In luna decembrie, oamenii isi investesc mare parte din timp, energie si, mai ales, bani, in cautarea si cumpararea cadourilor sau organizarea petrecerilor de Craciun si Revelion. Apropierea Sarbatorilor de iarna marcheaza o usoara relaxare in activitatea majoritatii firmelor si a intreprinzatorilor particulari, relaxare resimtita din plin pe piata de mica publicitate. „In cazul publicatiei „Anuntul publicitar”, peste 50% din aceasta piata o reprezinta anunturile imobiliare. In general, din totalul anunturilor de acest tip, o pondere foarte mare o au anunturile agentiilor specializate. Incepand cu luna decembrie, marea majoritate a agentiilor imobiliare isi diminueaza sau isi inceteaza activitatea, fapt care influenteaza in mod direct orice ziar de mica publicitate, prin scaderea cu aproximativ 20-25% a nivelului incasarilor per aparitie”, explica Constantin Luta, redator-sef la „Anuntul publicitar”. Sectoarele imobiliare relativ „imune” la sarbatori sunt inchirierile si vanzarile de apartamente mai ieftine, cu una sau doua camere. Dumitru Stuparu, directorul executiv al Uniunii Nationale a Agentiilor Imobiliare (UNAI), este convins ca „amorteala” pietei imobilare nu tine mult: „Peste tot in lume se inregistreaza o scadere in activitatea imobiliara in perioada sarbatorilor. Oamenii sunt mai preocupati de cadouri decat de case. Dar dupa jumatatea lunii ianuarie, activitatea imobilara creste la cotele obisnuite”.
Anunturile specifice acestei perioade sunt cele de munca, oferte sezoniere, nu permanente, prestari servicii, ofertele agentiilor de turism si vanzari diverse, mai ales cele de bunuri de larg consum. Printre articolele cu cea mai frecventa aparitie in rubricile de mica publicitate sunt calculatoarele si telefoanele mobile, impreuna cu accesoriile, noi sau second-hand. Catalin Taloi, redactor-sef la „Anuntul telefonic”, completeaza: „De la inceputul lunii decembrie, apar oferte de tiparituri de calendare, agende, vanzari felicitari, obiecte promotionale, cadouri de sarbatori. Nu practicam tarife promotionale, iar perioada pentru care se solicita publicarea anuntului este mai mica fata de intervalele solicitate in restul anului”.
Ofertele de munca sezoniere se refera, in mare majoritate, la oportunitati de colaborare cu firme de network marketing, tip Oriflame, Avon, California Fittness. Motivatia este simpla: domnisoarele si doamnele sau, de ce nu, admiratorii sunt mai dispusi sa „cedeze” in fata ofertei colorate din cataloagele de prezentare.
Tot mai multe persoane se orienteaza, pentru cadouri de Craciun, spre animale. Consecinta: anunturile de vanzari de caini, pisici sau alte animale de companie se inmultesc in luna decembrie. Octavian Cincan, medic veterinar la clinica Salvavet, explica in ce masura este aceasta crestere o urmare a dezvoltarii unei industrii: „Cam in 50% din cazuri este vorba de o intamplare ca puii se pot vinde in aceasta perioada. Crescatorii pot recurge la o monta artificiala sau, in cazul caniselor, pot regla ciclul femelelor. Dar sunt putini cei care se pricep si recurg la astfel de operatiuni. Importurile ar putea constitui si ele o explicatie a cresterii numarului de anunturi de vanzari de animale. Sunt persoane care, in perioada premergatoare sarbatorilor, se duc in Republica Moldova sau Ungaria si aduc spre vanzare pui de diferite rase”.
Intr-o anumita masura, piata de mica publicitate poate fi un barometru social. Catalin Taloi: „Cred ca romanii se folosesc de mica publicitate pentru a face bani de sarbatori. In ceea ce priveste nivelul de trai, din anunturi reiese puterea de cumparare redusa a populatiei”. Constantin Luta este mai retinut: „Nu se poate generaliza faptul ca romanii se folosesc de mica publicitate pentru a-si suplimenta veniturile de sarbatori. La aceasta solutie recurg anumite paturi sociale defavorizate, cum ar fi pensionarii sau persoanele aflate in pragul saraciei”.