Piaţa de publicitate din România va resimţi puternic în acest an efectele pandemiei de coronavirus. Iniţial, estimările plasau această piaţă la peste jumătate de miliard de euro în acest an, pentru prima oară după criza din 2008.

Cele mai noi date arată că piaţa de publicitate se va contracta şi va ajunge la doar 400 milioane de euro, ceea ce înseamnă o scădere cu mai mult de 100 milioane faţă de estimările iniţiale, se arată în raportul Media Fact Book 2020, realizat de Initiative.

Există totuşi şi optimism în piaţă

Publicitarii arată însă optimism şi spun că piaţa şi-ar putea reveni mai repede faţă de anul 2008, iar scăderea de peste 100 milioane de euro este valabilă în cazul în care autorităţile nu vor mai inpune noi restricţii, scrie paginademedia.ro.

“Piața românescă de publicitate media este o piață ajunsă la maturitate și unul dintre motivele care ne dau speranțe în redresarea trendului negativ este tocmai faptul că actorii pieței au învățat din experiența crizei anterioare și reacționează acum cu mai multă precauție. De aceea, ne simțim încurajați să credem în premisele unei ieșiri din această zonă gri mai ușor decât s-a întâmplat în episodul 2009 – 2010.

Desigur, evoluția pieței media depinde în mare măsură și de evoluția macroeconomică a României, iar scenariul pe care îl propunem este în strânsă legătură cu recuperarea parțială a celor mai multe zone media până la sfârșitul anului și nu ia în calcul un potențial impact generat de noi restricții spre finalul lui 2020”, a declarat Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative.

Impactul pandemiei pentru fiecare suport media

Televiziune – Se estimează pierderi de 47 de milioane de euro pentru televiziuni în acest an, în scădere cu aproximativ 15% la nivelul investițiilor față de anul trecut.

Înainte de pandemie, piața TV era estimată la aproape 320 de milioane de euro. Acum, estimările sunt de 260 de milioane. În 2019, reclamele TV au totalizat aproape 310 milioane de euro, o creştere cu 8 milioane față de anul precedent.

Digital –  Piața totală de publicitate digitală era estimată la 115 milioane de euro. După criza provocată de COVID-19, estimările au fost ajustate la 92 de milioane de euro, adică o scădere de 7%. De notat însă un aspect important: aici sunt incluse toate formele de publicitate digitală: local display, Google, Facebook și programatic, cu ponderi diferite. În timp de partea de local a scăzut dramatic, celelalte paliere au echilibrat puțin procentul.

În 2019, când piaţa avea o valoare de 99 milioane de euro, digitalul era împărţit astfel:

  • 52% Google
  • 23% Facebook
  • 7% Programatic
  • 18% local display

Print – Cu distribuția la chioșcuri blocată, publicațiile pe hârtie au fost foarte grav afectate: piaţa este estimată să cadă la 5 milioane de euro, față de 11 milioane cât erau estimările inițiale.

Radio – Posturile de radio ar fi încasat peste 30 de milioane de euro, dacă nu ar fi existat pandemia. În noul context, estimările MediaFact Book se ridică la 20 de milioane de euro.

OOH – Estimările inițiale pentru această piaţă se ridicau la 34 de milioane de euro. Pandemia a făcut ca piaţa de publicitate outdoor să fie estimată acum la numai 23 de milioane de euro în 2020.