publicitate.

Acestea au crescut cu 11% în 2024, comparativ cu anul anterior, atingând o valoare totală de 778 de milioane de euro, conform estimării Initiative România, companie care realizează MediaFactBook, singurul raport anual de analiză a pieței românești de media și publicitate.

Televiziunea rămâne liderul pieței

Cotele de piață ale veniturilor din publicitate rămân stabile: Televiziunea domină cu 52,2%, urmată de Digital cu 36,4%, OOH cu 6%, Radio cu 4,9%, în timp ce Printul se menține sub 1%.

„Piața media din Romania în 2024 reflectă în continuare transformările consumatorului român din punct de vedere tehnologic, social dar și economic. Televiziunea rămâne un element de bază al investițiilor publicitare, fiind canalul cu cel mai mare reach național. Aceasta continuă să fie relevantă pentru segmentele urbane prin adaptarea conținutului cu producții locale de calitate, transmisiuni live și o bună înțelegere a rolului platformelor digitale, ceea ce îi permite să atragă un public diversificat și foarte implicat. Digitalul continuă să domine expansiunea pieței media, pe fondul creșterii platformelor de streaming, dar și al conținutului video scurt pe rețelele sociale. Ascensiunea influențatorilor locali ca vectori importanți în campaniile publicitare, mai ales pe platforme precum TikTok, Instagram și YouTube, este un trend care va avea implicații în dinamica industriei de publicitate și în viitor.

Ultimii ani au arătat o dezvoltare rapidă a publicității digitale și în zona de OOH – numărul de panouri tip LED a crescut semnificativ, iar dinamica acestui sector este de așteptat să se mențină. Radioul își păstrează relevanța prin oferirea de conținut local și emisiuni tematice, adresând un public fidel, în timp ce presa scrisă, deși cu o prezență modestă, rămâne o valoare simbolică pentru anumite sectoare. Este o piață agilă, capabilă să se adapteze rapid la schimbări, oferind multiple oportunități celor care știu să le valorifice rapid. În acest context Media Fact Book rămâne nu doar o analiză anuală a pieței media, ci și un instrument important în luarea deciziilor strategice într-o piață media aflată într-o efervescentă evoluție”, a spus Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România.

În 2024, TV-ul a demonstrat o stabilitate solidă, fiind mediul dominant, și este estimat să ajungă la 406 de milioane de euro, înregistrând o creștere de +10% față de 2023.

Digitalul își continuă expansiunea

Piața de Digital din România și-a continuat traiectoria de creștere, ajungând în 2024 la valoarea estimată de 283 de milioane de euro. Creșterea a fost susținută de digitalizarea continuă, expansiunea comerțului electronic și schimbările în consumul de media.

Google Search a dominat cheltuielile pentru publicitatea digitală, fiind urmat de Display, Social Media și YouTube. Platforma cu cea mai mare expansiune în 2024 a fost TikTok.

Creșteri constante pentru OOH și Radio

Până la sfârșitul anului 2024, piața de OOH este estimată să atingă 46,6 de milioane de euro, reflectând o creștere de +12,5% față de bugetele nete din 2023, susținută de un context economic favorabil și de competiția intensificată în sectoare precum Retail, Servicii Financiare și Automotive.

Prognoza pentru piața de Radio este de 38 de milioane de euro în 2024, +8% față de anul anterior.

Sectoarele economice cu cele mai mari investiții în media

Topul sectoarelor economice din punct de vedere al investițiilor media este dominat de Retail, cu 24% din piață și o creștere de +8% față de 2023, atingând o valoare de aproape 190 de milioane de euro. Sectorul de Healthcare păstrează poziția secundă cu 16% din piața totală și o creștere de 5% față de anul anterior.

Sectoarele Food & Beverages (+11%), E-commerce (+8%) și Cosmetice & Îngrijire personală (+8%) au înregistrat creșteri moderate, în timp ce Serviciile Financiare (+20%), Pariuri & Jocuri de Noroc (+17%), HoReCa (+17%), Materiale și Servicii de Construcții (+31%) și Produse pentru Casă (+30%) au avut creșteri mai dinamice.

Singurul sector care a înregistrat o scădere a investițiilor în media este cel de Telecomunicații, cu -14% față de 2023.