Prognozele sunt optimiste pe acest an. La nivel global, piata de publicitate va inregistra o usoara
crestere: nu mai mult de 10%. Este o crestere datorata inertiei sau a inceput sa functioneze „un motor” real care impinge piata? „Puterea de cumparare a romanilor a crescut. Din acest motiv, pentru prima data dupa multi ani, se simte ca presiunea publicitatii are efecte in ceea ce priveste vanzarile de produse”, spune Miki Vartosu, Media Director la Grey Worldwide Romania. Pe aceeasi linie optimista se inscrie si opinia lui Bogdan Prajisteanu, Managing Director la Media Insight: „Cred intr-o crestere organica, pas cu pas, putin cate putin: 5-10%. Exista parametri macroeconomici care sustin afirmatia mea.” Producatorii nu vor mai tine atat de mult la pret, iar flexibilitatea lor va permite un volum de consum mai mare. „Faptul ca ei isi vor diminua marja de castig este lucrul care lipsea in trecut si va conta in acest an si anul viitor. Publicul va avea acces mult mai usor la produse, va creste consumul si, implicit, producatorii vor vinde mai mult. Astfel, ei vor avea resursele necesare sa investeasca mai mult in publicitate”, explica Bogdan Prajisteanu.

Cresc cheltuielile de publicitate din zona financiar-bancara

Cresterile de bugete publicitare nu vor veni din partea marilor clienti traditionali, ci din partea celor mici si mijlocii. Domeniile care vor cunoaste o dinamica a investitiilor publicitare vor fi cele legate de zona financiar- bancara (asigurari, servicii bancare, leasing). Diversificarea posibilitatilor de finantare va atrage si alte sectoare in hora publicitatii: automobile, electrocasnice, produse de folosinta indelungata. Totodata, cresterea consumului va duce la dezvoltarea sectorului de produse alimentare si bunuri de larg consum. Recenta anulare a taxei de publicitate (1-3%) nu va incuraja semnificativ investitiile, dar absenta acesteia este bine venita. Isi vor mari televiziunile tarifele de publicitate? Aceasta e chestiunea cea mai discutata de actorii pietei TV. „Televiziunile vor reusi cresteri de preturi intre 5 si 15%, dar nu cred ca vor reusi cresteri radicale, pentru ca nu vor accepta clientii”, spune Miki Vartosu. In opinia sa, piata de publicitate TV are un potential de 80 de milioane de dolari. Sunt intre cinci si zece milioane de dolari care stau „pe bara” si asteapta sa intre. Cu o crestere de preturi de 10% in medie, televiziunile ar putea sa inghita si acei bani cu aceeasi aglomerare in pauzele publicitare.
„Ponderea detinuta de radio in totalul bugetelor de publicitate are sanse sa se mareasca in 2003”, declara Corina Salanti, director executiv Publi-Comtel (regia care administreaza vanzarile de publicitate Radio Contact). Proportia intre bugetele de promotii (pentru care radioul este un mediu favorabil) si bugetele de imagine va influenta incasarile radiourilor. In crestere pe radio va fi publicitatea pentru lanturile de magazine, electrocasnice, mobila si societatile bancare.
Studiul National de Audienta (SNA), lansat anul trecut, este cea mai mare motivatie pentru clienti ca sa-si orienteze eficient bugetele catre suporturile media tiparite. Pe baza acestui studiu, se va inregistra o reasezare a tarifelor de publicitate pentru fiecare titlu. Se estimeaza ca acestea vor creste cu cel mult 5% la nivelul pietei. Este de asteptat ca procesul de aliniere la normele europene si normele de autoreglementare adoptate de piata sa conduca treptat la disparitia campaniilor outdoor ale producatorilor de tutun. In acest caz, panotajul va traversa un an dificil. Retragerea tutunului ar putea sa fie folosita de ceilalti clienti pentru a solicita agentiilor de panotaj preturi din ce in ce mai mici.
Internetul isi va continua ascensiunea din ultimii ani. In 2002, incasarile nete(500.000 USD) au fost de zece ori mai mari decat cele din 1999. Pentru 2003, se estimeaza incasari din publicitatea online de 750-800 de mii de dolari. Numarul de utilizatori de Internet creste si este estimat la 2,3 milioane, la jumatatea lui 2003 (10% din totalul populatiei). „Profilul utilizatorului roman de Internet este ideal pentru multe companii (tanar, dinamic, modern, deschis noutatilor de orice fel, cu venituri constante), iar pe Internet aceste companii isi ating intr-un procentaj foarte ridicat targetul”, declara Orlando Nicoara, director de dezvoltare la agentia de publicitate online NetBridge Investments.

Presa

Studiul National de Audienta (SNA) va conduce la o orientare mai eficienta a bugetelor de publicitate. Vor avea de castigat mai cu seama revistele periodice care au un public foarte bine definit. Pe intreaga piata a presei se estimeaza o crestere de 5%.

Televiziune

Cresterea cheltuielilor de publicitate pe TV va avea loc daca televiziunile vor mari tarifele de publicitate. In aceste conditii, piata TV va inregistra o evolutie de cel mult 10%. Nu sunt preconizate cresteri notabile de bugete din partea marilor clienti.

Radio

Investitiile in publicitatea radio vor creste in primul rand datorita clientilor locali. Comparativ cu anul 2002, se estimeaza cheltuieli mai mari cu 5-10%. Radiourile vor deveni atractive pentru clientii din segmentul retail, banci si produse alimentare.

Panotaj (outdoor)

Daca producatorii de tigari isi vor cenzura comunicarea pe acest suport, piata de outdoor va continua sa scada. Retragerea marcilor de tigari va incuraja restul clientilor sa ceara preturi mici firmelor de panotaj. Domenii dinamice: comunicatii, constructii, bunuri de larg consum.

Internet

Este suportul media cu cele mai mari cresteri procentuale preconizate: de la 500.000 USD in anul 2002 la 750.000 in acest an. Cresterea numarului de utilizatori de Internet (aproximativ 2,3 milioane la jumatatea lui 2003) va stimula clientii de publicitate sa foloseasca acest suport.