Marii producători de telefoane pun accent pe smartphone-uri de top în lupta pentru supremaţie pe piaţă, în timp ce telefoanele clasice vor dispărea, în curând, din oferta operatorilor.
Piaţa globală de telefoane inteligente a crescut cu aproape 14 procente în al doilea trimestru al acestui an, un ritm mai lent decât se aşteptau analişti ca urmare a scăderii pieţei chineze.
Samsung, cel mai mare producător de telefoane din lume, a pierdut peste 4% din cota de piaţă ajungând de la 26,2% la 21,9%. Apple, locul doi mondial, care comercializează un singur model de telefon pe an, şi-a crescut cota de la 12,2% la 14,6%. După Samsung și Apple, următoarele locuri în topul producătorilor de smartphone-uri sunt ocupate de trei companii chineze: Huawei (7,8%), Lenovo (5%) și Xiaomi (4,9%). Deşi vinde doar o cincime din smartphone-uri la nivel mondial, Apple reuşeşte să obţină peste 90% din profitul generat de piaţă. Compania americană se pregăteşte să obţină cifre record şi cu recent lansatele iPhone 6s şi iPhone 6s Plus, care vor fi disponibile la finalul acestei luni. Samsung a lansat Galaxy S6, S6 edge, Note 5 şi edge 6+, toate smartphone-uri de vârf cu care speră să se menţină pe locul unu mondial, câştigat de la Nokia în urmă cu trei ani.
În ceea ce privește piața locală de telefoane mobile, comparativ cu al doilea trimestru al 2014, s-a înregistrat o creștere de peste 15% a vânzărilor.Telefoanele inteligente au înregistrat o creştere de 22%, conform unui studiu GfK. „Mă aştept ca piaţa de smartphone-uri să treacă, anul acesta, pragul de trei milioane de unităţi şi să atingă 3,3 milioane terminale. Anul trecut au fost comercializate în jur de 2,7 milioane de telefoane“, a declarat Mircea Stoicescu, responsabil pe segmentul dispozitivelor mobile în cadrul Samsung România. Smartphone-urile au o pondere de 90% în totalul pieţei de telefoane mobile din punct de vedere valoric, iar compania sud-coreeană are o cotă de 40% pe piaţa de telefoane, conform oficialului Samsung.
Focus pe 4G
Tehnologia 4G a devenit din ce în ce mai accesibilă, iar clienţii telecom din ţara noastră utilizează din ce în ce mai multe date. Traficul de date mobile în reţeaua Orange, care oferă cea mai mare viteză, conform datelor ANCOM, a crescut cu 112% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, pe fondul creșterii vânzării de smartphone-uri 4G. Numărul de smartphone-uri compatibile 4G vândute în primul semestru al acestui an a crescut de aproape trei ori comparativ cu perioada similară a anului trecut. Din totalul de telefoane folosite în rețeaua Orange, jumătate sunt smartphone-uri, procentul acestora în bază fiind cu 8,6% mai mare comparativ cu același semestru al anului trecut. Vodafone, numărul doi pe piaţa telecom, are peste un milion de terminale 4G conectate la reţea. „Comparativ cu luna septembrie 2014, traficul de date în reţeaua noastră a crescut cu 132%, iar traficul de date 4G a crescut de 15 ori, în aceeaşi perioadă“, a declarat Giovanni Chiarelli, director technology, Vodafone România. Telekom România se află în spatele Orange şi Vodafone, atât în ceea ce priveşte viteza, cât şi acoperirea, în timp ce RCS&RDS va lansa serviciile 4G la sfârşitul acestei luni. În ceea ce priveşte telefoanele clasice, cu butoane, acestea nu se vor mai regăsi în ofertă în următorii ani, potrivit lui Markus Lause, director Enterprise Business Unit Vodafone România. „Operatori telecom se axează pe 4G. Majoritatea gamei de Samsung este pe 4G. Piaţa de telefoane se restrânge, tot mai mulţi utilizatori se orientează către smartphone-uri, dar nu mă aştept să se treacă 100% pe telefoane inteligente pentru că sunt mulţi utilizatori care nu simt nevoia, precum oamenii în vârstă, cei din zona rurală. Piaţa va exista în continuare, însă va fi tot mai nişată“, a mai spus Mircea Stoicescu. Tendinţa de înlocuire a telefoanelor simple a început în a doua jumătate a anului 2013, datorită faptului că au apărut modele de smartphone-uri tot mai ieftine.