Va trebui însă ca acestea să se bazeze pe fundamentele noului context economic, şi cu siguranţă doar o parte dintre ele va deveni realitate în viitorul apropiat. Obţinerea finanţării va reprezenta cel mai important obstacol, în special pentru proiectele de dimensiuni mari.
Multe anomalii din trecut au fost corectate: renegocierile din ultimii doi-trei ani au dus chiriile la niveluri sustenabile, retailerii şi-au adaptat mai mult oferta pieţei locale, şi nivelul vânzărilor s-a apropiat de puterea reală de cumpărare. Structura cererii de spaţii comerciale s-a modificat, ceea ce duce treptat către o reconfigurare a pieţei.
În 2011, majoritatea retailerilor au rămas precauţi, dar câteva branduri internaţionale puternice, cu o prezenţă directă în România, au profitat de disponibilitatea spaţiilor şi de condiţiile comerciale foarte bune şi s-au extins agresiv, pentru a acapara o cotă mai mare de piaţă, în detrimentul competitorilor. Printre aceştia, menţionăm retaileri de food, precum Mega Image şi Lidl, şi retaileri de fashion, precum H&M, C&A, grupul Inditex, Takko şi Deichmann.
În cazul celor din urmă, cererea s-a axat, în principal, pe centrele comerciale existente, cu cele mai bune performanţe. Iar proprietarii sunt tot mai interesaţi de optimizarea mixului de chiriaşi, având în vedere că în ultimii ani mai multe branduri s-au confruntat cu probleme ce au avut un impact negativ asupra mallurilor în care erau prezente. În ceea ce priveşte chiriile, nu s-au înregistrat fluctuaţii semnificative în 2011 pe piaţa spaţiilor comerciale, dar nivelul lor ar mai putea scădea uşor, în funcţie de evoluţia indicatorilor macroeconomici.
În continuare, aspecte precum contribuţia proprietarului la amenajarea spaţiilor, chiria în trepte sau chiar o perioadă inţială cu plată doar a chiriei procentuale din cifra de afaceri rămân elemente-cheie în contractele de închiriere ale centrelor comerciale mai puţin dominante şi sunt obţinute cu precădere de retaileri internaţionali, care acţionează ca ancoră.
Piaţa de retail din România trece printr-o perioadă de schimbări profunde, dar continuă să ofere oportunităţi importante şi rămâne o piaţă prea mare pentru a fi ignorată.
Andrei Văcaru, head of retail consultancy în cadrul Jones Lang LaSalle
Piaţa de retail nu poate fi ignorată
8 ianuarie 2012, 22:54
Ultima modificare în 9 ianuarie 2012, 00:54
După incertitudinea din anii precedenţi, 2011 a adus o relativă stabilitate, iar jucătorii din piaţă încearcă să se adapteze noului context. În ultimele luni am observat o efervescenţă a anunţurilor privind reluarea unor proiecte mai vechi sau lansarea unora noi.
Etichete:
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Își vor da seama că tu chiar contezi?
- Ialomiţianu o întoarce ca la Ploieşti
- De la barbarism la gâtuirea de pe centură
- V-a plăcut 2011?
- Despre legislaţia fiscală: curaj, se poate şi mai rău!
- Nu râdeți de nord-coreeni! Și noi am fost ca ei…
- Cât mai crede Băsescu în euro
- Pipera rămâne o zonă de interes pentru chiriaşi
- Întoarcerea la valorile tradiţionale
- Germania la bordelul financiar