Piaţa de publicitate online din România a generat aproape 25,5 milioane de lei în primul semestru din 2009, mai puţin cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi în creştere cu 58% faţă de primul semestru din 2007, potrivit Romanian Online Advertising Study (ROADS).
Aflat la a treia ediţie, studiul ROADS – realizat de IAB România (Interactive Advertising Bureau Romania, www.iab-romania.ro) şi PricewaterhouseCoopers (PwC) România – agregă cifrele de vânzări directe ale celor mai importante 14 companii din domeniu (regii şi publisheri independenţi).
Valoarea exactă a totalului vânzărilor companiilor participante la studiu a fost de 25.498.023 de lei pentru primul semestru din 2009, în scădere cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când valoarea totală raportată a fost de 33.873.413 lei, dar în creştere cu 58% faţă de primul semestru din 2007 (16.141.519 lei).
Telecomul, în topul advertiserilor
Potrivit ediţiei pentru primul semestru din 2009 a ROADS, principalele sectoare care au scăzut volumul investiţiilor în publicitatea online în acest semestru au fost cel financiar-bancar şi sectorul auto, iar primul loc în topul categoriilor de advertiseri în funcţie de volumul investiţiilor a fost luat în acest semestru de sectorul telecom, care a cunoscut o creştere a investiţiilor în publicitatea pe internet de 75%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008, şi de 3%, comparativ cu semestrul al doilea din 2008.
„Primul raport IAB şi PwC pe 2009 arată efectul crizei şi asupra publicităţii online, cu toate că internetul pare a fi cel mai puţin afectat dintre toate mediile. Pe segmente de advertiseri, cele mai afectate sectoare au fost, ca şi în restul mediilor, cel financiar şi cel auto. Sperăm ca ediţia pe al doilea semestru din 2009 să arate o revenire a pieţei de publicitate online şi probabil semestrul al doilea din 2009 va fi la o diferenţă mult mai mică de 2008, când deja se făcuseră simţite efectele crizei”, a spus Cristian Petriceanu, preşedintele IAB România.
Printre companiile care au raportat confidenţial cifrele de vânzări pentru ROADS se numără principalele regii de publicitate online şi principalii publisheri independenţi (cu vânzări directe semnificative) din internetul românesc, care reprezintă în total peste 700 de site-uri.
Pe baza acestor cifre agregate, experţii PricewaterhouseCoopers au structurat totalul investiţiilor în publicitatea online din România în funcţie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum şi în funcţie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalităţii. Prima ediţie a ROADS a analizat trei semestre: ambele semestre ale anului 2007 şi primul semestru al anului 2008, a doua a oferit o imagine completă asupra anului 2008 comparativ cu 2007, iar a treia ediţie, cea de-acum compară pentru prima dată trei semestre similare consecutive (din 2007, 2008 şi 2009).
Publicitatea online promite!
„În ciuda scăderii resimţite în primul semestru, suntem de părere că publicitatea online din România are un bun potenţial de creştere, ţinând cont de diferenţa considerabilă dintre cheltuielile pentru publicitatea online din România şi cele înregistrate în celelalte state ale Uniunii Europene. De fapt, actuala criză economică s-ar putea dovedi un catalizator al schimbării din acest punct de vedere, tot mai mulţi advertiseri alocând un buget consistent pentru publicitatea online. Aceasta şi pentru că media digitale oferă o eficienţă mai mare în ceea ce priveşte direcţionarea mesajelor publicitare către un anumit public ţintă şi permit măsurarea mai precisă a impactului unei anumite reclame”, a declarat Ruxandra Băndilă, Marketing & Business Development Director PricewaterhouseCoopers România.
Raportul complet al studiului ROADS include, în 116 pagini, tabele şi grafice detaliate pentru fiecare dintre cele trei direcţii de analiză, precum şi principalele corelări între acestea şi oferă o imagine completă a pieţei de publicitate pe internet din România. Raport complet va fi disponibil gratuit membrilor Asociaţiei IAB România, împreună cu cea mai recentă ediţie a raportului similar la nivel european realizat de IAB Europe, asociaţia europeană în care IAB România este membru fondator.
Următoarea ediţie a studiului realizat de IAB Romania şi PricewaterhouseCoopers va demara culegerea de date la începutul anului 2010, va cuprinde analiza datelor corespunzătoare semestrului al doilea al anului 2009 şi o analiză completă a anului 2009, precum şi o primă analiză completă a pieţei de-a lungul a trei ani consecutivi (2007-2009). Studiul va fi publicat în continuare semestrial, prezentând rezultatele din semestrul anterior, furnizând astfel de două ori pe an cifre actualizate privind evoluţia pieţei de publicitate online din România.
Asociaţia IAB România (www.iab-romania.ro) a fost creată în 2006 şi reuneşte cele mai importante companii din domeniul publicităţii pe internet: regii de media, agenţii de publicitate, furnizori de servicii în domeniul publicităţii online şi publisheri autohtoni. IAB România este o asociaţie profesională, fără scop lucrativ, neguvernamentală, apolitică şi autonomă, care îşi propune să protejeze şi să promoveze interesele profesionale şi investiţiile realizate pe piaţa de publicitate online din România, să elaboreze standarde ale industriei şi să creeze cadrul pentru autoreglementare.
SURSA: Mediafax