Piata de medicamente va da dureri de cap reprezentantilor medicali

Schimbare: Dupa introducerea profesiei in Codul Ocupatiilor din Romania, reprezentantii medicali vor fi recrutati din randul absolventilor de liceu In urmatorii trei ani, piata medicamentelor din Romania se va dubla. Vor aparea noi locuri de munca. In competitie vor intra tinerii cu studii postliceale. Acestia vor lua locul medicilor care ocupa acum posturile de reprezentanti medicali. In fiecare an, 5.500 de tineri termina cursurile uneia dintre facultatile de medi




Schimbare: Dupa introducerea profesiei in Codul Ocupatiilor din Romania,
reprezentantii medicali vor fi recrutati din randul absolventilor de liceu

In urmatorii trei ani, piata medicamentelor din Romania se va dubla. Vor aparea noi locuri de munca. In competitie vor intra tinerii cu studii postliceale. Acestia vor lua locul medicilor care ocupa acum posturile de reprezentanti medicali.




In fiecare an, 5.500 de tineri termina cursurile uneia dintre facultatile de medicina umana si stomatologie existente acum in Romania. Daca mai adaugam si numarul absolventilor de farmacie, piata muncii ar trebui sa absoarba anual cam 6.000 de specialisti in domeniul medical. Aproximativ 1.000 dintre absolventii de medicina reusesc sa se inscrie la rezidentiat. Daca se trage linie, anual raman pe dinafara 4.500 de absolventi de medicina. Pentru fiecare student costurile unui an de studii depasesc 1.500 de euro. Unde se duc investitiile statului in formarea specialistilor? Jumatate din medicii ramasi in afara pietei muncii pleaca in strainatate.



Cealalta jumatate iese, pur si simplu, din domeniul medical, orientandu-se spre alte sectoare de activitate. De cele mai multe ori, trecerea “granitei” este fara intoarcere. Revenirea la o cariera medicala este aproape imposibila dupa o pauza de cativa ani. Asa incat, fiecare “iesit” din sistem incearca sa gaseasca un echilibru intre optiunile facute si satisfactiile obtinute intr-un alt domeniu de activitate. “M-am inscris la un master in strainatate, cu speranta ca la intoarcerea in Romania voi gasi mai usor un loc de munca. Acum lucrez intr-o editura si-mi caut alt drum in cariera. Viata de medic este in continuare foarte grea in Romania si regret ca m-am intors din Canada.” Ca Dragos sunt multi alti absolventi de medicina.


Industria de medicamente si furnizorii de aparatura medicala reprezinta o alternativa mai putin traumatizanta pentru cei care au luat hotararea sa puna capat unei cariere medicale. Noua piata creata dupa 1990 a fost atractiva si pentru medicii cu experienta. Pachetele salariale au fost extrem de provocatoare la un moment dat. “Salariile erau de cinci-sase ori mai mari decat in sectorul medical”, explica Dan Zaharescu, director executiv la ARPIM. Pentru multi dintre primii intrati pe aceasta piata a existat si posibilitatea evolutiei in pozitii manageriale importante in structurile companiilor multinationale venite in Romania.



“A fost nevoie de profesionisti in perioada de constructie a industriei farmaceutice in Romania, iar medicii angajati de producatorii de medicamente ca reprezentanti erau singurii care aveau un limbaj comun cu doctorii. A fost nevoie de oameni cu pregatire medicala pentru ca promovarea produselor noi intrate pe piata sa aiba impact. In strainatate, producatorii lucreaza cu societati de promovare. Europa de Vest este insa intr-o faza avansata si de aceea promovarea se face cu ajutorul unor specialisti cu studii liceale.” Justificarea Margaretei Mares, manager de dezvoltare la GlaxoSmithKline Romania, exprima o realitate care a marcat destinele multor oameni in anii din urma. Nenumarati ingineri, chimisti, profesori, mai nou economisti si juristi, s-au angajat ca agenti de vanzari, luand-o practic de la capat. Adica de la liceu, pentru ca activitatea desfasurata in vanzari nu necesita studii superioare. Companiile au profitat de supracalificarea unor oameni constransi de imprejurari sa renunte la profesia pentru care s-au pregatit si au dezvoltat in Romania afaceri de succes. Dar au si investit in pregatirea lor.

O piata cu oameni rasfatati

Liana Rusu, director de comunicare la GlaxoSmithKline Romania, estimeaza ca pregatirea unui reprezentant medical nou intrat in companie dureaza cam sase luni, dupa care fiecare poate intra intr-un program special de dezvoltare a carierei. De la reprezentant expert, la reprezentant profesionist si apoi la campion, evolutia este relativ simpla, pentru ca depinde de performantele individuale. Mai departe, ocuparea unui post de manager este conditionata si de posibilitatile existente in structura organizationala. Numarul posturilor de conducere este limitat, asa incat ocuparea unuia, in conditiile actuale, se poate face, de regula, numai prin plecarea unui manager. Ocazii apar, pentru ca reprezentantii medicali se muta de la o companie la alta, fie pentru un pachet salarial mai avantajos fata de volumul de munca, fie pentru existenta unor perspective mai rapide de evolutie in ierarhie. “Profesia aceasta este stresanta. Este greu sa ramai mai mult de cinci-sapte ani, daca nu urci in ierarhie. Dupa 35 de ani, daca nu evolueaza in cariera, raman numai cei care au o motivatie foarte puternica”, este de parere Dan Zaharescu.


In viitor, lucrurile se vor schimba mult. De la piata medicamentelor, pana la specialistii care lucreaza in cadrul ei. Directorul executiv al Asociatiei Romane a Producatorilor Internationali de Medicamente (ARPIM) estimeaza ca, pana in 2010, piata se va dubla. Nu si numarul reprezentantilor medicali si al celor comerciali. Acesta va creste doar cu 25-30%. “Ne asteptam la o concentrare. Din 400 de companii de distributie, cate exista in prezent, vom ajunge la 50, maximum, prin acest proces de concentrare. Va creste foarte mult productivitatea. Din cele 50 de companii de distributie, zece vor acoperi 70-80% din piata.” Segmentul distributiei nu va fi insa cel afectat de aceste schimbari. In distributia de medicamente lucreaza reprezentanti comerciali recrutati din toate categoriile de pregatire: de la studii liceale la studii superioare.



Majoritatea are numai studii liceale, dar s-a bucurat de o buna specializare in vanzari in cadrul altor companii, in special a celor de bunuri de larg consum. Reprezentantii comerciali nici nu ridica probleme legate de cariera, de motivatia profesionala, asa cum se intampla cu reprezentantii medicali proveniti din randul medicilor. Numarul lor este dublu fata de cel al reprezentantilor medicali (aproximativ 3.500 de persoane), dar sunt mult mai motivati in ceea ce fac si se pot muta cu usurinta in alte sectoare ale economiei, in functie de ofertele care apar.




Cu reprezentantii medicali va fi insa o problema. Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente se preocupa de crearea unui standard ocupational al reprezentantului medical. Profesia nu exista in acest moment in Codul Ocupatiilor din Romania (COR). Medicii sunt angajati de fapt ca agenti de vanzari, manageri sau pe alte pozitii. In momentul in care reprezentantul medical va fi inregistrat in COR, medicii nu se vor mai regasi in aceasta ocupatie, pentru ca nivelul de pregatire va fi unul postliceal. In Romania vor aparea, cat de curand, institutii de formare a reprezentantilor medicali, asa cum sunt in strainatate. In cateva luni, un absolvent de liceu va fi “blindat” cu cunostinte de specialitate din domeniul chimiei, biochimiei, dar si in domeniul comunicarii, marketingului, in asa fel incat sa poata face o foarte buna promovare a produselor farmaceutice. Viitorii reprezentanti medicali nu vor avea acele asteptari de dezvoltare a carierei asa cum au acum medicii. “Cu cat nivelul de pregatire este mai ridicat, cu atat asteptarile sunt mai mari”, este de parere Dan Zaharescu.


Pe de alta parte se va dezvolta o alta latura a industriei de medicamente, care este de-abia la inceput in Romania: latura preventiva. “Tinerii vor avea oportunitati de angajare in zona suplimentelor alimentare, a produselor care se vand fara reteta, produselor cosmetice, a celor destinate copiilor.” Margareta Mares anticipeaza ca acest segment va cunoaste o dezvoltare extrem de mare si de rapida in viitorul apropiat. Ceea ce inseamna multe locuri de munca pentru tinerii cu pregatire medie, dar si pentru furnizorii de instruire care se vor ocupa de formarea lor.






Europharm a creat un model de pregatire a reprezentantilor comerciali din distributie, la care au fost nevoiti sa se raporteze toti ceilalti actori de pe piata medicamentelor. Anul 2002 a fost unul de redefinire a activitatii. Europharm a avut un cuvant greu de spus prin sistemul de formare a specialistilor si de dezvoltare a echipei de vanzari.

Margareta Mares, manager dezvoltarea afacerii, GSK Romania







Oameni competenti si valorosi sunt din ce in ce mai putini, raportat la nevoile pietei. Putine sunt si companiile care se preocupa de planurile de dezvoltare a carierei angajatilor pentru a-i stimula sa ramana pe termen lung. Maturizarea pietei va determina schimbari majore in abordarea carierei, atat din partea oamenilor, cat si a companiilor.

Dan Nicolae Zaharescu, director executiv ARPIM




Programe pentru studenti si absolventi

TenarisSilcotub lanseaza Programele “Internships” si “Global Trainees” pentru studenti si absolventi. Programul “Internships” va oferi 50 de posturi pentru studenti, iar “Global Trainees” va asigura 30 de posturi pentru tinerii absolventi.

Internships

Programul se adreseaza studentilor din urmatoarele facultati:


• Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca (metalurgie, inginerie electrica, mecanica, economie si IT)


• Institutul Politehnic din Bucuresti (metalurgie, inginerie electrica, mecanica, economie si IT)


• Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca (gestionarea afacerilor, studii europene, IT)


• Academia de Studii Economice din Bucuresti.

Criteriile de selectie

:
• Rezultatele scolare


• Capacitatea studentului de a fi proactiv, orientat spre lucrul in echipa, creativ, auto-directionat, deschis catre o cultura organizationala variata


• Abilitatile de comunicare in limba engleza; abilitatile de comunicare in limba spaniola, italiana sau germana reprezinta un avantaj.


• Recomandarile din partea universitatii.



Global Trainees

Programul “Global Trainees” ofera tinerilor absolventi de facultate sansa de a-si incepe cariera lucrand cu un lider mondial in domeniul produselor tubulare si al serviciilor asociate. Programul vizeaza tinerii ingineri in domeniul metalugic, electric, mecanic, economic si IT, economisti si informaticieni.

Criteriile de selectie:


• Capacitatea de a fi proactiv, orientat spre lucrul in echipa, creativ, auto-directionat, deschis catre o cultura organizationala variata


• Abilitatile de comunicare in limba engleza; abilitatile de comunicare in limba spaniola, italiana sau germana reprezinta un avantaj


• Pasiune pentru tehnologie, inovatie, calitate si eficienta.
Toti cei selectati vor urma un program de doi ani care include o serie de cursuri teoretice (in clasa sau la distanta) si sarcini practice, care sa implice participantii in activitatea unor departamente ale filialelor Tenaris.

Termenul-limita pentru depunerea dosarelor candidatilor
este 20 mai 2006.

Informatii suplimentare: Tel: 260-603.133; 603.605;


Fax: 260-661.579; E-mail: recrutare.selectie@silcotub.ro;


site: www.tenarissilcotub.com








Vitrina cartii



Enciclopedia Renasterea, editata de Litera International, in colaborare cu Galeria Nationala din Londra, reprezinta o noua formula pentru intelegerea epocii Renasterii. Provocatoare prin formula vizuala de exceptie, enciclopedia abunda de explicatii extrem de competente ale criticului de arta Alison Cole.

Autorul dezvaluie iubitorilor de arta detalii nestiute ale capodoperelor Renasterii, de la semnificatia plafonului Capelei Sixtine, pana la coloritul indraznet si pozele dinamice ale lui Titian. Criticul de arta insista si asupra aspectelor de natura tehnica despre care majoritatea oamenilor nu stie nimic. Pentru fiecare opera de arta prezentata, autorul prezinta si amanunte la fel de interesante legate de uneltele folosite pentru realizarea tablourilor sau a sculpturilor, mirodeniile folosite pentru pigmenti, texturile si tehnicile de culoare adecvate folosite de artisti.

Pentru achizitionare: Tel./Fax: 021.319.63.93; 319.63.90;


e-mail: comenzi@litera.ro; site: www.litera.ro








Lumea in care traim este din ce in ce mai complicata. Ne cere suplete, adaptabilitate, optimism, incredere… prin jocuri, exemple din propria-i cariera, intrebari amuzante si incitante,. Psihologul englez Deborah Tom ne propune in lucrarea Regasirea echilibrului, editata de Curtea Veche, un exercitiu inedit de apropiere de noi insine, de imprietenire cu propriul suflet. Prin tehnicile propuse, autoarea ne invata cum sa ne cunoastem, sa ne controlam reactiile si cum sa gestionam schimbarile pentru a putea gasi echilibrul in viata. Bazandu-se pe experienta vasta in lucrul cu companiile multinationale, Deborah Tim pune la dispozitia celor interesati de gasirea echilibrului si implinirea in viata personala si profesionala strategii menite sa asigure o abordare mai flexibila si mai putin stresanta.
Pentru achizitionare: Tel.: 021-222.57.26; 222.47.65;
e-mail: redactie@curtea veche.ro; site: www.curteaveche.ro.